F fribygg skrev:
Har du inte grundmurspapp eller nått annat kapilärbrytande mellan betong och trä?
Ligger dubbel papp på plintarna.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
Det är nog snarare tvärtom. Utan utbildning och större erfarenhet så har man som regel en förmåga att överdimensionera väldigt mycket. Medans man som konstruktör, eller snickare oftast har koll på vad saker och ting har för hållfasthet. Samt vilka dimensioner som behövs för olika spännvidder och belastningar.
Lägger upp dimensionering av TräGuiden..
Enligt den så klarar 45x220 en frilängd om 3.84m med ett centrum avstånd av 600 c/c..

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=101000

Sedan så har TS tänkt o ha uppvärmt och då är det ytterst oekonomiskt med mindre isolering är 200mm i ett golv som är så utsatt som ett plintbjälklag är..Direkt oansvarigt att föreslå 45x90 som dessutom inte är ett standard utförande av virkesdimension..

Så att prata om kunskap inom detta skulle jag inte göra med ditt resonemang..
 
Redigerat:
  • Gilla
jonaskop och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Lägger upp dimensionering av TräGuiden..
Enligt den så klarar 45x220 en frilängd om 3.84m med ett centrum avstånd av 600 c/c..

[länk]

Sedan så har TS tänkt o ha uppvärmt och då är det ytterst oekonomiskt med mindre isolering är 200mm i ett golv som är så utsatt som ett plintbjälklag är..Direkt oansvarigt att föreslå 45x90 som dessutom inte är ett standard utförande av virkesdimension..

Så att prata om kunskap inom detta skulle jag inte göra med ditt resonemang..
Nu gällde iochförsig 45x90 en spånnvidd på knappt 2meter. Utan hänsyn till isolering.
Vidare är det något konstigt i träguiden. Sedam tiden jobbade som konstruktör vet jag ganska väl vad som brukas och håller. Värdena är väldigt obekanta. Sen att en 45x245 bara skulle klara dubbla spännvidden mot en 45x120 är helt osannolikt.
Jag ska kolla närmre i eftermiddag då jag har mer tid.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
Nu gällde iochförsig 45x90 en spånnvidd på knappt 2meter. Utan hänsyn till isolering.
Vidare är det något konstigt i träguiden. Sedam tiden jobbade som konstruktör vet jag ganska väl vad som brukas och håller. Värdena är väldigt obekanta. Sen att en 45x245 bara skulle klara dubbla spännvidden mot en 45x120 är helt osannolikt.
Jag ska kolla närmre i eftermiddag då jag har mer tid.
Varför tar du med en dimension som 45x90?
Det är ingen dimension som används…
 
A AG A skrev:
Nu gällde iochförsig 45x90 en spånnvidd på knappt 2meter.
Här i Sverige brukar vi hyvla 'tvåfyran' så den blir 45*95mm, men du kanske befinner dig i nått annat land? Både finnar och amerikanare har ju annorlunda virkesdimensioner.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
Sen att en 45x245 bara skulle klara dubbla spännvidden mot en 45x120 är helt osannolikt.
Inte enligt branschen..
 
Jag ser ingen som helst anledning att fjutta med klena dimensioner.
Kör 220 som du tänkt och en bärlina i mitten, sen vet jag inte om det är frostfritt eller blir tjäle.
Jag skulle nog funderat ett varv till givet förutsättningar och användningsområde.
Hur vill du det färdiga resultatet ska vara och hur ska det användas?

/Workingclasshero
 
R Rejäl skrev:
Varför tar du med en dimension som 45x90?
Det är ingen dimension som används…
Fel av mig! Jag har faktiskt inget vettigt svar, på varför jag fick för mig att den var 45x90. När jag ju egentligen vet att den är 45x95. Ursäkta om jag förbryllade någon.

Vidare måste jag erkänna att jag hade fel gällande bjälklag. Jag tänkte tyvärr helt gällande hållfasthet och balkar.
När det gäller dimensionering av bjälklag, räknar man på, rent ofattbart, kraftiga belastningar. Man tolererar, i det närmsta, inga som helst nedböjningar. Därför blir det så stor skillnad mot exempelvis tak. Där det blir ungefär samma fria längder, trots dubbla cc-avstånd.
Så frågan är hur stabilt TS tycker att det måste bli. Kanske behöver det inte hålla för 10 ton😄. Men, sen har man ju även isolering att ta hönsyn till.

JAG HATAR ATT HA FEL!!!😅
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det var därför jag satte en extra längsgående i mitten på mitt senaste förrådsbygge. Och ts bygger ju "inomhus" och med betongsten så det är ju bara att lägga ut några extra stenar.
Samt att man inte behöver ta hänsyn till påverkan av snö och vind.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
R
Nja inomhus med jord/sand golv..
Låter som en gammal ladugård som skyddar ifrån regn och en viss del vind..men kylan lär vara som utomhus till o med kallare i vissa lägen då ingen solvärme kommer åt…
 
TS skriver "arbetsrum inuti vår ladugård" som förutsättning. samt "Underlaget är stenhård jord/sand som som varit torr sen 40 talet". Så snö och vind ska inte kunna påverka eller påverkan av tjäle även om det blir kallt då marken inte blir blöt.
 
R
Tjälen håller jag med om…men ett bjälklag isoleras inte mot tjäle utan mot kyla…
 
R Rejäl skrev:
Tjälen håller jag med om…men ett bjälklag isoleras inte mot tjäle utan mot kyla…
Inget jag skrivit i mina inlägg om du läser igen😉
 
R
A AndersS skrev:
Inget jag skrivit i mina inlägg om du läser igen😉
Har inte påståt det heller…
 
Det ts dessutom ska vara noggrann med är att bygga det musfritt utifrån annars lär de se vägar/golv som fina utrymmen att bosätta sig i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.