A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, gör du?
Absolut inte. Hade jag gjort det däremot hade jag varit mer konsekvent än alla jag möter som gör det
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J
Clarken37 skrev:
Jo det kan du absolut. Bara för att det finns fördelar med uppkoppling så kan inte det släta över den enorma kraft som just streaming kräver. Du hade kunnat göra allt som behöver uppkoppling utan streaming och 80% av all bandbredd hade kunnat stängas av.

Annars blir det lite som att säga att för att kunna göra livsviktiga transporter med flyg måste det finnas flyg så alla kan åka jorden runt oavbrutet
När jag läser dina texter ser jag att du är för känslomässigt engagerad för att diskutera detta seriöst, så jag ska sänka nivån i debatten jag med. 😎

Det är i dina inlägg ett stort mumbojumbo av förstärkningsuttryck som, enormt, enorma, rejält, pumpar, etc etc blandat med spekulationer från en Greenpeacesponsrad artikel.
Jag vidhåller att du fortfarande inte kan ondgöra dig mot just streaming som drivande. Det är just intäkterna och efterfrågan för bredband som gör att man kan släcka ner gammal och utdaterad, energislösande teknik. Engagemanget mot 4k låter mer som ett gammalt inslag från Siewert Öholm mot hårdrock, Fucking like a beast, ska våra barn behöva höra det här?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
A
J Jocke Best skrev:
När jag läser dina texter ser jag att du är för känslomässigt engagerad för att diskutera detta seriöst, så jag ska sänka nivån i debatten jag med. 😎

Det är i dina inlägg ett stort mumbojumbo av förstärkningsuttryck som, enormt, enorma, rejält, pumpar, etc etc blandat med spekulationer från en Greenpeacesponsrad artikel.
Jag vidhåller att du fortfarande inte kan ondgöra dig mot just streaming som drivande. Det är just intäkterna och efterfrågan för bredband som gör att man kan släcka ner gammal och utdaterad, energislösande teknik. Engagemanget mot 4k låter mer som ett gammalt inslag från Siewert Öholm mot hårdrock, Fucking like a beast, ska våra barn behöva höra det här?
Hahaha kul inlägg. Exakt vilken gammal energislukande teknik har streamingen ersatt? Att streama en video i 4k två gånger har ett större miljöavtryck än att köpa och spela en blu-ray. Det är garanterat värre för miljön att streama än att ta in en tv-signal via marknätet.

Alla som kan lite om hur datorer och streaming fungerar vet hur mycket kraft det krävs för att streama 4k video.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja, det kräver mer. Du som vet får gärna informera mig om hur mycket energi det går åt för att streama en film. Jag tror att det är långt ifrån alla som vet det.

Dina siffror från tidigare inlägg ser jag som fullständigt orimliga.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Hur tittar jag på svt och TV4 via fiber? Känns märkligt att man ska behöver man köpa ett helt paket med en massa skräp för att kunna se fria kanaler?

Är inte intresserad av att bara köra play heller men det kanske är det man får göra?
Hur har det gått TS, har du fått några bra svar på din fråga? Tråden har ju spårat ur en smula den senaste tiden.

Det är bl.a streamingappar som gäller om du ska se tv via fiber. Antingen via din mobil och en chromcast eller via appar i din tv, beroende på tv-apparat.

Förslag på gratis streamingappar har du fått, t.ex svt, rakuten, pluto och plex.
 
J
Clarken37 skrev:
Hahaha kul inlägg. Exakt vilken gammal energislukande teknik har streamingen ersatt? Att streama en video i 4k två gånger har ett större miljöavtryck än att köpa och spela en blu-ray. Det är garanterat värre för miljön att streama än att ta in en tv-signal via marknätet.

Alla som kan lite om hur datorer och streaming fungerar vet hur mycket kraft det krävs för att streama 4k video.
Du måste höja blicken lite, efterfrågan av bandbredd har möjliggjort att man kan som ett av de första länderna i världen avveckla det analoga telenätet. Att generellt höja bandbredden i nätet drar inte mer ström eller kostnad eftersom varje generation av hårdvaran i respektive ände av fibern höjer kapaciteten exponentiellt. Se till ex DWDM etc som gör att man kan mångdubbla kapaciteten i varje fiber. Man kan inte stirra sig blind på att just streamingen är ond. Live-tv är i sig utdöende, vilket gör marknätet obsolet på sikt, vad vi än tycker.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Det finns stora fördelar med en kommunikationskanal som inte är beroende av en infrastruktur som internet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
J Jocke Best skrev:
Du måste höja blicken lite, efterfrågan av bandbredd har möjliggjort att man kan som ett av de första länderna i världen avveckla det analoga telenätet. Att generellt höja bandbredden i nätet drar inte mer ström eller kostnad eftersom varje generation av hårdvaran i respektive ände av fibern höjer kapaciteten exponentiellt. Se till ex DWDM etc som gör att man kan mångdubbla kapaciteten i varje fiber. Man kan inte stirra sig blind på att just streamingen är ond. Live-tv är i sig utdöende, vilket gör marknätet obsolet på sikt, vad vi än tycker.
Ingen teknik är självklart ond. Jag är allt annat än teknikfientlig. Men många miljökämpar är inte konsekventa eller medvetna om vad som är miljövänligt eller ej.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J
Clarken37 skrev:
Ingen teknik är självklart ond. Jag är allt annat än teknikfientlig. Men många miljökämpar är inte konsekventa eller medvetna om vad som är miljövänligt eller ej.
Så sant!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Ingen teknik är självklart ond. Jag är allt annat än teknikfientlig. Men många miljökämpar är inte konsekventa eller medvetna om vad som är miljövänligt eller ej.
Nej precis, man borde behöva bli certifierad för att kalla sig miljökämpe;) Man blir inte det pga en massa klister och sittstrejk.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Den som är sann miljövän flyger inte till Thailand.
Hur ska man annars ta sig dit?
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
https://edition.cnn.com/travel/article/around-the-world-in-a-tuk-tuk/index.html


On December 15, 2013, teachers Nick Gough and Richard Sears rolled to a stop after what’s likely to be a Guinness World Record-setting 42,120 kilometer journey around the globe.

The 16-month trip, which took them through 39 countries, is impressive in itself. That they did it on a three-wheeled tuk tuk – the ubiquitous urban transport solution in many parts of Asia – makes their story remarkable.



Så, en sann miljövän åker alltid Tuk-Tuk!
 
  • Älska
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]


On December 15, 2013, teachers Nick Gough and Richard Sears rolled to a stop after what’s likely to be a Guinness World Record-setting 42,120 kilometer journey around the globe.

The 16-month trip, which took them through 39 countries, is impressive in itself. That they did it on a three-wheeled tuk tuk – the ubiquitous urban transport solution in many parts of Asia – makes their story remarkable.



Så, en sann miljövän åker alltid Tuk-Tuk!
Hur miljövänlig är egentligen en tuk-tuk? Förmodligen gjorde de ett större miljöavtryck än om de tagit flyget 😉
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Keiller Keiller skrev:
Hur miljövänlig är egentligen en tuk-tuk? Förmodligen gjorde de ett större miljöavtryck än om de tagit flyget 😉
https://etukfactory.com/

Man kör en vit trehjulig skoter med tak. Utomhus, dagtid, koncentrerad blick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nöjd? ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

[bild]

Nöjd? ;)
Jo, det finns elektriska tuk-tuks, vilka är miljövänliga men den där som var på långresa du länkade till var en miljöbov 😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.