Ikea har ju avtal med vissa snickare, som kan sätta upp deras kök i samband med att du köper köket. Så ring till ikea och fråga om du kan få ett nummer från dom. Dom måste ju ha satt upp ett x antal kök. Skriv då upp på en lapp vad som ska göras och be om pris på det.

Annars är det nog bara fråga lite lokalt folk och få mer kött på benen. Men snickarna kan ha väldigt mycket att hinna klart nu innan jul. För alla ska ha klart sitt till juletider..

Lycka till.
 
NU ska ni få höra:
Idag fick jag av en händelse, som en skänk från ovan, en riktig gudagåva, genom att prata med folk lokalt, faktiskt killen som kom för att kontrollbesiktiga vår skorsten, tag på en riktig "yrkesman" med allt vad det innebär. Han hade förstås jobb upp över öronen men ryckte ut för att titta på mitt kök, av ren och skär godhet.
Han stannade fem timmar. Under den tiden plockade han ner alla skåpen igen. Ingenting var i våg och allt var fel, fult och klumpigt gjort! Han satte upp allt igen, och hann dessutom lägga på diskbänken, fixa några rör mm !
Han kommer tillbaka om en vecka igen och innan dess får ingen annan sätta fingrarna på mina skåp! Han tyckte det var rena skandalen att IKEA rekommenderade så uselt yrkesfolk.
Till IKEAs försvar ska tilläggas att jag fått oerhört bra service av dem och de har också, när jag nu kontaktat dem, tagit mina erfarenheter på stort allvar. Den killen kan stryka IKEA bland sina referenter nu.
I stälet ska jag rekommendera dem att rekommendera den hjälte som ryckte ut idag. Han hade också en helt annan utrusting. Hans "spik" syntes inte, hade någon sorts tryckluftspistol, ett ycket bättre vattenpass mm. Han berättade att det skilde påen cm mellan lägsta och högsta punkt på en bänk!
Skönt att jag fck "facit " till slut.
8.000 kr har ag blivit blåst på, men tur att jag hann stoppa dem i tid..
Ni skulle sett vilken röra de lämnade efter sig dessutom, undrar om jag någonsin får rätt på alla attiraljer igen...

Marilyn :)


 
När vi byggde om vårt kök lät vi leverantören av köksinredningen (en av de största) sköta all montering. Det fanns inte en rät vinkel åt något håll så jag tyckte det var bäst. De tog 14000 + moms. Det var det värt. 2 snickare la i princip 7*5 timmar var + att deras rörmokare var förbi 2 *0,5 timmar. Dessutom kom de tillbaka veckan efter för att fixa en grej de ente kunde göra innan elektrikern var klar. De passade då på att efterjustera varena hurts/skåpsdörr. Varje minut var de effektiva och noggranna. Stötte de på något problem eller något som inte gick att lösa enligt ritningen hade de en lösning som de direkt stämde av med mig.
 
Hej hej,

jag har precis fått en ungefärlig offert på att sätta upp Ikeakök, från Ikea som i sin tur tar sina kontakter. Det pris jag fått på att sätta upp det är 8405 kronor. Är DETTA RIMLIGT undrar då JAG, det är ju helt VITT och ett kök som är 4,5 m långt ... Vad tror ni? De har räknat med servicebil, totalt pris inkl montering av komplett skåp, samt täcksidor och väggfästning. Ursågning av spishäll, diskho osv. Blir ju JAG tveksam ... tacksam för tips ... :-*
 
Marilyn.

Där ser du vad mycket man kan tjäna på genom att prata med lokalt folk.
Kul att det löste sig och att du hittat en bra snickare. Har du frågat hur mycket han skulle ha för att göra iordning det ?

Pengarna som du betalt den första killen är nog bara att glömma !
Men du vet ju nu vad dom går för, och det är ju inte förbjudet att prata om det.
 
Om du kan få ditt kök monterat för 8405 inkl. moms och servicebil så ska du vara glad.
Men ta referenser på de som monterar, har hjälpt ett företag i Sthlm med inriktning på
just kök och IKEA är deras största kund, de står med som rek. montör hos dem.
I det förtaget finns det antal snickare (om man nu kan kalla dem för det) som gör
katastrofdåliga jobb.
Lycka till.

P :surprised:
 
Nu är detta längst-ner-i-skåne-priser, om det kan spela ngn roll ... :-[ ... blir väldigt orolig och tveksam nu ... men ja, referenser kan man klart be om ...

:-/
 
Bli inte teveksammma till IKEA. Deras skåp är bra, de har varit bra att ha att göra med hela vägen och denna killen får inga mer jobb för dem.
Marilyn
 
8400 för ett vitt jobb med allt gjort (till skillnad mot vad Marilyn's hantverkare gjorde) tror jag är ett helt OK pris.

Kan man sedan istället hitta någon som gör det svart (med goda referenser) så kanske du kan spara någon tusenlapp. Men jag tror att oavsett vilken lösning du väljer så är det referenserna som är viktiga.

Marilyn's pris verkar helt uppåt väggarna, om där nu inte var några jättestruliga vinkalr eller så.

Att bygga upp regelsockeln gör man ju som amatör på kanske 4 timmar, en man. Och är där inga svårigheter så gär man det på en timme. Att sätta väggskåp utan krönlister och passbitar går på en halvtimma, sedan kan det komma till både en och två timmar om där är är några ojämnheter i väggen som man kanske måste fixa mellanlägg eller kilar för. Att ställa dit bänkskåpen när man väl fått till regelsockeln går ju på 5 10 minuter.

En proffsig snickare skall kunna fixa en regelsockel på max en timma även om där är struligheter.

Som sagt en man under en dag skall klara detta med råge (det är väl snarast att man kanske inte skall räkna med att han accepterar mindre än en dags debitering).

Medfacit i hand så kanske du skall vara glad att dom inte gav sig på bänkskivorna.
 
Jag kände det på mig redan från början, att de inte var upp över öronen seriösa. Har haft många andra hantverkare, både svarta och vita, alla kommer tidigt på morgonen och har normala arbetstider. Har med tiden fått stor respekt för det där med fackkunskaper. Härligt med riktiga duktiga hantverkare som kan sin sak. De här killarna kom släntrandes framåt förmiddagen, tog långa luncher och stack iväg tidigt. En enda röra överallt där de dragit fram..
Men som sagt, de får inga fler jobb på IKEA, det kan jag försäkra er. Och nu har jag fixat kvitto också! Sa att jag ville ha det vitt. Fult av mig kanske. Men de ska få stå till svars för sitt arbete, inför IKEA alltså, som gärna vill göra en besiktning. De gör  tydligen det ibland, för att kolla upp sina snickare. Har alltså idel lovord för IKEA, som verkligen från början tilll slut varit bra. Enda tabben var att de rekommenderade den här killen. Men det gör de inte mer.  Jag ska rekommendera dem killen som räddade mig, som är riktig snickare, har all utrustning och har satt upp mängder med kök. Och det tycker han är kul!

 
Riktpriser för montage av kök är enkelt. 1 timme/ enhet om det är på ben och takanslutning. Är det fast sockel släng på 2 timmar totalt.
I enheter räknas även samtliga vitvaror som en enhet... Och tiden 1 timme ingår allt! Inbärning, montage och avstädning inkl beslagning. Ingår inte inkopplingar av något slag dock... Det är ett rikt märke iaf. Det förutsätter raka väggar och plant golv.
 
om kök blir 'fel monterade' av en IKEA rekomenderad montör så reklamera!

Vid en reklamation kan du få en IKEA kontrollant hem till dig, om han anser att montören gjort ett dåligt / felaktigt jobb så få du nya montörer- utan att betala nytt monteringspris.
 
Och av just denna anledning skall man aldrig anlita hantverkare svart, man har ju inte så mycket på fötterna om något blir fel... Skönt att det trots allt löste sig till slut.
 
Marilyn skrev:
Jag ringde honom idag. Det verkade inte som han hade tänkt komma tillbaka, han lät mycket svävande..
Jag känner att jag först och främst måste leta upp någon annan nu, en "riktig" snickare med några fler yrkesår på nacken och större erfarenhet.. Jäklar att det är så bråttom också nu..
Hur fasiken bär man sig åt för att få tag på en b ra snickare på en ort där man ännu inte hunnit skaffa sig några egna kontakter?
Bjärehalvön talar jag om...
Mvh
Marilyn
Betala vitt och förklara situationen.
 
Om man kan och har lust så kan man ju göra själva hopskruvandet själv av alla skåp... då ska det "bara" monteras sen och det borde gå snabbare än 1 timme per del.

Ska själv bygga ihop ett IKEA kök inom snar framtid och tänker ta hjälp av min svåger. Planen är att först skruva fast denna s.k. sockel i väggen och låta skåpen vila på denna + 4 ben per skåp (overkill?). Har man gjort sitt jobb med vattenpasset här så får man ju det så rakt det går inåt väggen...

Fler tips på hur man går tillväga när man vill göra jobbet själv? Bänkskiva kommer vi inte ta från IKEA då vi vill ha en stenskiva istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.