Vi har rivit en gammal förvaringslösning som byggdes ihop med huset. Ytterväggen har vid något tillfälle varit tapetserad, men är nu övermålad. Ytterväggen är isolerad och säkerligen finns ångspärr.
Vi kommer regla ut denna vägg med en 45x95 och sen gips. Detta av byggteknisk anledning.
Min fråga är om man ska isolera och ångspärra innanför gipsen, eller om man ska skippa ångspärr?
 
R
holetaker holetaker skrev:
Vi har rivit en gammal förvaringslösning som byggdes ihop med huset. Ytterväggen har vid något tillfälle varit tapetserad, men är nu övermålad. Ytterväggen är isolerad och säkerligen finns ångspärr.
Vi kommer regla ut denna vägg med en 45x95 och sen gips. Detta av byggteknisk anledning.
Min fråga är om man ska isolera och ångspärra innanför gipsen, eller om man ska skippa ångspärr?
Du behöver ta reda på om det sitter en ångspärr där idag..
Det är inte lämpligt att ångspärren hamnar djupt in i väggen utan den ska sitta på den varma sidan för att undvika fuktskador..
Det anses vara ok att ha ångspärren 45 mm in i konstruktionen om det är en modern vägg om 200mm isolering innanför ångspärren..,
 
  • Gilla
holetaker
  • Laddar…
Det får vara max 1/3 del av isoleringen på insidan av ångspärren.
 
  • Gilla
holetaker
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du behöver ta reda på om det sitter en ångspärr där idag..
Det är inte lämpligt att ångspärren hamnar djupt in i väggen utan den ska sitta på den varma sidan för att undvika fuktskador..
Det anses vara ok att ha ångspärren 45 mm in i konstruktionen om det är en modern vägg om 200mm isolering innanför ångspärren..,
Jo, det sitter ångspärr idag. Vi bygger ut väggen ca 10 cm och tänkte isolera däremellan. Ska jag sedan ha ångspärr igen, eller är det dumt att ha dubbla ångspärrar?
 
R
holetaker holetaker skrev:
Jo, det sitter ångspärr idag. Vi bygger ut väggen ca 10 cm och tänkte isolera däremellan. Ska jag sedan ha ångspärr igen, eller är det dumt att ha dubbla ångspärrar?
Ja den gamla behöver tas bort, hur tjock är isoleringen idag?
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
J Joak skrev:
Det får vara max 1/3 del av isoleringen på insidan av ångspärren.
R Rejäl skrev:
Ja den gamla behöver tas bort, hur tjock är isoleringen idag?
Vet inte just nu, men den är adekvat så isoleringen är bara tänkt som grädde på moset.
Ska jag skippa att isolera och ångspärr då, bara köra gips?
 
R
holetaker holetaker skrev:
Vet inte just nu, men den är adekvat så isoleringen är bara tänkt som grädde på moset.
Ska jag skippa att isolera och ångspärr då, bara köra gips?
Jag kan inte avgöra om du behöver mera isolering utifrån den infon du har gett..
Men bara gipsa är väl det enklaste du kan göra..
 
  • Gilla
holetaker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.