Hej,

Vi ska slipa ett gammalt trägolv, furu sent 1920-tal tror jag. Vi har framför allt en stor utmaning med detta:

1. Det sitter spikar mellan plankorna, toppen ofta i höjd med brädet, ibland en bit ner. Eftersom man kan räkna med att slipa det nöter ner 2-3 mm av plankorna kommer vi slipa över spikarna. Och det vill vi ju inte, för risk av att ha sönder pappren.
De kommer inte kunna dras upp, så hur slår vi ned spikarna bäst?

Bifogar bild på verktyg jag försökt med. Men det känns snarare som att jag slår ner och skadar delar av spiken än att hela spiken faktiskt går ner.

Tacksam för hjälp 😊

(Det vita i andra bilden är gammal fog som vi rensar undan, men oviktigt för denna frågan, tänker jag)
 
  • Trägolv med skarv fylld med silikon eller fogmassa och en infälld skruv. Slitage och repor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med en spricka och en fyllning eller reparation. Naturligt mönster, detalj närbild, interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas59
Hade samma problem. Använde körnslag/spikdrivare och slog ner spikarna några millimeter innan slipning. Funkade fint.
 
  • Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
Jarlgrad Jarlgrad skrev:
Hej,

Vi ska slipa ett gammalt trägolv, furu sent 1920-tal tror jag. Vi har framför allt en stor utmaning med detta:

1. Det sitter spikar mellan plankorna, toppen ofta i höjd med brädet, ibland en bit ner. Eftersom man kan räkna med att slipa det nöter ner 2-3 mm av plankorna kommer vi slipa över spikarna. Och det vill vi ju inte, för risk av att ha sönder pappren.
De kommer inte kunna dras upp, så hur slår vi ned spikarna bäst?

Bifogar bild på verktyg jag försökt med. Men det känns snarare som att jag slår ner och skadar delar av spiken än att hela spiken faktiskt går ner.

Tacksam för hjälp 😊

(Det vita i andra bilden är gammal fog som vi rensar undan, men oviktigt för denna frågan, tänker jag)
Hammare och spikdrivare. Bara att bita ihop och knacka ned alla spikar om du inte vill att de sticker upp. 😀
 
hsd
Fyra spikdrivare med olika färgade handtag på en webbshopssida, pris 69,90 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för era svar. Det är något liknande jag har, får titta på en större storlek också och som ni säger, bara bita ihop antar jag. 😅
 
hsd
Tidsödande, jag hade 17000 jäkla dyckert som va kvar efter förra ägaren , de hade rivit bort linoleumgolv som var limmat på masonit sedan vitkalkat , f-n vet hur de tänkt och lämnat alla småspik kvar
Efter15765urdragningar gav jag upp å la Pergo klickgolv
 
  • Haha
Peter_Ker
  • Laddar…
R
hsd hsd skrev:
Tidsödande, jag hade 17000 jäkla dyckert som va kvar efter förra ägaren , de hade rivit bort linoleumgolv som var limmat på masonit sedan vitkalkat , f-n vet hur de tänkt och lämnat alla småspik kvar
Efter15765urdragningar gav jag upp å la Pergo klickgolv
Vad synd att du gav upp så nära målet😂😂😂
 
  • Haha
Peter_Ker
  • Laddar…
hsd
Tja med så många spikhål hade det aldrog blivit snyggt
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Tja med så många spikhål hade det aldrog blivit snyggt
Jag var också inne på att skita i't och lägga nåt golv ovanpå, men vi ska ge det ett ärligt försök iallafall.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jarlgrad Jarlgrad skrev:
Jag var också inne på att skita i't och lägga nåt golv ovanpå, men vi ska ge det ett ärligt försök iallafall.
Brukar vara tätvuxet om det är ett gammalt golv som var tänkt att synas... Även om det är ett undergolv så är det inte omöjligt det är tätvuxet och i princip bättre än nya golv, om det bara är spont på¨och drägligt lagt...

Jag hade nog slagit ned spiken så mkt det gick och blir det skador på några ställen så tror jag inte det syns. Man kan överväga att inte slipa, eller slipa lätt med en liten maskin och ta elhyvel om det är vint nånstans... Istf att slipa med golvslip. Men det beror ju förstås på hur det ser ut...
 
  • Gilla
Jarlgrad
  • Laddar…
Jarlgrad Jarlgrad skrev:
Tack för era svar. Det är något liknande jag har, får titta på en större storlek också och som ni säger, bara bita ihop antar jag. 😅
Har ett likadant golv. Funderar hit och dit hur göra. Tänker du slipa själv? Rädd att hantverkare slarvar vid kanter osv. Vilken maskin i så fall? Tunga maskiner som man inte kan bära själv? Helst vill jag köpa maskin, men helst inte ligga på knä. Någon som har slipat själv?
 
M Mannhem skrev:
Har ett likadant golv. Funderar hit och dit hur göra. Tänker du slipa själv? Rädd att hantverkare slarvar vid kanter osv. Vilken maskin i så fall? Tunga maskiner som man inte kan bära själv? Helst vill jag köpa maskin, men helst inte ligga på knä. Någon som har slipat själv?
Vi slipade golven själva till slut, efter att lyckats slå ner alla ~300 spikar. Vi hyrde maskinerna från någon måleributik. Jag skulle inte rekommendera att du köper maskinerna för de är stora och chunky och troligtvis ganska dyra, speciellt den stora bandslipen och excenterslip som jag tror den runda hette. (sorry om jag minns fel)

Det är meckigt och nervöst att slipa, men det går ändå bra. Jag tyckte att vi kom in i det efter ett par längor och så länge man ser till att aldrig stå still med slipmaskinerna igång så blir det ett fint resultat. Vi körde också med en mindre eldriven handslip för att fixa till i kanter och hörn där den runda slipen inte riktigt nådde.
Jag vågar tyvärr inte säga mer om vilka maskiner du bör använda, för det är långt ifrån mitt expertområde, men det finns guider på nätet som faktiskt är tillräckliga.

Om du ska slipa själv tror jag att du kan komma undan rätt bra utan att ligga på knä, det är väl det sista detaljarbetet och eventuellt förarbete som krävde mest knäliggande från oss.

Prismässigt tror jag att vi landade på runt 3000 för hyra av maskiner över en helg samt köp av slippapper. (Förarbetet som vi lade ner tog oss dock tre helger: att slå ner spikar och rensa mellan plankorna)
Vi fick offerter på omkring 30 000 kr för att låta någon annan göra det.
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Har ett likadant golv. Funderar hit och dit hur göra. Tänker du slipa själv? Rädd att hantverkare slarvar vid kanter osv. Vilken maskin i så fall? Tunga maskiner som man inte kan bära själv? Helst vill jag köpa maskin, men helst inte ligga på knä. Någon som har slipat själv?
Slänger upp lite före-, under- och efter-bilder så du får lite till att gå på.
Detta var första gången jag gjorde det.
Kommer jag göra det igen? hmmm, troligtvis inte. Men vem vet.
 
  • Parkettgolv under renovering med ofärdiga sektioner, där vissa områden är slipade och andra är lackade eller behandlade, grå vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvslipmaskin på nyligen slipat trägolv i ett rum med grå väggar och en vit radiator i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av rum med nyslipat trägolv, en slipmaskin, fönster med utsikt, och diverse verktyg vid fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nyslipat trägolv i ett rum med en vit radiator, vita gardiner, och en glasdörr som leder till en balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt trägolv i ljust trä i ett hem med vita väggar och dörrar. Golvbrädorna har olika nyanser av trä och verktyg syns på en bänk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett nylagt trägolv under renovering, med verktyg och rengöringsutrustning utspridda på golvet, inklusive en dammsugare och slipmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
p-pennan och 1 till
  • Laddar…
Jarlgrad Jarlgrad skrev:
Slänger upp lite före-, under- och efter-bilder så du får lite till att gå på.
Detta var första gången jag gjorde det.
Kommer jag göra det igen? hmmm, troligtvis inte. Men vem vet.
Det blev ursnyggt! Tror inte en firma kunde lyckas bättre - tvärtom.
 
  • Gilla
Jarlgrad
  • Laddar…
Såg ut exakt som min uppsättning med grejer som jag sålde för nåt år sen, tror jag fick 40-45000 för det
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.