Jag har haft en tidigare tråd i ämnet men nu kommer lite nya frågor.

Efter att ha läst en del så tycker jag att leca eller motsvarande budgetvariant från byggmax kan vara ett alternativ för mig. Alltså ingen övrig isolering i väggarna utan bara sådan, taket blir bara reglar rätt över, inga konstigheter. Papptak är målet...

Den första bilden visar hur carport/förråd ser ut idag, hela rasket är byggt i trä utom den gråa väggen som är prefab-betong (samma som huset är byggt av). Skicket är uruselt på det som finns idag och tanken är därför att man kanske ska lägga manken till och riva ner det gamla och bara behålla prefab-betongen och plattan, det andra bilden visar hur tanken är att det ska se ut när det är klart. Som synes har jag vänt taket, eftersom det idag lutar från prefab-väggen men med dubbelt så stort förråd blir det för låg takhöjd om man behåller taklutningen. Ett alternativ skulle kunna vara att bryta taket och göra någon liten lutning på det, det är dock främst en kostnadsfråga, skönt att slippa takstolar osv...

Så nu är det bara för alla glada att vässa pennorna och plocka fram kulramarna, hur skulle jag kunna komma undan ekonomiskt om jag ska hitta på en sån här lösning.
 
  • idag1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nytt1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag har förstått dig rätt så har du tänkt bygga med platt tak? Om så är fallet rekomenderar jag dig att tänka om. Det kommer att bli fuktproblem förr eller senare.
 
ok, bra input, tackar för det, jag vet dock inte om jag har möjlighet att bygga med annat än platt tak, eftersom jag vill bygga ut på ett naturligt sätt och alla i hela området har garage/förråd med platta tak. Fast å andra sidan så verkar de släppa igenom precis vad som helst här, folk har ju byggt landade rymdskepp :)

Vad rekommenderar du som minsta lutning på ett tak då, för att slippa problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.