É
Är det ovanligt med 0502Y som takfärg? På XL-bygg lät han helt förvånad när jag ville ha det. På Bauhaus sa de samma sak att takfärg brukar vara helvit.

Men t.ex. huntonitplattorna i resten av huset är ju 0502Y och taklister etc brukar ju oftast vara det med (och jag ska ha det). Så varför skulle man inte ha det när man målar ett gipstak med?

Det slutade med att jag köpte helvit till garaget, men gör jag något konstigt om jag bryter färgen i 0502Y till nästa bostadsrum?
 
BirgitS
Eftersom ljuset faller olika på väggar och tak brukar man inte märka att det är stockholmsvitt på väggarna men helvitt i taket. Så är det här och det märks inte.

Men naturligtvis måste du inte ha samma kulör till garagets tak som till andra rums tak.
 
MultiMan
Jag valde svagt gultonat i taket när jag gjorde om, kan ha varit 0502Y. Fick ett väldigt fint provblad från målaren som inspirerade hur snyggt det kan bli med svaga brytningar i gult, grönt, grått osv. Mycket nöjd.
 
É
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom ljuset faller olika på väggar och tak brukar man inte märka att det är stockholmsvitt på väggarna men helvitt i taket. Så är det här och det märks inte.

Men naturligtvis måste du inte ha samma kulör till garagets tak som till andra rums tak.
Okej att man (oftast?) inte märker det, men varför ens ha annan färg mot tak när taklist och foder är stockholmsvitt? Ger det mer ljus?
Först tänkte jag att om ljuset faller olika så kanske det fanns risk taket kunde kännas gult, men alla takskivor (Huntonit classic) är ju i denna nyans och det ser ju bra ut tycker jag.
 
R
Smaken är som baken😉 delad😂det finns ingett rätt o fel när det gäller kulörer och blandning av dessa…
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Mitt enda råd till dig är att du ska välja den färgen i taket du vill ha och glöm vad målarna säger är "rätt".

Detta säger jag av erfarenhet.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
tommib
Testa, det är ju ditt hus.

Om du inte gillar det kan du ju alltid måla om. Visst, det är en del jobb men så ofta målar man väl inte.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
É
Nja är ju inte så kul måla tak, har såna fasade kortplank med så inte bara rolla hur som helst heller misstänker jag.
Men jag kan ju börja med en helvit färg först ett lager, tycker de täcker så bra ändå. Så borde sen ett lager 0502Y räcka om jag tycker det blev för vitt (annars ett andra lager helvit).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.