Nu har jag mätt lite temperaturer (inte supernoga, kan diffa nån grad).

Utetemp: +1 C
Innetemp andra våning: 21 C
Innetemp första våning: 21 C

De två tunna plattelementen nere:
Badrum: 26 C
Vardagsrum: 24 C

Två av de gamla räfflade elementen nere:
Hall: 29 C
Kök: 27,5 C

Framledningstemp pannan: 31 C
Återledningstemp pannan: 30 C


Alla elementen är fullt öpnna. Shunten ställs manuellt på pannan och är alltid på 2 av 10. Om vi inte eldat på länge då ökar vi shunten för att få värme snabbare. Vi har eldat 3-4 timmar på morgonen och sedan har det få stå ett par timmar så att värmen hinner sprida sig i huset.
 
Just det ja, pannan var på 68 grader.
 
var har du temp givarna? det skiljer ju bara en grad melan in o ut ???
 
Grejen med mitt system är att den enda tempangivelsen jag har är den på pannan. Vad som egentligen går ut eller leds tillbaka till pannan får jag ordan mätning för. Jag gjorde en tillfällig (och bristfällig) mätning av rören och element med en en vanlig rumstermometer, fasttejpad till röret. Hightech värre! Sen skall tilläggas att systemet var fulladdat då jag mätte. Det var lagom varmt i rummen och hade varit det nån timme.
 
Don82 skrev:
Grejen med mitt system är att den enda tempangivelsen jag har är den på pannan. Vad som egentligen går ut eller leds tillbaka till pannan får jag ordan mätning för. Jag gjorde en tillfällig (och bristfällig) mätning av rören och element med en en vanlig rumstermometer, fasttejpad till röret. Hightech värre! Sen skall tilläggas att systemet var fulladdat då jag mätte. Det var lagom varmt i rummen och hade varit det nån timme.
Det jag reagera på var att du körde med fullt öppna termostater= dom kan inte stänga, o då borde du ha en värmeförlust i värmesystemet. men det kan ju vara så enkelt att du haft lite otur med mätningen bara
 
Värmeförlusten var nog större än en grad, men å andra sidan var luften i rummen och väggar och tak mm. 21 C, så förlusten kanske inte blev så jättestor då heller. Förlusten hade blivit mycket större om jag mätte i början av eldningen än som nu efter. Fast det är framledningstempen som är intressant i värmepumpssammanhang? Man kan ju konstatera att runt 0 grader så räcker det med en framledningstemp på 30 grader. Ska bli intressant när det blir lite kallare, om jag inte missminner mig så behöver jag inte shunta upp så mycket mera, problemet är att jag inte eldar hela tiden och det kyler ur huset rätt fort. Så mitt i vintern kan det vara 23 C när vi slutar elda och på morgonen 8 timmar senare så är det 17 C inne. Kallt!
 
Hej

Köp en Ir-termometer från clas ohlsson för 250 kr, ger snabba avläsningar med hygglig noggranhet, den är riktigt bra för sina slantar, och du slipper flytta runt en stackars rumstermometer som förmodligen visar mer fel och tar LÅNG tid att stabilisera sig, inte bra att mäta på blanka ytor dock så sätt en tejpbit isf.
Men låg-temp verkar du ha i vilket fall, du har ungefär samma temp som med min golvvärme, men du har riktigt lågt deltaT. Om du sätter in en VP så bör du nog använda volymförstorare/arbetstank till radiatorslingan så du inte får massa till och frånslag i onödan. Elementen är av en bra typ förutom de platta då, lite mysko med det låga deltaT men med ir-termometer så kan du enkelt mäta på elementen uppe och nere. 2-3 grader bör du ha även fast du har väldigt högt flöde, vad har du för hastighet på cirk. pumpen? samt modell/märke?

Jättebra med kamin för att myselda samt under riktigt kalla vinterdagar så inte tillskottet äter upp lönen :)

Men du verkar ha bra förutsättningar även fast det är lite för tidigt att säga.

ps jag har markvärme.... 2x250 meter på en meters djup.
 
Don82 skrev:
Värmeförlusten var nog större än en grad, men å andra sidan var luften i rummen och väggar och tak mm. 21 C, så förlusten kanske inte blev så jättestor då heller. Förlusten hade blivit mycket större om jag mätte i början av eldningen än som nu efter. Fast det är framledningstempen som är intressant i värmepumpssammanhang? Man kan ju konstatera att runt 0 grader så räcker det med en framledningstemp på 30 grader. Ska bli intressant när det blir lite kallare, om jag inte missminner mig så behöver jag inte shunta upp så mycket mera, problemet är att jag inte eldar hela tiden och det kyler ur huset rätt fort. Så mitt i vintern kan det vara 23 C när vi slutar elda och på morgonen 8 timmar senare så är det 17 C inne. Kallt!

Kan det ha att göra med att du eldar upp pannan från kallt för att sen få det varmt o då kollar tempen, Du har ingen elpatron som du kan köra på 60° o ha alla termostater fullt öppna med shunten på 2:an/så du får en jämn temperatur inne 1 dygn innan du kollar framledning/returtemp??
 
2an skrev:
Kan det ha att göra med att du eldar upp pannan från kallt för att sen få det varmt o då kollar tempen, Du har ingen elpatron som du kan köra på 60° o ha alla termostater fullt öppna med shunten på 2:an/så du får en jämn temperatur inne 1 dygn innan du kollar framledning/returtemp??

Jag har inte ännu haft möjlighet att köra med patron, men jag har kopplat in pellets och på 1 ett dygn drar huset 25 kg pellets (Neova, 80 KwH/16 kg säck). Då har 2 vuxna duschat normallänge oxå. Shunten är ställd på 2 och framledningen är låg, runt 30 grader (ej mätt exakt ännu). Detta då det är 0 grader kallt ute. Min panna har en verkningsgrad på runt 75% har jag läst när man kör med pellets, givetvis skiljer det sig beroende på brännare, men ändå... (pannan är en Ctc 171)
 
Fakta: Hus 140m2 byggt -81, 1,5 plan i östergötland, 2 vuxna & 2 barn, badkar & dusch
Pumpen drar sommartid vid enbart varmvattenkörningar ca 4kWh/dygn
vintertid vid 0gr ute ca 15kWh/dygn
ca 4000kWh/år för värma & varmvatten

Pumpen är en Nibe 1230-6, 150m borra.
 
nic2 skrev:
Fakta: Hus 140m2 byggt -81, 1,5 plan i östergötland, 2 vuxna & 2 barn, badkar & dusch
Pumpen drar sommartid vid enbart varmvattenkörningar ca 4kWh/dygn
vintertid vid 0gr ute ca 15kWh/dygn
ca 4000kWh/år för värma & varmvatten

Pumpen är en Nibe 1230-6, 150m borra.
4000 KwH låter väldigt lite, nästan lite för bra för att vara sant :) Är det för hela året? Ni stödeldar inte i kamin eller så?
 
Ja, hela året, ingen braskamin heller, 21gr inne.
Det är vädigt lite och vi är supernöjda.
Kalkylen sade 5600kWh/år, men det vart alltså betydligt bättre.

Valet stod mellan luft/vatten och bergvärme.
Bergvärmen vart ca 25000:- dyrare, men det är beprövat och man slipper fläkten ute och dränering av vatten och sådant.
På 10 års sikt är merkostnaden betald med den lägre förbrukningen på bergvärmen.
 
Don82 skrev:
4000 KwH låter väldigt lite, nästan lite för bra för att vara sant :) Är det för hela året? Ni stödeldar inte i kamin eller så?
Det beror på hur bra system (lågtempererat) o vilken förbrukning du har, Du kanske kan få ett årscop på 3,5 med dina radiatorer o om då huset behöver 20000 kWh/år för värme/vv kommer du att hamna på ca 6000 kWh/år inkl KB-pump...
Om du hade allt optimalt så skulle du hamna på ca 5300 kWh/år om huset behöver 20000 kWh/år, Så med en förbrukning på 4000 kWh/år så har huset inte heller mer än 16000 kWh/år i värme/vv behov om allt är optimalt (årscop 4)
 
nic2 skrev:
Fakta: Hus 140m2 byggt -81, 1,5 plan i östergötland, 2 vuxna & 2 barn, badkar & dusch
Pumpen drar sommartid vid enbart varmvattenkörningar ca 4kWh/dygn
vintertid vid 0gr ute ca 15kWh/dygn
ca 4000kWh/år för värma & varmvatten

Pumpen är en Nibe 1230-6, 150m borra.
Tror aldrig jag skulle kunna få så låg förbrukning. Huset är på 120 kvm och ligger i Västra götaland. Det är 1 ½ plan, men halva huset är från slutet på 1800-talet vilket innebär dåligt isolerat och den andra delen från 60-talet, bättre isolerat, men inte bra. Husen på 80-talet isolerades väl extremt mycket, så ni har ju andra förutsättningar :)
 
Ja, vårt energibehov av värme och varmvatten är ca 15000kWh/år.

Det är lite, men vi har även skrotat vårt FTX system för ventilationen och kör nu endast F, det skulle resultera i högre förbrukning tycker man, men det blir aldrig särskilt kallt här i ö-götland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.