Hej! Har ett förråd tillhörande en carport. Isolerat men inte tillräckligt.
Drycker som förvaras fryser lite. 12 kvadratmeter.

Ni som kan,

- vad ska jag köpa för element för de kallaste dagarna? Oljefyllt, är det det som är det brukligt?
- något jag kan tänka på?
- Smart element, som jag kan stänga av till och från?
- lönar det sig att sätta elementet på 15 erader en hel vinter eller mer lönsamt att stänga av och på vid behov, typ -10 och lägre?

Tack!!
 
Skippa oljefylld radiator, välj en med elektronisk termostat istället.

Enda fördelen med oljefylld radiator var när radiatorer bara hade bimetalltermpstat, då blev rumstemperaturen lite jämnare med oljefylld radiator än traditionell radiator samt kunde hålla jämnare (och lägre) temperatur på själva radiatorn också.

Idag med elektronisk termostat så finns det inga fördelar med oljefylld.


Om du bara vill ha det frostfritt i förrådet så räcker det med att hålla 5⁰ i rummet. Genom att välja rätt typ samt storlek (effekt) på radiatorn så räcker det att låta termostaten på radiatorn styra.
 
  • Gilla
Tummen_mitt_i_hand
  • Laddar…
Jag uppskattar att man kan behöva en radiator på runt 600 W för att garanterat hålla frostfritt även när kvicksilvret går ner till -20 °C, vilket det torde kunna i Södermanland.
 
  • Gilla
Tummen_mitt_i_hand
  • Laddar…
Vad som lönar sig beror ju på vad du vill uppnå. Om du bara vill att det skall vara frostfritt verkar det onödigt med 15º. Det har ingen funktionell betydelse om du väljer oljefyllt. De oljefyllda är fysiskt större för samma effekt. Därmed har de en lägre yttemperatur. De öppna konvektorelementen kan lukta lite mer av bränt damm när de används efter att ha varit avslagna ett tag.
 
  • Gilla
Tummen_mitt_i_hand och 1 till
  • Laddar…
Tack allihopa!
Ja, såklart. 5 grader räcker, behöver inte ha varmare.
Tänkte inte.

Är väl främst vid de dagar det är -15 ocj lägre som det behövs.

Men under vintertid där det pendlar, är det lika bra att ha elementet igång under fyra månader på 5 grader i förrådet eller bara sätta på då det behövs, de kallaste dagarna?

I frågan jag själv ställer utläser jag ändå att det är bättre att stänga av och på, inte alltid det blir så kallt att elementet behöver vara på i förrådet 😊
 
Man sätter på radiatorn på 5 till 7 grader i oktober och kan stänga av det i slutet på april om man vill. Det håller rätt värme hela vinterhalvåret. I alla fall så länge man har frostkänsliga saker som färgburkar, dryck osv.
 
  • Gilla
Tummen_mitt_i_hand
  • Laddar…
Finns väl ingen anledning att slå på och av, har du ständig förvaring av allehanda drycker så får det ju aldrig bli minusgrader. Du kan ha elementet på året runt, blir det varmare än 5 grader ute så slår termostaten aldrig på.

Protte
 
  • Gilla
Tummen_mitt_i_hand
  • Laddar…
Tack!

Siktar på 600 W elektronisk termostat. Om ingen skriker rakt ut 😊
 
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Tack allihopa!
Ja, såklart. 5 grader räcker, behöver inte ha varmare.
Tänkte inte.

Är väl främst vid de dagar det är -15 ocj lägre som det behövs.

Men under vintertid där det pendlar, är det lika bra att ha elementet igång under fyra månader på 5 grader i förrådet eller bara sätta på då det behövs, de kallaste dagarna?

I frågan jag själv ställer utläser jag ändå att det är bättre att stänga av och på, inte alltid det blir så kallt att elementet behöver vara på i förrådet 😊
Beroende på hur allt är uppställt. Kanske på hyllor, så går det att hänga ett draperi runt och ha ett element innanför med ca 5 - 10 C inställt, ingen mening med att värma hela lokalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.