M
Vi håller på att bygga ut huset och har fastnat lite i funderingen runt val av lösning för golvvärmen. Vi kommer att ha vattenburen golvvärme.

Utbyggnaden är ca 25kvm. huvudbyggnaden ca 55kvm. Allt träreglat på plintgrund.

Det finns två alternativ som jag ser:
1)
Utbyggnad: golvspån + Spårad EPS:
Huvudbyggnad: befintligt golvspån + Spårad EPS
Fördel: något bättre isolering, billigare totalkostnad.

2)
Utbyggnad: Spårad golvspån
Huvudbyggnad: Ersätta befintligt golvspån med spårad spån.
Fördel: bygghöjden blir lite lägre. Ger möjlighet att bättre inspektera isoleringen i golvet (har sett en del musproblem i de väggar jag öppnat.
Nackdel: dyrare


Det är ca 15cm glasfiberisolering i golvet idag.
 
Är verkligen golvspån dyrare än eps?
 
EPS är ju både billigare och enklare att arbeta med än spårat spån. Nackdelen är att man tappar lite av takhöjden och framförallt att EPS är eldfängt som inget annat. Trä klassas ofta som hyfsat brandsäkert eftersom det bildas en yta av kol som skyddar träet innanför och därför blir brandförloppet ganska långsamt. EPS å andra sidan är ungefär som bensin. Brandkatastrofen i London nyligen berodde ju på att man hade klätt fasaden i EPS-isolering.

Nu har jag själv lagt runt 70 kvadrat med EPS och det har fungerat fint. Lätt och snabbt att arbeta med så ur det perspektivet kan jag rekommendera det. Men om jag skulle göra om det projektet idag hade jag nog dock valt spårad spån just på grund av brandsäkerheten. Om man har oturen och huset börjar brinna kommer det vara skillnaden mellan att bli av med alla sina saker eller att bli av med alla sina barn. :(
 
Jag blåser liv i den här tråden. Jag inser att vanligt golvspån+spårad eps kommer kosta lika mycket som endast spårad golvspån.

I mitt fall har jag inte reglat upp golven ännu. Så jag kan kompensera höjderna.

Vinner man ljudisolering med 30mm eps,tro? Jag tänker närmast på stegljud mm till våningen under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.