Hej, jag kör lastbil på vardagar och försökte kolla upp vad som gäller om man också vill köra lastbil åt ett annat företag varannan helg.
Det här verkar vara reglerna för att köra :

Lastbilsförare måste ha minst 45 timmars oavbruten vilotid varje vecka. Det är tillåtet att reducera denna veckovisa vilotid till 24 timmar, men endast maximalt tre gånger inom en fyra veckors period.

Jag tolkar detta som att det borde vara okej att jobba extra 6 timmar på lör och 4 timmar på sön varannan helg när man även jobbar under veckan, är det nån som har erfarenhet hur det kan ligga till..?
 
wildeside
M munspelarn skrev:
Hej, jag kör lastbil på vardagar och försökte kolla upp vad som gäller om man också vill köra lastbil åt ett annat företag varannan helg.
Det här verkar vara reglerna för att köra :

Lastbilsförare måste ha minst 45 timmars oavbruten vilotid varje vecka. Det är tillåtet att reducera denna veckovisa vilotid till 24 timmar, men endast maximalt tre gånger inom en fyra veckors period.

Jag tolkar detta som att det borde vara okej att jobba extra 6 timmar på lör och 4 timmar på sön varannan helg när man även jobbar under veckan, är det nån som har erfarenhet hur det kan ligga till..?
https://www.transportstyrelsen.se/s...r-och-vilotider/regler-om-kor--och-vilotider/
Det du inte hittar förklaring på eller förstår kan du ställa frågor om, så ska jag försöka hjälpa dej.
 
tack, ja det är rätt oklart med veckovilan. Det står att lastbilsförare måste ha minst 45 timmars oavbruten vilotid varje vecka. Det är tillåtet att reducera denna veckovisa vilotid till 24 timmar, men endast maximalt tre gånger inom en fyra veckors period.

Om jag kör B-bil på fredagen och sedan kör lastbil på helgen, hur tolkas det hela då..?
 
När du väl kör med färdskrivare så måste du manuellt ange all tid du arbetat som inte finns med på förarkortet. Du måste även hålla kolla på veckovisa arbetstiden, dvs inte bara körtiden.
Det räcker inte med bara KoV, vägarbetstidlagen måste också följas.
Samt att du är skyldig att informera din arbetsgivare om ditt extraknäck om du är tillsvidareanställd.

M munspelarn skrev:
Jag tolkar detta som att det borde vara okej att jobba extra 6 timmar på lör och 4 timmar på sön varannan helg när man även jobbar under veckan, är det nån som har erfarenhet hur det kan ligga till..?
Du får inte jobba mer än 6 dagar i följd, det blir 12 dagar på raken i exemplet ovan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.