Jag har köpt en villa från 1979 med Ventilation ft med värmeåtervinning typ vevex från SVAB
Själva ”lådan" är på vinden.

Har problem med ett kraftigt vibrerande ljud som sprids till rummet under vinden. Kan man renovera den befintliga agregatet eller är det dags att byta? I så fall vad bytar man till och ungefär till vilka kostnader?

Från början var allt i ett system, men jag TROR man gjort om så köksfläkten är i ett eget system nu.

Villan är i mexitegel, från Dalahus. ca 179m2
Bakom garaget är flertalet förråd men där är det självdrag och inte ihopkoppplat med systemet

Bifogar bilder samt orginalritning. Alla tips och råd emottages varmt.
Även tips på bra firma inom ventilation i Halmstad-trakten
 
  • Öppen metallväska med elektroniska komponenter och kablar, dammig och förvarad inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vikta arkitektritningar eller tekniska scheman, svart tryck på vit botten, konstruktionsdetaljer, vyer, måttsatt, använd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LinaPetronella skrev:
Jag har köpt en villa från 1979 med Ventilation ft med värmeåtervinning typ vevex från SVAB
Själva ”lådan" är på vinden.

Har problem med ett kraftigt vibrerande ljud som sprids till rummet under vinden. Kan man renovera den befintliga agregatet eller är det dags att byta? I så fall vad bytar man till och ungefär till vilka kostnader?

Från början var allt i ett system, men jag TROR man gjort om så köksfläkten är i ett eget system nu.

Villan är i mexitegel, från Dalahus. ca 179m2
Bakom garaget är flertalet förråd men där är det självdrag och inte ihopkoppplat med systemet

Bifogar bilder samt orginalritning. Alla tips och råd emottages varmt.
Även tips på bra firma inom ventilation i Halmstad-trakten
Vibrerande ljud kan vara ett spjäll som fastnat i stängt läge eller skräp som sitter fast i fläktens skovel. Om det bara är vibrationerna som är problem så hade jag nog börjat med att försöka hitta den felkällan.

Inte fel att ta ut och göra rent värmeväxlarna när du ändå är i farten.

Byta fläktar kostar runt 6500kr stycket för material, men är ett enkelt ingrepp att utföra så det kan du gott göra själv.
 
Vi har samma fabrikat av FTX från 1981. Motorn som driver fläkthjulet är upphängd i gummikuddar. Gummikuddarna var delvis av vilket gjorde att fläkthjulet skrapade emot omgivande metall. Förra ägaren hade bytt motor med fläkthjul en gång utan att byta gummikuddarna. Jag bytte motor med fläkthjul samt ersatte gummikuddarna med större muttrar (som distanser) med genomgående skruv och mutter. Detta riskerar att ge ljud från eventuella vibrationer från motorn som fortplantas men något sådan problem har vi inte.

Senare lärde jag mig att det kan räcka att byta motorns lager till en väsentligt lägre kostnad jämfört med att byta motor och fläkthjul. Om det är mycket smuts som är ojämnt fördelad på fläkthjulets vingar så kan nog det ge vibrationer som stör. Gör rent allting inuti burken. Stålnätsfiltren som sitter före värmeväxlarna bör göras rent 1-2 gånger per år.

Man kan byta mot en modern FTX för runt 30-40 kSEK om man gör jobbet själv. Verkningsgraden går upp några procent. Man får tre motorer med styrelektronik som ger högre kosnader för reparationer än det gamla aggregatet. Man får även bättre filter som behöver bytas till högre kostnad.
 
Hej, har du blivit tipsad om någon bra firma i Halmstad trakten? Är själv i startgroparna nämligen
 
S Sixtenbp skrev:
Hej, har du blivit tipsad om någon bra firma i Halmstad trakten? Är själv i startgroparna nämligen
Hejsan,
Ursäkta sent svar. Vi valde Halmstads Ventilationsservice. (henrik@ventservice.com och telefonnr 0703-78 01 61) Än så länge är vi nöjda.
Hade även kontakt med Frigovent.
 
T TommyC skrev:
Vi har samma fabrikat av FTX från 1981. Motorn som driver fläkthjulet är upphängd i gummikuddar. Gummikuddarna var delvis av vilket gjorde att fläkthjulet skrapade emot omgivande metall. Förra ägaren hade bytt motor med fläkthjul en gång utan att byta gummikuddarna. Jag bytte motor med fläkthjul samt ersatte gummikuddarna med större muttrar (som distanser) med genomgående skruv och mutter. Detta riskerar att ge ljud från eventuella vibrationer från motorn som fortplantas men något sådan problem har vi inte.

Senare lärde jag mig att det kan räcka att byta motorns lager till en väsentligt lägre kostnad jämfört med att byta motor och fläkthjul. Om det är mycket smuts som är ojämnt fördelad på fläkthjulets vingar så kan nog det ge vibrationer som stör. Gör rent allting inuti burken. Stålnätsfiltren som sitter före värmeväxlarna bör göras rent 1-2 gånger per år.

Man kan byta mot en modern FTX för runt 30-40 kSEK om
T TommyC skrev:
Vi har samma fabrikat av FTX från 1981. Motorn som driver fläkthjulet är upphängd i gummikuddar. Gummikuddarna var delvis av vilket gjorde att fläkthjulet skrapade emot omgivande metall. Förra ägaren hade bytt motor med fläkthjul en gång utan att byta gummikuddarna. Jag bytte motor med fläkthjul samt ersatte gummikuddarna med större muttrar (som distanser) med genomgående skruv och mutter. Detta riskerar att ge ljud från eventuella vibrationer från motorn som fortplantas men något sådan problem har vi inte.

Senare lärde jag mig att det kan räcka att byta motorns lager till en väsentligt lägre kostnad jämfört med att byta motor och fläkthjul. Om det är mycket smuts som är ojämnt fördelad på fläkthjulets vingar så kan nog det ge vibrationer som stör. Gör rent allting inuti burken. Stålnätsfiltren som sitter före värmeväxlarna bör göras rent 1-2 gånger per år.

Man kan byta mot en modern FTX för runt 30-40 kSEK om man gör jobbet själv. Verkningsgraden går upp några procent. Man får tre motorer med styrelektronik som ger högre kosnader för reparationer än det gamla aggregatet. Man får även bättre filter som behöver bytas till högre kostnad.
På en skala 1-10, hur svårt är det att byta lager, gummikuddar/vibrationsdämpare eller motorn överhuvudtaget?
 
Jag har inte bytt lager p g a bristande kunskap när detta var aktuellt. Att byta motor och gummikuddar (vilket jag inte gjorde utan ersatte dessa med muttrar som distanser) är plättlätt (skala 1-2).
 
T TommyC skrev:
Jag har inte bytt lager p g a bristande kunskap när detta var aktuellt. Att byta motor och gummikuddar (vilket jag inte gjorde utan ersatte dessa med muttrar som distanser) är plättlätt (skala 1-2).
Det blir att byta ut motorn då. Vår fläktmotor låter som fan sen en tid tillbaka, tog ut hela snäckan med motor igår och rengjorde bladen men det gjorde ingen skillnad. Ser inte riktigt var vibrationskuddarna sitter, men det blir säkert bra när man rivit isär allt.
 
Tag reda på hur man byter lager i motorn så blir det mycket billigare. Det finns inget annat som slits på en asynkronmotor. Minns jag rätt så finns det minst en tråd här någonstans om hur man byter lager. Byt även motorkondensatorn när du ändå är där och rotar. Den åldras och kommer efter lång tid att ha så låg kapacitans så att motorn inte roterar. Kondensatorn kostar i storleksordningen 100 kr. Kapacitans och spänning står tryckt på kondensatorn.

Gummikuddarna håller fast motorn mot chassit, i vårt fall är det fyra stycken.
 
T TommyC skrev:
Tag reda på hur man byter lager i motorn så blir det mycket billigare. Det finns inget annat som slits på en asynkronmotor. Minns jag rätt så finns det minst en tråd här någonstans om hur man byter lager. Byt även motorkondensatorn när du ändå är där och rotar. Den åldras och kommer efter lång tid att ha så låg kapacitans så att motorn inte roterar. Kondensatorn kostar i storleksordningen 100 kr. Kapacitans och spänning står tryckt på kondensatorn.

Gummikuddarna håller fast motorn mot chassit, i vårt fall är det fyra stycken.
Lager med avdragare och påtryckare har vi på jobbet, så den saken är biff. Det blir att beställa lite nya delar och serva upp den.
 
T TommyC skrev:
Tag reda på hur man byter lager i motorn så blir det mycket billigare. Det finns inget annat som slits på en asynkronmotor. Minns jag rätt så finns det minst en tråd här någonstans om hur man byter lager. Byt även motorkondensatorn när du ändå är där och rotar. Den åldras och kommer efter lång tid att ha så låg kapacitans så att motorn inte roterar. Kondensatorn kostar i storleksordningen 100 kr. Kapacitans och spänning står tryckt på kondensatorn.

Gummikuddarna håller fast motorn mot chassit, i vårt fall är det fyra stycken.
Återkoppling:

Jag har nu bytit kondensator, men det hjälpte bara delvis. Fläkten är tyst i omgångar, men oljudet återkommer. Nästa steg är att byta gummikuddar, men min fiskmåshjärna förstår inte hur jag ska få loss själva motorn från chassi/snäcka.

Någon pointer?
 
På vår modell sitter gummikuddarna bakom fläkthjulet vilket hålls fast mot motoraxeln med en skruv som har 3 mm insexskalle. Jag har ingen aning om hur det ser ut på andra fabrikat/modeller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.