Hej.
Då var det dags igen med nästa projekt och det är att måla ett rum i källaren (setteränghus). Eftersom det var en liten spricka och missljud när man bankade med hammaren så valde jag att slå upp det för att kolla. (Denna värsta biten är ovanför marknivå på utsidan, och från och med ca hälften kommer vi ner under marknivå.)

Som ni ser är det ganska mycket uppe vid fönsterna och sedan minskar det nedåt. Går man sedan utåt från sprickan så låter det som det ska.

Den översta biten kommer nog att behöva slås upp lite till.

Hur åtgärdar man detta på bästa vis?

skulle ni även orka att upplysa en hemmafixare så är jag även nyfiken på hur ni tror det uppstod.

Rent generellt så kändes det som att bruket som används varit för torrt, eller blivit torrt med tiden (sedan 1960 talet) eftersom det var så poröst just här. Alternativt så har vatten letat sig hit vid en tak/badrumsläcka som tidigare ägare hade som vi sedan åtgärdade när vi flyttade in 2020 (Ren spekulation från min sida)

Förstår att man måste ta bort allt det som är poröst, eventuellt skära upp så att det blir fina raka kanter för att putsa och mura om det, men vill att det ska bli rätt därav min fråga.

Sedan är nästa fråga, vilket bruk/putsbruk bör man använda sig av?

Ha en fortsatt bra dag och tack för att ni tog er tiden att läsa om mitt problem.




En sprucken vägg med hål nära ett fönster som skapar en illusion av en profil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor spricka i beige vägg avslöjar underliggande brunt material, framför suddig vit fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med avflagad puts, exponerad betong, struktur, skada, nedslitet, inre skikt synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken puts på vägg visar underliggande lager och konstruktion, behov av reparation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken yttervägg med exponerad konstruktion, skadad puts, behov av reparation, byggnadsskada, texturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En spricka i en gul vägg, som slingrar sig vertikalt, med synlig rå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Ser ut som lättbetongblock. hela alltet har satt sig och det brukar visa sig vid fönster och dörrar. Hacka ur puts i sprickan, sen blandar du till en sluring ( lite blaskig blandning ) av ett C-bruk, tar en bit masonit och håller mot en sprickdel och tömmer i sprickan upptill masoniten, börja nedifrån, väntar ett tag så det sätter sig, flyttar upp masoniten en bit och fortsätter tills allt är fyllt. Du ska först fukta upp sprickan med en blommspruta ända in, var inte snål med vätan, det kan rinna vatten runt men gör inget. Lättbetong suger vatten kraftigt, detta för att inte sluringen ska torka ur direkt. Det kan bli att peta in sluringen med en pinne/läkt eller vad som helst, så det hamnar långt in. Du ska inte hugga ur så det blir raka/släta kanter, sluringen måsta ha något att fästa i.
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 4 till
  • Laddar…
När du är färdig med sluringen, ta ett foto och lägg upp, alltid bra med att visa resultatet.
 
J jonaserik skrev:
När du är färdig med sluringen, ta ett foto och lägg upp, alltid bra med att visa resultatet.
Tack det ska jag göra, blir morgondagens projekt...
 
Det ser ut som betonghålsten. Notera ribborna på bild 2 och 3.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
J john.h skrev:
Det ser ut som betonghålsten. Notera ribborna på bild 2 och 3.
Om det är betonghålsten, är lösningen fortfarande samma som Johans förslag eller behöver man då göra något annat?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Eklundh Eklundh skrev:
Om det är betonghålsten, är lösningen fortfarande samma som Johans förslag eller behöver man då göra något annat?
Suger fukt betydligt mindre än lättbetong. I övrigt blir väl lagningen den samma. Har gjort likadant i vårt hus byggt -59
 
  • Gilla
Eklundh
  • Laddar…
R
Eklundh Eklundh skrev:
Om det är betonghålsten, är lösningen fortfarande samma som Johans förslag eller behöver man då göra något annat?
Är det betonghålsten så används ett starkare bruk i så fall än C bruk. Förslagsvis B bruk…
 
  • Gilla
Eklundh och 1 till
  • Laddar…
N
Stänk på rätt mycket vatten, mest för att binda dammet.
Och sen slå in bruket med slev, helst hela vägen in.
Bruk spelar inte så stor roll, kanske bra med b bruk i fogen.
Men b bruk är också hårdare än c bruk och spricker lättare vid rörelser.
Kanske stocka med 3 mm b bruk och putsa med 1 mm c bruk.
Tror du får svårt att får ihop skarven med med 3 mm bruk.
Gissar att du river med kanitz eller rivbräda.
 
  • Gilla
Eklundh
  • Laddar…
Vad är det man säger om Murphys lag... "om något kan gå snett kommer det att gå snett"

Började blanda ihop min lilla mix med vetskap om att jag hade både en masonit och rivbräda hemma för att kunna göra jobbet.

När jag väl började så hade masoniten rykt när vi rensade sist och mina rivbräda hade en kompis lånat som jag inte fått tillbaka (fick bli en liten brädbit i stället)

Men som med allt så får man bara göra det bästa av situationen då man ville komma vidare.

Här är några bilder på när jag lagt på och några när det börja torkat ordentligt.

Idag ska jag ta och hämta rivbrädan och eventuellt lägga på ett tunt lager till och dra av för att försöka få det jämnare och samma struktur som den andra ytan.

Kom gärna med tips och förslag om ni ser något som kan förbättras, eller om jag skulle gjort något annorlunda. Det jag upptäckte var att det var stor skillnad på konsistensen när man slog på det.

Men som sagt, tacksam för alla råd man kan få :)

Fler bilder kommer när det är klart.
 
  • Vägg med vattenskada, fönster, trä och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reparation av vägg pågår, putsbruk applicerat ojämnt, verktyg och brädor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå cementvägg med fuktskador och sprickor, synliga reparationer, trä och blått föremål nertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med fukt- eller vattenskada skapar mönster som liknar rinnande vatten. Mörk färgvariation, skadad puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggskada som liknar en frågetecken. Fukt, mögel, förfall. Reparation behövs. Källarutrymme, cement, råa ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Det fixar du! Om du vill jämna av ytan så kan du gå på med ett betongbryne/handslipsten. Lättare ju ”färskare” lagningen är.

Jag rekommenderar att eftervattna lagningen, räcker med blomspruta några ggr per dag.
 
  • Gilla
Eklundh och 1 till
  • Laddar…
Ville bara säga tack för hjälpen och ladda upp de senaste bilden. Är som sagt enbart en källarvägg som jag ville måla men samtidigt undersöka så att det inte var något allvarligt med sprickan.

Resultatet behövde inte vara perfekt så jag är nöjd med slutresultatet. Känns alltid lite bättre att ge lite kärlek åt projekten/huset.


Sprucken vägg med ojämn större öppning upptill nära fönster, fortsätter som smalare spricka nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit texturerad vägg med glasblocksfönster och sprinklersystem, spåren av tidigare installation eller skada syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Kongons och 10 till
  • Laddar…
N
Du fick till det jättebra, smälter totalt in med omgivande puts.
 
  • Gilla
Eklundh
  • Laddar…
Bra jobbat, jättefint!

Hur gick du tillväga? 🙂
 
V Vardagsrum skrev:
Bra jobbat, jättefint!

Hur gick du tillväga? 🙂
Följde egentligen de olika råden i tråden och jobbade sedan i olika omgångar.

Jag har inte jobbat jättemycket med murbruk tidigare men åtminstone snappat upp att skynda långsamt och lägga på tunna lager.

@jonaserik förslag om sluring hade jag inte tänkt på tidigare, block och material har jag svårt att identifiera så om jag skulle använda putsbruk B eller C ( @jonaserik @Johan.H) var ett hjälp i rätt riktning för min del och den lilla delen som gjorde att jag kom vidare.

När bruket väl var påslängt så lät jag det torka och eftersom jag saknade min rivbräda första dagen jobbade jag istället med en brädbit som jag hade hemma. Först rev jag av det värsta med en längre bit för att följa väggen (typ som när man spackalr) för att sen jobba vidare med strukturen på själva lagningen.

Eftersom väggen var lite strukturerade och grov kunde jag inte få det helt slätt för då hade det sett konstigt ut.

Det svåra för min del är att veta när man ska göra det, eller hur mycket bruket ska ha torkat, sådant som yrkesmän har i ryggraden. En annan sak är konsistensen av putsbruket som i min mening ska vara mycket tjockare konsistens än jag trodde från början och här verkar det som att halva jobbet är gjort om man knäcker den nöten.

En annan sak som inte många kanske kommenterar men det är den positiva energi som vissa av er hjhälper till med och bygger upp självförtroendet, ex det som du skrev @Vardagsrum.

Mitt problem är att jag inte kan göra någon halvhjärtat utan det måste bli bra eller så gott det går. Därav är detta forum ett av mina bästa hjälpmedel och det jag litar på mest.

Vet inte om det riktigt svarade på din fråga men hoppas det i alla fall.
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.