Hej,
Vi upptäckte precis att vi har råttor i källaren. Det är helg jag hittar nummer till någon Anticimex jour. Vad gör jag?

Måste väl få hit någon nu. Inte på måndag när försäkringsbolaget öppnar.

Hjälp mig. Bor i södra Skåne.
 
S sannacr skrev:
Hej,
Vi upptäckte precis att vi har råttor i källaren. Det är helg jag hittar nummer till någon Anticimex jour. Vad gör jag?

Måste väl få hit någon nu. Inte på måndag när försäkringsbolaget öppnar.

Hjälp mig. Bor i södra Skåne.
Åk till en bygglada och köp råttfällor och sedan en burk jordnötssmör. När vi fick in råtta i källaren vid ett avloppsbyte så tog vi den med jordnötssmör på några minuter.
 
  • Gilla
tensiden och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vissa råttor kan vara svåra att ta i smällfällor. De individerna är för smarta.

Burfälla är så ett säkrare kort. En burfälla är svårare att överlista för råttan. Tyvärr sitter man ju sen med ett levande råtta i en bur vilket inte är så kul.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S sannacr skrev:
Hej,
Vi upptäckte precis att vi har råttor i källaren. Det är helg jag hittar nummer till någon Anticimex jour. Vad gör jag?

Måste väl få hit någon nu. Inte på måndag när försäkringsbolaget öppnar.

Hjälp mig. Bor i södra Skåne.
Du dör inte av att råttor finns i källaren så ta det lugnt.😇
Det viktigaste i en slagfälla är att betet sitter fast så råttan inte kan ta bort det enklelt.
Sen sätter du tak över så råttan inte kan komma åt betet bakifrån eller från sidan, och sen ser man till att råttan inte kan komma loss.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Du dör inte av att råttor finns i källaren så ta det lugnt.😇
Det viktigaste i en slagfälla är att betet sitter fast så råttan inte kan ta bort det enklelt.
[media]Sen sätter du tak över så råttan inte kan komma åt betet bakifrån eller från sidan, och sen ser man till att råttan inte kan komma loss.
[media]
Tack, panik att de ska ta sig upp i huset.

Samma vecka som vi upptäckt vattenläcka också. Men råttan har nog bott här ett tag. Det var mycket bajs.

Problemet är att alla affärer här är stängda nu har satt nät för där vi såg råttan och hoppas den lösningen räcker tills vi får tag på Anticimex.
 
Det Anticimex kommer göra är att sätta ut fällor, så förvänta dig ingen superhjälte som dyker upp i cape…
Du kommer få tömma fällorna själv, så det enklaste och snabbaste är att få tag i fällor så fort som möjligt. Byggladorna brukar ha öppet till 18…
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
S sannacr skrev:
Tack, panik att de ska ta sig upp i huset.

Samma vecka som vi upptäckt vattenläcka också. Men råttan har nog bott här ett tag. Det var mycket bajs.

Problemet är att alla affärer här är stängda nu har satt nät för där vi såg råttan och hoppas den lösningen räcker tills vi får tag på Anticimex.
Se till att det inte finns något att äta för dom,brukar vara effektivt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det säger sig självt kanske, men försök luska ut hur de tog sig in och täta, om du inte redan gjort det.
Vi lyckades aldrig ta våra råttor i fälla (för smarta uppenbarligen) men stängde dem istället ute.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S stefan57 skrev:
Se till att det inte finns något att äta för dom,brukar vara effektivt
Eller tvärtom, har dom att äta stannar dom kvar och kommer inte upp i bostaden.
 
fatsug fatsug skrev:
Det säger sig självt kanske, men försök luska ut hur de tog sig in och täta, om du inte redan gjort det.
Vi lyckades aldrig ta våra råttor i fälla (för smarta uppenbarligen) men stängde dem istället ute.
Ville bara säga att ett enkelt sätt att bli av med dom,ex.tog bort mitt fågelbord precis framför huset så det löste mitt problem med möss på vinden
 
  • Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
A
S stefan57 skrev:
Ville bara säga att ett enkelt sätt att bli av med dom,ex.tog bort mitt fågelbord precis framför huset så det löste mitt problem med möss på vinden
Ja fågelborden drar in mycket råttor i fastigheterna, och råttor ger sig på både diskmaskiner och kylskåp till det inte finns något kvar att rädda
 
Tack alla, uppskattar alla tips och råd.

Något fågelbord har vi inte. Har satt ut fällor nu med jordnötssmör och satt för där de kom in. Och lagt mjöl utanför den dörren så vi kan se om de går in och ut.

Tänker att de kanske har fler ställen att ta sig in och ut på.

Ska ringa försäkringsbolaget i morgon. Även om ingen superhjälte kommer så har de säkert tips och råd om hur vi kan göra.

Får kanske skaffa katt..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S sannacr skrev:
Hej,
Vi upptäckte precis att vi har råttor i källaren. Det är helg jag hittar nummer till någon Anticimex jour. Vad gör jag?

Måste väl få hit någon nu. Inte på måndag när försäkringsbolaget öppnar.

Hjälp mig. Bor i södra Skåne.
Ta det lugnt! Råttor är äckliga, men det är inte så farligt som du tror.
I väntan på Anticimex kan du börja spana efter spår. Om det kommer lite nysnö, pass på och leta.
Det kan vara flera ingångar, till och med på olika sidor av huset.

Anticimex kan bekämpa råttorna på några sätt, men sen får du själv också vidtaga åtgärder.
Det är inte så svårt som det verkar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Fångade du någon råtta?
Ingen råtta än. Vi la ju nät och grejer vid i hålet där vi tänker att de tog sig upp. Så eventuellt kommer de inte upp i källaren. Inga spår av att de försökt ta jordnötssmöret och inga spår i mjölet.

I mitt huvud så är de kvar under golvet och planerar nya sätt att ta sig upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.