2 551 läst · 44 svar
3k läst
44 svar
Hur bygga bottenbjälklag?
Jag har gjort en ändring i min ritning och valde att använda 45x220 träbjälkar. För extra stöd har jag även lagt till en mittbjälke i konstruktionen.
Nu står jag inför frågan om hur jag bäst fäster blindbotten. Jag funderar på om det skulle vara tillräckligt att endast spika fast en läkt på insidan längs långsidorna av varje avdelning. Jag har sett några exempel där man har spikat en 120mm bräda under bjälkarna, men eftersom min konstruktion kommer att stå direkt på cementblocken, vill jag undvika att placera något mellan bjälkarna och blocken.
Nu står jag inför frågan om hur jag bäst fäster blindbotten. Jag funderar på om det skulle vara tillräckligt att endast spika fast en läkt på insidan längs långsidorna av varje avdelning. Jag har sett några exempel där man har spikat en 120mm bräda under bjälkarna, men eftersom min konstruktion kommer att stå direkt på cementblocken, vill jag undvika att placera något mellan bjälkarna och blocken.
Det bästa är en tryckt 22x95 på undersidan då behåller du mer isoleringsmån..B buster75 skrev:Jag har gjort en ändring i min ritning och valde att använda 45x220 träbjälkar. För extra stöd har jag även lagt till en mittbjälke i konstruktionen.
Nu står jag inför frågan om hur jag bäst fäster blindbotten. Jag funderar på om det skulle vara tillräckligt att endast spika fast en läkt på insidan längs långsidorna av varje avdelning. Jag har sett några exempel där man har spikat en 120mm bräda under bjälkarna, men eftersom min konstruktion kommer att stå direkt på cementblocken, vill jag undvika att placera något mellan bjälkarna och blocken.
Syllpapp är lämpligt att ha mellan betongblocken och bjälklaget…
Men din nya konstruktion är sämre än o ha hela bjälkar med krysskolvning ur bärighetssyn..men lägger du några block under den så kan du få det hållbart…
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Nu kanske jag stökar till det.
Du bygger inomhus och skriver "torrt sedan 40-talet.
Man skulle kunna göra en "fuskbetongplatta" med släta betongplattor och på den bygga bjälklaget. Blir ingen luft under bjälklaget och du kan gå ned i dimension och isolering.
Och allt vilar på betongplattorna.
Du bygger inomhus och skriver "torrt sedan 40-talet.
Man skulle kunna göra en "fuskbetongplatta" med släta betongplattor och på den bygga bjälklaget. Blir ingen luft under bjälklaget och du kan gå ned i dimension och isolering.
Och allt vilar på betongplattorna.
Jag tycker likafullt att du ska spika/skruva på en bräda under golvreglarna innan du sätter ihop bjälklaget, att efteråt hålla på med läkt är tidskrävande/ jobbigt och dessutom förlorar man isoleringshöjd. Mellan golvbjälken och cemenblocken bör du dessutom få till ett kapilärbrytande skikt, förslagsvis grundmurspapp, pallningsbricka i plast eller näver som mellan grundstenarna timmerstommen på ett timmerhus.B buster75 skrev:Jag har gjort en ändring i min ritning och valde att använda 45x220 träbjälkar. För extra stöd har jag även lagt till en mittbjälke i konstruktionen.
Nu står jag inför frågan om hur jag bäst fäster blindbotten. Jag funderar på om det skulle vara tillräckligt att endast spika fast en läkt på insidan längs långsidorna av varje avdelning. Jag har sett några exempel där man har spikat en 120mm bräda under bjälkarna, men eftersom min konstruktion kommer att stå direkt på cementblocken, vill jag undvika att placera något mellan bjälkarna och blocken.
Jag bygger det mesta med hemsågad 2*8 ev rygg uppåt, är spännvidden stor får man antingen göra ett upplag på mitten om det är möjligt eller ställa planken tätare, det går ju fint att anpassa centrumavståndet efter väntad belastning och krav på stabilitet, ska man isolera är det bekvämt att hålla sig till förekommande skivbredd på isoleringen eller köra med lösull/ kutterspån.A AndersS skrev:
Men nu har du "hel platta" med betongplattor där hela bjälklaget vilar på den. TS kan ju bygga lite annorlunda utifrån de förutsättningar som finns torrt och "inomhus".F fribygg skrev:Jag bygger det mesta med hemsågad 2*8 ev rygg uppåt, är spännvidden stor får man antingen göra ett upplag på mitten om det är möjligt eller ställa planken tätare, det går ju fint att anpassa centrumavståndet efter väntad belastning och krav på stabilitet, ska man isolera är det bekvämt att hålla sig till förekommande skivbredd på isoleringen eller köra med lösull/ kutterspån.
TS gav väl förutsättningarna med 6st betongblock som upplag om jag minns rätt? Även inne i en fd lantbruksbyggnad skulle jag lägga nått kapilärbrytande mellan sten och trä, det kostar så lite och är så svårt att få dit i efterhand om det visar sig behövas i framtiden.A AndersS skrev:
Kolla mitt inlägg #37 som alternativ till betongblock, jag gav det som ett alternativ som inte ts nämnt men som jag själv kunnat gjort. Man kan med den rulla ut plast/papp på plattorna om man vill och sedan bygga bjälklag och bara fylla med isolering.F fribygg skrev:
Vi behöver inte följa någon byggstandard utan hitta en bra lösning som fungerar
Tänk på att du då måste ha plintar under mittbjälken också. Annars försvagas bara konstruktionen.B buster75 skrev:Jag har gjort en ändring i min ritning och valde att använda 45x220 träbjälkar. För extra stöd har jag även lagt till en mittbjälke i konstruktionen.
Nu står jag inför frågan om hur jag bäst fäster blindbotten. Jag funderar på om det skulle vara tillräckligt att endast spika fast en läkt på insidan längs långsidorna av varje avdelning. Jag har sett några exempel där man har spikat en 120mm bräda under bjälkarna, men eftersom min konstruktion kommer att stå direkt på cementblocken, vill jag undvika att placera något mellan bjälkarna och blocken.
Produkter som diskuteras i tråden