Jag vet inte om jag blev så mycket klokare. Hetvattnet in ligger på ca 70 grader, till pannan något under och från tank ca 40.
 
M Många fel skrev:
Jag vet inte om jag blev så mycket klokare. Hetvattnet in ligger på ca 70 grader, till pannan något under och från tank ca 40.
Vet du vad för temp ut från pannan. lite varmt som går till pannan och då kan det bli på gränsen till kok. Syret snurrar runt i pannan. Har inte läst i genom tråden, men har du en laddomat, så kan termostaten kärva. Den öppnat inte som den ska. Det blir då för dåligt flöde genom pannan. Termosten sitter under en stort sexkantslock. Förhoppningsvis finns avstängare på 3 ställen som kan stänga in den.
 
Hej! Jo, jag har en laddomat. Hittar dock inte det där sexkantiga locket. Jag laddar upp en bild på laddomaten och på en rund sak ovanpå acktanken som jag inte riktigt har koll på vad det är, utifall det har med detta att göra (det märks kanske att jag inte är så erfaren kring detta)
Jo, temp ut från acktanken utgår jag från är temp som jag har överst i tanken och oftast ligger det mellan 40-55 grader.
 
  • Industriell installation med manometer, elektrisk motor och kopplingar. Smutsigt glas och rörmokeri syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarutrymme med rörledningar, skadedjursspår, skadat rör, potentiellt vattenskada, och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte sexkant, det är det stora locket strax till vänster om övre termometern, du hat avstängare på 3 ställen. en sexkantsnyckel i ögat och vrida tills spåret står på tvären. Nu är det lite lurigt med dessa, kan börja läcka lite om do har varit i läge många år. Du får se vad som blir. Återkom om dom vill läcka. det går att lite akut täta till.
 
Oj då, det här låter avancerat. Ursäkta korkade frågor, men vad är det jag ska göra när jag skruvat? Ska det pysa ut luft?
Jag har en gång skruvat loss muttern på laddomaten (alltså den i metall i mitten) för att försöka starta den med skruvmejsel, men då kom det massor av vatten. När jag gjort liknande med en vanlig pump har det bara droppat. Så jag är lite tveksam till att börja skruva mer om det finns risk att det börjar flöda vatten som jag inte kan få stopp på.
 
Du måste stänga alla ventilerna som sitter före laddomaten för att öppna locket- Annars sprutar det, efter det så går det att lossa locket, ta ut termostaten, lägg den i en kastrull och koka, då syns om den ändra sig. Kärvar den så går det att trycka på piggen många gånger så den går lätt, en klassiker på dessa.
 
Aha! Nu börjar jag fatta. Var sitter ventilerna och hur stänger man dem?

Superstort tack förresten för alla svar du ger!
 
På foto i inlägg # 18 så syns en koppling under pumpen, där lite närma en stor sexkantsmutter så är det en rund del ca 10 mm, med ett skruvmejlselspår på, nu står spåret jämns med röret. Det kan vara svårt att vrida med en stor mejsel. Men i mitten så är det ett hål och där kan man sätta in en insexnyckel och vrida så spåret står tvärs röret. Det är lika på dom andra kopplingarna. Då kan man öppna locket och få ut termodonet innanför. kommer en skvätt vatten på kanske 1 dec. Hänger du med.
 
Ja, jag tror jag hänger med. Ska testa när pannan inte är igång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.