Här startar jag en ny tråd med inriktning strömavbrott TILL VILLA.
Den förra tog alla möjliga riktningar.

Ser helst att vi håller oss till detta.
Och diskuterar hur vi planerat att lösa uppkomna problem

Gärna att vi belyser strömförsörjning till rent nödvändiga elförbrukningar som prio ett.

Värme, kyla, vatten mm i första hand.

Inte drift av sekundära funktioner som TV, datorer, full belysning, köksmaskiner, elspis/ugn mm, VVB, bastu mm mm.

Om hela huset ska fungera som vanligt krävs ett stort elverk som går 24/7. På tomgång, därutöver med större eller mindre last.
 
Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vår villa

128 kvm. Djupborrat vatten. Vidbyggt garage och förråd.
Tre frysar, ett kylskåp.
Uppvärmning med centralt placerad stor tung täljstensugn med bakugn, öppen planlösning.

Ett 5 kW 3-fas elverk med hand och elstart, som körs när jag behöver påfyllning av hydropressen och när tempen blir väl hög i kyl och frysar.
Laddar PB och LiPo batterier när tillfälle då ges.

Ingen el används till datorer, TV och andra smarta strömkrävande lösningar.

Elverket medger användning av elverktyg, svetsar mm.
 
  • Gilla
  • Haha
SSG3000 och 2 till
  • Laddar…
En eller två veckor borde jag klara utan el, även under smällkalla vintern, men längre tid än så blir nog svårt, även om vedförrådet just nu räcker längre än så.

Skulle det vara en fråga om ren överlevnad och klara sig på det som finns hemma och inte lämna huset annat än för att gå ut till vedboden så kanske en månad.

Kunde man klara sig utan el för 150 år sen ska det väl gå nu också, även om det inte är så särskilt trevligt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Folk har ju olika syn på både beredskap och vad som är nödvändigt. Som jag ser det är den bästa beredskapen för strömavbrott att man klarar sig utan el. Men det är ju ingenting som utesluter att man kan göra saker lite bekvämare under tiden det pågår. Jag har några UPS:er som blivit över i ett förråd. Det har jag använt till belysning, trådlös router och köksfläkt när det varit strömavbrott. Snålar man så räcker det några timmar. Värme får jag från ved. Kyla har aldrig blivit ett problem. Är det kylskåpet du syftar på? Vattnet har aldrig hunnit ta slut. Men visst skulle det bli krångligt om det var långvarigt. Somliga har några dunkar med vatten stående.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Är född och uppvuxen de första 12 åren i djupaste Värmländska Finnskogen, d v s i ödemarken för mer än 50 år sedan.
Då var det nedsaltning av kött o fisk, konservering och jordkällare.
1-fas svajig 220 V.
Vevtelefon med telefonist i växeln och SV-TV.
Så det ska mycket till om vi inte klarar oss.
Inte alls orolig för flera månaders kaos.
 
O
H Hybro skrev:
Här startar jag en ny tråd med inriktning strömavbrott TILL VILLA.
Den förra tog alla möjliga riktningar.

Ser helst att vi håller oss till detta.
Och diskuterar hur vi planerat att lösa uppkomna problem

Gärna att vi belyser strömförsörjning till rent nödvändiga elförbrukningar som prio ett.

Värme, kyla, vatten mm i första hand.

Inte drift av sekundära funktioner som TV, datorer, full belysning, köksmaskiner, elspis/ugn mm, VVB, bastu mm mm.

Om hela huset ska fungera som vanligt krävs ett stort elverk som går 24/7. På tomgång, därutöver med större eller mindre last.
Tycker detta är en rimlig och viktig frågeställning. Mitt största problem vore värmen. Har fjärrvärme men går strömmen försvinner ju värmeväxlarens funktion och cirkulationspumpen.

Maten får väl lagas på grillen och värmen får lokaliseras till ett rum där familjen får spendera tiden.

Eventuella mobiler får laddas i bilen (världens dyraste mobiltid).

Nu bor jag i stan och gudskelov är strömavbrott ovanliga. Men är uppvuxen i by på landet och där hände det förr (90-talet) att strömmen gick i princip flera gånger varje vinter.
 
  • Gilla
Jockose och 1 till
  • Laddar…
Kolla hur stor ström, eller effekt din värmeväxlare och pump behöver.
1- eller 3-fas.
 
Keiller Keiller skrev:
En eller två veckor borde jag klara utan el, även under smällkalla vintern, men längre tid än så blir nog svårt, även om vedförrådet just nu räcker längre än så.

Skulle det vara en fråga om ren överlevnad och klara sig på det som finns hemma och inte lämna huset annat än för att gå ut till vedboden så kanske en månad.

Kunde man klara sig utan el för 150 år sen ska det väl gå nu också, även om det inte är så särskilt trevligt.
OT.
Tror inte alls de hade det otrevligt förr. I vart fall inte vad min nu 95-årige faster berättar. De var 5 syskon och min farmor. Farfar jobbade i ett skogshuggarlag 30 mil borta vinterhalvåret. 1 km till närmaste fiskesjö och granne. Inga vägar, bara väl trampade stigar och skidspår.
Blev aldrig någon el framdragen dit.
Alltid mat på bordet.

Trevligt i dag, har en helt annan innebörd.

BT.
 
Redigerat:
De närmaste dagarna ska jag mäta typ tomgångsförbrukningen av diesel (blankdiesel från båtmack) per timme för mitt 5 kW elverk.

Största förbrukaren under drift lär vara vattenpumpen. Men den går högst sällan.
 
Isolera frysboxar?
Är förmodligen en dålig ide förutom själva locket. Men inte säker.
Någon kanske vet?

Har läst någonstans att en frysbox gör sig av med den värme som produceras vid tillverkning av kyla, genom en eller flera väggar, dock inte genom bottnen.
Ska känna efter vilka av väggarna.

På annat ställe stod att värme behövs i en s k förångare för att åstadkomma kyla.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Har läst någonstans att en frysbox gör sig av med den värme som produceras vid tillverkning av kyla, genom en eller flera väggar, dock inte genom bottnen.
Ska känna efter vilka av väggarna.
På ett stående kylskåp eller frys är det på baksidan kondensorn sitter. Den brukar vara synlig och det brukar vara meningen att luften skall kunna cirkulera fritt bakom. Det kan nog vara löst på olika sätt på en frysbox. Ett sätt att ta reda på det är som du säger att känna efter var den blir varm när kompressorn går. Ett annat sätt är att läsa i manualen till den. Om den inte bör stå tätt intill en vägg framgår det säkert av dess dokumentation.

H Hybro skrev:
På annat ställe stod att värme behövs i en s k förångare för att åstadkomma kyla.
Detta låter inte som en beskrivning av någon som förstår hur det fungerar. Förångaren sitter inne i frysen och är den som avger kylan.

Har du läst den här tråden?
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877
Han siktar väldigt högt i vad som skall fungera i huset vis strömavbrott. Men det finns en del matnyttig information.
 
Som jag skrev ovan... Är min tro att det s a s bildas värme som ska ledas bort när man producerar kyla.

Men om det verkligen inte är så, är det bara att isolera hela frysboxen med t ex 5 cm frigolit?
 
H Hybro skrev:
Som jag skrev ovan... Är min tro att det s a s bildas värme som ska ledas bort när man producerar kyla.
Det är helt riktigt. Men den värmen bildas inte i förångaren utan i kondensorn. Och om du verifierar att en vägg på boxen inte innehåller rör till kondensorn så är det bara att isolera den mer.
 
Ska så klart undersökas närmare.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Tycker detta är en rimlig och viktig frågeställning. Mitt största problem vore värmen. Har fjärrvärme men går strömmen försvinner ju värmeväxlarens funktion och cirkulationspumpen.

Maten får väl lagas på grillen och värmen får lokaliseras till ett rum där familjen får spendera tiden.

Eventuella mobiler får laddas i bilen (världens dyraste mobiltid).

Nu bor jag i stan och gudskelov är strömavbrott ovanliga. Men är uppvuxen i by på landet och där hände det förr (90-talet) att strömmen gick i princip flera gånger varje vinter.
Tanken kring strömavbrott för mig som har fjärrvärme slog mig och jag tog en sökning på detta och hamnade här.
Om man skaffade ett elaggregat för att koppla in fjärrvärmesystemets ström i, vad är minimumkraven på detta?
För hos mig så har jag bara en vanlig 220 kontakt in i vägguttaget som driver hela systemet. Men har ingen aning om hur mycket ström det krävs för att driva runt allting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.