V växelventil skrev:
Följer du anvisningarna så ska det bli rätt.
Ja vadå? vrid spindeln 30grader?
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Ja vadå? vrid spindeln 30grader?
Ja och sedan kör du från manuell test och ser att den öppnar och stänger. Annars måste du montera ner ventilhuset om du tror att det läcker där och det har inte jag varit med om att det skulle vara något fel där.
 
V växelventil skrev:
Ja och sedan kör du från manuell test och ser att den öppnar och stänger. Annars måste du montera ner ventilhuset om du tror att det läcker där och det har inte jag varit med om att det skulle vara något fel dä
Så du menar att du tror att rörmokarn monterat ställdonet fel? Kan du förklara hur jag skall montera ställdonet? man ska vrida ventilen hur innan man slår på strömmen?
 
V växelventil skrev:
Ja och sedan kör du från manuell test och ser att den öppnar och stänger. Annars måste du montera ner ventilhuset om du tror att det läcker där och det har inte jag varit med om att det skulle vara något fel där.
alla säger olika hur detta jäkla ställdon ska stå vid vv och vid värme..
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
alla säger olika hur detta jäkla ställdon ska stå vid vv och vid värme..
Se till att få foto på ventilens sidor så får du nog ett svar om felvänd eller inte.
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
alla säger olika hur detta jäkla ställdon ska stå vid vv och vid värme..
Vi var ju inte med när rörmokaren bytte ditt ställdonet och vad Jag fattar det som var då problemet uppstod så borde hänt något då.Du kan inte ringa firman och säga att det fungerar inte efter bytet?
 
V växelventil skrev:
Vi var ju inte med när rörmokaren bytte ditt ställdonet och vad Jag fattar det som var då problemet uppstod så borde hänt något då.Du kan inte ringa firman och säga att det fungerar inte efter bytet?
Nej problemen uppstod så klart innan. Det var därför vi trodde det var donet det var fel på.. Men problemen kvarstår ju
 
J jonaserik skrev:
Se till att få foto på ventilens sidor så får du nog ett svar om felvänd eller inte.
 
  • Mässingsventil och kopparrör mot mörk bakgrund, industriella detaljer, rörinstallation, delvis skuggad, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra nu nästa fråga, om du kör motorn manuellt, hur går den 90 grader eller 180 mellan Värme och VV, syns inte på beskrivningen var vingen i den sitter. mer bara att den stänger i olika lägen mot port A och B.
 
J jonaserik skrev:
Se till att få foto på ventilens sidor så får du nog ett svar om felvänd eller inte.
J jonaserik skrev:
Bra nu nästa fråga, om du kör motorn manuellt, hur går den 90 grader eller 180 mellan Värme och VV, syns inte på beskrivningen var vingen i den sitter. mer bara att den stänger i olika lägen mot port A och B.
Kollade själv vingen och den stod helt rakt mot b när den gjorde värme
 
Hur kan du se vingen, den är på insidan. men stämmer det med att den lite rundade kanten på pinnen är stopp mot B , så ska värme gå till röret åt höger till A .OK då är den troligtvis stängd mot A Nu framgår inte hur stor vingen i ventilen är, men det är säkert 90 grader som motorn går. Nu ska du köra motorn till värme och se att den går rätt väg, den ska medsols för att stänga B för VV annars får man skifta svart och brun. Enligt spec så går det bara att sätta motorn på ventilen på ett sätt.
 
J jonaserik skrev:
Hur kan du se vingen, den är på insidan. men stämmer det med att den lite rundade kanten på pinnen är stopp mot B , så ska värme gå till röret åt höger till A .OK då är den troligtvis stängd mot A Nu framgår inte hur stor vingen i ventilen är, men det är säkert 90 grader som motorn går. Nu ska du köra motorn till värme och se att den går rätt väg, den ska medsols för att stänga B för VV annars får man skifta svart och brun. Enligt spec så går det bara att sätta motorn på ventilen på ett sätt.
finns ingen svart och brun kabel.. är molex kontakt
 
  • Elektrisk komponent ansluten till rör med kablar, industriell inramning, närbild, fokuserad på anslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kanske jag säger sådant som andra redan sagt, men om jag läser rätt i databladet så roterar ventilen 180 grader vid omställning, och den stänger åt det håll den lilla plana avfasningen ligger:
Två diagram av ventiler: standardflödeskonfiguration (AB-B) och alternativ konfiguration (AB-A). Flödesriktningar är markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är alltså öppen mot B i inlägg 98.

Länk: https://www.lksystems.se/sv/produkt...ur/vaxelventiler/lk-525-vaxelventil-77747380/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Nu kanske jag säger sådant som andra redan sagt, men om jag läser rätt i databladet så roterar ventilen 180 grader vid omställning, och den öppnar åt det håll den lilla plana avfasningen ligger:
[bild]
Den är alltså öppen mot B i inlägg 98.

Länk: [länk]
Jo! men denna ställer sig e rätt konstiga lägen emellanåt de är därför ja kan tro att det är ventilen som tjorvar ändå och inte ställdonet..
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nu kanske jag säger sådant som andra redan sagt, men om jag läser rätt i databladet så roterar ventilen 180 grader vid omställning, och den stänger åt det håll den lilla plana avfasningen ligger:
[bild]
Den är alltså öppen mot B i inlägg 98.

Länk: [länk]
Att den vrider sig 180 grader vid omställning tror ja dock inte.. Det gör inte min.. den ställer sig typ i 45graders vinklar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.