T
J Jochi skrev:
Jag skulle bytt köksskåpen flyttat FTXaggregatet till ett skåp intill och försett skåpet över spisen med en ny kåpa med fläkt och brandisolerad kanal till huv på tak. Blir svårare om du har bostadsrum i andra våningen. Har du vind över köket, som jag har, är det lättare. Där har jag gångdäck till kanalen med en renslucka och en ljuddämpare så att kanalen kan rensas från vinden.
Jag hade försett överskåpens undersida med en brandsäker skiva för att försvåra brandspridning om det tar eld på spisen.
Jag har tyvärr bostadsrum ovanför köket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du måste ju fortfarande ha frånluft i köket. Dessutom styrs väl ventilationsaggregatet av knappar på kåpan idag och den möjligheten behövs i framtiden också. Men visst kan det lösas på andra sätt även om inte jag kan några detaljer. Enklast är en ny kåpa avsedd för den typen av ventilationssystem och jag har för mig att Franke har några modeller.
Kloka synpunkter.
Avråder från kolfilter. Osäkert Hur länge kan man köpa kolfilter som passar?
Det med frånluft i kök behöver man inte så allvarligt på om man har köksfläkt med flera flöden.
 
T
Så det går alltså inte att koppla förbi nuvarande köksfläkt med att koppla om FTX systemet bara?

Jag tycker det är märkligt. Tänk om jag bara skulle köpa hämtmat och aldrig använda min köksfläkt, då skulle hela ventilationen braka ihop eller?

Det måste ju gå att få FTX systemet att funka utan att det måste gå via en köksfläkt? 🤔
 
T Tovin skrev:
Så det går alltså inte att koppla förbi nuvarande köksfläkt med att koppla om FTX systemet bara?

Jag tycker det är märkligt. Tänk om jag bara skulle köpa hämtmat och aldrig använda min köksfläkt, då skulle hela ventilationen braka ihop eller?

Det måste ju gå att få FTX systemet att funka utan att det måste gå via en köksfläkt? 🤔
Visst kan FTX fungera utan befintlig kåpa men tar du bort kåpan så avlägsnar du kanske Elanslutning för FTX men det går att lösa. Problemet är att FTXenheten sitter i vägen för en ny frånluftkanal till yttertak.
 
Du tycker att en ful fläkt inte passar i ett nyrenoverat kök. Det håller jag med om men jag skulle inte heller vilja ha en kolfilterfläkt och stå i lutzendimma varje gång jag kokade pasta. Jag har haft kolfilterfläkt en gång och hoppas slippa det i framtiden. Satsa på en snygg fläkt(kåpa) i stället.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T
BirgitS
T Tovin skrev:
Det måste ju gå att få FTX systemet att funka utan att det måste gå via en köksfläkt?
Det blir lättare att förstå varandra om man förstår termerna. Det är inte ett FTX-system, vilket är ett system för kontrollerad från- och tilluft med värmeåtervinning, du har utan ett ventilationsaggregat för endast frånluft.
T Tovin skrev:
Tänk om jag bara skulle köpa hämtmat och aldrig använda min köksfläkt, då skulle hela ventilationen braka ihop eller?
Det sugs väl ut luft kontinuerligt i badrummet?
Det är ventilationsaggregatet som sköter det.

Det brukar sugas ut luft kontinuerligt genom spiskåpan när man har den typen av ventilationsaggregat. Är det inte så hos dig?
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Nja, svårt att säga av en bild. Ser ut att vara för större kök.
En kåpa för villa brukar ha mer horisontell kåpa för att mindre flöde skall räcka till.
 
BirgitS
T Tovin skrev:
Är det här en fläkt som skulle fungera med mitt system utan att behöva göra några större omkopplingar?

[länk]

[bild]

Det hade i sånt fall känts som ett bra alternativ.
Folk brukar vara missnöjda med effekten hos sådana lutande fläktar därför att matos och vattenånga passerar förbi.

På sidan du länkar till står det:
Innan installation av lägenhetsalliance ska kontroll av kanalsystem och centralfläkt göras.
Det är alltså avsett för lägenheter med en centralfläkt, medan du har ett lokalt ventilationsaggregat.
Säljarna på Elon brukar oftast veta vad som fungerar i olika miljöer så prata gärna med en sån.
 
Du kan ta bort kåpan och flytta kryddhyllefläkten. Du behöver sätta ett frånluftsdon för grundflödet i köket istället för kåpan samt någon typ av styrning, förslagsvis ett femstegs-trafo. Detta är ingen stor grej enligt mig om du ändå ska bygga om köket. Din ventilation kommer att behöva Injusteras efter åtgärden.
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Folk brukar vara missnöjda med effekten hos sådana lutande fläktar därför att matos och vattenånga passerar förbi.

På sidan du länkar till står det:

Det är alltså avsett för lägenheter med en centralfläkt, medan du har ett lokalt ventilationsaggregat.
Säljarna på Elon brukar oftast veta vad som fungerar i olika miljöer så prata gärna med en sån.
Ok, så det är inte en Alliance fläkt som jag ska leta efter? För det var det jag sökte på nu och trodde skulle funka till den typen av ventilationssystem jag har.
 
T
H HForsater skrev:
Du kan ta bort kåpan och flytta kryddhyllefläkten. Du behöver sätta ett frånluftsdon för grundflödet i köket istället för kåpan samt någon typ av styrning, förslagsvis ett femstegs-trafo. Detta är ingen stor grej enligt mig om du ändå ska bygga om köket. Din ventilation kommer att behöva Injusteras efter åtgärden.
Ok, så det är alltså möjligt att koppla om systemet utan att behöva göra väldigt dyra ingrepp?
 
T Tovin skrev:
Ok, så det är alltså möjligt att koppla om systemet utan att behöva göra väldigt dyra ingrepp?
Har svårt att se att det skulle vara några större problem. Kör på häll med inbyggd kolfilterfläkt om du vill ha det.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
BirgitS
Det kanske är bra att veta att några i forumet inte har gillat att det blåser om fötterna när de står framför hällen och lagar mat.
 
Frånluftsventileringen sitter ju i boxen ovan flöktkåpan. Den är nödvändig för din ventilation i lägenheten.

Jag fick reklamerat min häll (KEA) pga att den bl a blåste på fötterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.