Se bifogade bilder, ser ut som att armeringsjärnen rostat, skapat sprickor i betongen och sen har det fryssprängts. Går det att reparera något sånt här när armeringen är helt sönderrostad eller gör jag mig en otjänst genom att försöka? Så vitt jag kan se är det rätt omfattande sprickbildning. Har tyvärr inte sett detta förän nu.

Det är ju någon form av puts på så det är inte rent betong. Om jag ger mig på en reparation går det att göra någorlunda snyggt?

Att anlita någon för att gjuta en ny trapp har jag inte riktigt råd med just nu. Dock är en dränering av kåken på tapeten så det kanske inte är helt orimligt att ta det i samma veva.

Någon som har erfarenhet av liknande trappor med samma problem? Tacksam för svar.
 
  • Vinklad vy under en bro, betong med sprickor, nakna grenar, snö synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på sprucken betongtrappa med svart metallstolpe och skruvar, odlade gröna mossor, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Texturerade betongtrappsteg med räcke, oskarp bakgrund, närbild, ingen person synlig, grusig yta, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappsteg med spricka och isfläckar, grov yta, utomhus, dagstid, kyla, obestämd plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markyta med grus, tegelbitar, smältande snö och gräs vid en betongvägg, sönderfall och förändring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild tagen under bro med synligt slitage, betongstruktur, skymtar snö, bar vegetation, och sprickor i konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en grusig mark med snö, gräs och byggnadsstruktur ovanför, möjligen en bro eller liknande konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongkonstruktion med grus och jord under, troligtvis en bro eller kulvert, perspektivet är nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucket betong och rostigt armeringsjärn; tecken på skada. Bilden är sned, suddig person i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Se bifogade bilder, ser ut som att armeringsjärnen rostat, skapat sprickor i betongen och sen har det fryssprängts. Går det att reparera något sånt här när armeringen är helt sönderrostad eller gör jag mig en otjänst genom att försöka? Så vitt jag kan se är det rätt omfattande sprickbildning. Har tyvärr inte sett detta förän nu.

Det är ju någon form av puts på så det är inte rent betong. Om jag ger mig på en reparation går det att göra någorlunda snyggt?

Att anlita någon för att gjuta en ny trapp har jag inte riktigt råd med just nu. Dock är en dränering av kåken på tapeten så det kanske inte är helt orimligt att ta det i samma veva.

Någon som har erfarenhet av liknande trappor med samma problem? Tacksam för svar.
Det du ser är skador av rostande armering som inte är billigt och enkelt att laga..
Skulle säga att det är billigare långsiktigt att bygga en ny trappa..
Sedan rasar trappan inte ihop i dagsläget så du kan vänta o spara ihop pengar och göra det o samband med dräneringen..
Att bara göra enklare lagningar hjälper inte trappen eller din ekonomi på något sätt…
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det du ser är skador av rostande armering som inte är billigt och enkelt att laga..
Skulle säga att det är billigare långsiktigt att bygga en ny trappa..
Sedan rasar trappan inte ihop i dagsläget så du kan vänta o spara ihop pengar och göra det o samband med dräneringen..
Att bara göra enklare lagningar hjälper inte trappen eller din ekonomi på något sätt…
Det var det jag anade. Är det ett alternativ att bygga trappen i trä istället? Är ju något jag kan ta mig an själv.

Såhär ser infästningen mot fasaden ut på existerande trappa.
 
  • Träport med frostat glas, vit tegelvägg, svart järnstaket, betonggolv, utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av husfasad med stödbjälke, vitputsad vägg, metallfäste och grusbeläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Det var det jag anade. Är det ett alternativ att bygga trappen i trä istället? Är ju något jag kan ta mig an själv.

Såhär ser infästningen mot fasaden ut på existerande trappa.
Ja det låter som en sund idé, trä är mycket billigare och enklare att som privatperson hantera både med byggnation och underhåll..
 
  • Gilla
filimon-danopoulos
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det låter som en sund idé, trä är mycket billigare och enklare att som privatperson hantera både med byggnation och underhåll..
Något speciellt att ta hänsyn till när något sånt här ska rivas?
 
R
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Något speciellt att ta hänsyn till när något sånt här ska rivas?
Är det en trappa som har ställts dit i efterhand? Ser inte riktigt det på bilderna..
 
R Rejäl skrev:
Är det en trappa som har ställts dit i efterhand? Ser inte riktigt det på bilderna..
Jag tror det. Nog samtidigt som huset byggdes dock. På den här bilden ser man två lager bruk ovanpå grundmuren, under trappan.
 
  • Kantsten, metallstolpe, mur, snörester, bar mark, inget synligt liv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Jag tror det. Nog samtidigt som huset byggdes dock. På den här bilden ser man två lager bruk ovanpå grundmuren, under trappan.
Jag misstänker att det ör en fristående trappa som inte har genomgående armering in i huset utan att den vilar på källarväggen..
Det är bara o såga och bila bort den börja ifrån botten av trappan och inåt väggen om du ska handbila bort den..
Sedan bör man bygga stöttor under av trä så att det inte rasar in i källarväggen..
 
  • Gilla
filimon-danopoulos
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag misstänker att det ör en fristående trappa som inte har genomgående armering in i huset utan att den vilar på källarväggen..
Det är bara o såga och bila bort den börja ifrån botten av trappan och inåt väggen om du ska handbila bort den..
Sedan bör man bygga stöttor under av trä så att det inte rasar in i källarväggen..
Toppen, tack för hjälpen. Känns som ett projekt för sommaren.
 
R
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Toppen, tack för hjälpen. Känns som ett projekt för sommaren.
Ja kanske inte den varmaste delen men sen vår är bra så man orkar o jobba😉😂
 
R Rejäl skrev:
Ja kanske inte den varmaste delen men sen vår är bra så man orkar o jobba😉😂
Haha sant, är söderläge med så blir helt katastrof i högsommaren.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.