Planeringen av kommande bastun pågår för fullt.

Är det någon som har installerat ett för litet aggregat och blivit tvungen att byta?

Bastun kommer ha en volym av ca 2,6 kubik och ha en glasdörr. Funderar på Tylös Compact 2/4 som går upp till 4,5 kW och ska räcka till ca 4,5 kubik bastuvolym.

Läser sen i Exactas (Helo) katalog att för varje kvadratmeter glas ska 1,2 kubik läggas till bastuns volym för att få rätt aggregatstorlek.

I mitt fall kommer jag då upp i en volm på ca 4,4 kubik.

Vidare står i Tylös katalog att i de fall det finns två lämpliga aggregateffekter som rekommenderas bör man ta det större.

Varför denna konstiga frågeställning: Det mindre aggregatet har en betydligt mindre storlek vilket underlättar betydligt...

Hoppas Ni kan komma med goda synpunkter.

/NiJa
 
2,6 kbm med uppskattat låg takhöjd på 2,20 ger bara 1,1m x 1,1m i utrymme , minus plats för aggregat och dörr med 700 bredd...

Har du räknat rätt eller har ni ännu lägre takhöjd?
 
Innermåtten blir 1,10 m * 1,30 m. Takhöjd ej klart än. Har räknat på 2 meter.

En liten del av ett hörn i bastun "är kapat", dvs 45 gradig vägg.

Bastun är tänkt för 1 person, vid behov kan 2 sitta på intimt avstånd...

/NiJa
 
Det måste räcka med ett 4,5 kW aggregat och även bli varmt snabbt. Ända nackdelen är väl ett litet stenmagasin.

"såg en felstavning men låter den stå kvar då den passar bra gällande bastubadet"
 
Jag tror också 4,5kw räcker.
 
Är det någon som har erfarenhet av Tylös Compact 2/4?

Alla synpunkter mottages tacksamt.

/NiJa
 
Kolla också dessa http://www.kastor.fi/Swe/sahko.php?m_id=29, Mini och Viva i rostfritt. Vivi tar 15kg sten vilket är bra.
Du hittar vissa av dem också under varumärket Tylö, vi har själva det som heter Tylö Mega, 6kW, vilket är Kastor Inferno II och i rostfritt. Kastor är dotterbolag till Tylö. Att vi valde detta var stenmängden 30kg och det rostfria utförandet, vilket passar i en Bastu med Al och Asp där Al-panelen är lite mörkare och rödare. Mera sten att värma och tar ca en 1 timma att få upp tempen i bastun men du kan sedan stänga av aggregatet under badet och ändå kasta på vatten på stenarna och hålla en jämn temperatur.
 
Dum fråga kanske, men vilken skillnad gör stenmängden?

Gissar att det har med värmelagringen att göra men hur mycket behövs på en så pass liten bastuvolym som jag räknar med att ha?

/NiJa
 
Jag tycker att det fungerar bättre med större stenmängd om man tycker om att bada med högre fuktighet och lägre temperatur, jag håller bara runt 65-70 grader i bastun men med hög luftfuktighet. Men om du gillar torrbastu och högre temp så betyder det inget.
 
Har ett sådant igång sedan 2005, elektrikern som kopplade in det trodde inte sina öron när jag sa att det var på 4.5 kW! "ett så litet?" Det fungerar alldeles utmärkt. se till att köpa stenen som är avsedd för detta ggregat (små stenar som gör att det fylls ordentligt). Vill man ha ånga under uppvärmningen (den lilla rännan på överkanten) så får man hålla koll på vattennivån, den kokar ur relativt fort, det är ett litet aggregat, med oanade resurser! Många har flinat när de sett det:D. Min bastu är på ca 2,5-3 kbm, (orkar inte räkna exakt då det är mycket vinklar och sneda väggar:). Det tar ca 15 min sen så kliver barnen in (50-55 grader) och när de far ut så är det närmare 70.
Håll koll på max takhöjd ovanför aggregatet, mitt sitter lite för lågt och det gör troligen att det tar längre tid att värma upp bastun :confused:
Basta på!!!
 
Låter väldigt bra!

Brukar du basta riktigt hett någon gång och "kastar du bad" när du bastar?

Hur funkar det i så fall?

Hur lång tid har det gått "när ungarna flyger ut" från det att du startade bastun?

Många frågor blidde det....


/NiJa
 
Försöker få liv i tråden igen.

Skall till och bygga en bastu på 1,8 X 1,5 X 2 meter med glasdörr. Räknar jag ihop volymen fås 5,4 m3 + glasdörr.

Har möjlighet att köpa Helo Pikkutonttu 4,5kW till vrakpris, men är orolig över att den inte räcker till.

Hamnar precis i övre gränsen för storleksrekommendationen från tillverkaren. (6 kubik)

Kan stå ut att bastun blir varm på 1,25h i.s.f. 45 minuter, men vill ändå att den skall vara varm.

Ni på forumet kanske har egna erfarenheter av klena aggregat. Så vad säger ni, kommer jag att ångra min dumsnålhet?

/Micke
 
Verkar kunna ta mycket sten, 70kg om jag läste rätt. Så det kommer att fungera utan problem, tar lite tid att värma men med den stenmängden i en så pass liten bastu så kommer du kunna skicka på vatten så att du storknar.
Perfekt att hålla runt 70 grader och sedan ösa vatten tills det blir tillräckligt varmt.
 
Jo det var lite så jag tänkte också.

Stenmängden är ju i största laget, men jag vill undvika farsans parodi på bastu. Två skopor, sedan rinner vattnet rakt igenom.

Stenarna skall ju hinna bli varma också, så då gör det kanske inget om aggregatet får jobba en halvtimme extra.

Men som alltid är det svårt att kvantifiera effekten. Vill ju inte behöva vänta 3h på att få upp tempen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.