Hej! Har en Jula luftvärmepump som gnisslar lite. Bytte motor för ett år sedan, så det bör inte vara lagren i den. På vänster sida sitter detta glidlager, som är inbäddat i gummi-bussning. Liknande lager sitter tydligen bl.a. i Panasonic-pumpar.

Svart plastdel och vit plasthållare mot träbakgrund. Delarna verkar vara tekniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart plasthjul på träyta, mekanisk del, slitage, möjlig teknisk komponent, industriell känsla, förgrundsfokuserad, skruv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet, smutsigt skruvhuvud med urfrästa kanter, möjligtvis en skruvmejselspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ju onekligen lite torrt ut.
Tyvärr är det svårt att se vilket material det är i själva lagret. Behöver ju också vara ett fett som inte ger sig på gummit.
Sedan är frågan om det är riktigt gummi eller plast.
 
Kollar nu vad jag faktist har hemma. Och det var tyvärr mer oljor än fett.
Men har ett och det är Mobil SHC-100. Läser detta, vilket ju låter bra.
”Compatibility with gaskets and elastomer gaskets”
Men om det faktiskt är riktigt gummi i, så känns det ju som ovan inte nödvändigtvis inkluderar det(?)
 
Har PTFE (teflon) olja. känns ju rätt safe. Inte mycket kan väl reagera med det? Men möjligen med det den är utblandad med?
 
Hmm, lagret har 3 spalter i sig:
Närbild av ett svart gummiobjekt med yttre textur och cirkulär öppning i mitten, smutsiga detaljer, oskarpt djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske säger det något om vilken sorts lager det är?
Såg det när jag tagit bort lite torkade fett-flagor.
Är ju svart, så inte metall.
 
Jag har sprejat biltemas vita litiumfett i lagret på liknande pump, vet inte om det är rätt och bra på lång sikt men det löste problemet enkelt och billigt just då just då för ca 3 år sen. Kanske borde man byta lager?
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Hade i lite teflon-olja. Är tystare nu, men hör tyvärr att motorlagren låter. Försökte förra sommaren byta till SKF-lager i gamla motorn, men något gick snett. Motorn funkade inte efter detta. Tycker jag brukar vara nogrann och inte göra missar som gör det sämre än innan jag började, men tydligen denna gång. Så köpte en ”ny” motor från AliExpress. Den såg ny ut, men blir ändå lite misstänksam när den nu låter igen. Anledningen att jag öppnade pumpen nu var egentligen inte att få den tyst utan för att göra en nogrann rengöring inför nästa köldknäpp som nu ska komma. Lärde mig att man ju ska göra det här i en annan tråd, så efter typ 5 år så var det på tiden… Och nu blåser den bättre, så grunduppdraget lyckades hur som helst.
 
F fribygg skrev:
Jag har sprejat biltemas vita litiumfett i lagret på liknande pump, vet inte om det är rätt och bra på lång sikt men det löste problemet enkelt och billigt just då just då för ca 3 år sen. Kanske borde man byta lager?
Har massa fetter men tyvärr på annan plats. Om din inte börjat låta illa efter 3 år, så borde du ju gjort ett bra val. Bör väl inte behöva bytas i så fall? Men ifall du vill göra det så köpte jag för säkerhets skull ett lager härifrån. Kanske har de rätt typ för även din pump?
rubber universal blower wheel bearing fan bearings parts for air conditioning conditioner"
https://a.aliexpress.com/_EGfBPON
96 kr ink frakt.
I Sverige vill de ha typ 500kr för ett liknande. Och då jag ändå har en Kina-pump så är det säkert typ orginal jag får nu.😄
 
  • Gilla
Belastar
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Hade i lite teflon-olja. Är tystare nu, men hör tyvärr att motorlagren låter. Försökte förra sommaren byta till SKF-lager i gamla motorn, men något gick snett. Motorn funkade inte efter detta. Tycker jag brukar vara nogrann och inte göra missar som gör det sämre än innan jag började, men tydligen denna gång. Så köpte en ”ny” motor från AliExpress. Den såg ny ut, men blir ändå lite misstänksam när den nu låter igen. Anledningen att jag öppnade pumpen nu var egentligen inte att få den tyst utan för att göra en nogrann rengöring inför nästa köldknäpp som nu ska komma. Lärde mig att man ju ska göra det här i en annan tråd, så efter typ 5 år så var det på tiden… Och nu blåser den bättre, så grunduppdraget lyckades hur som helst.
Du råkar inte ha numret på SKF lagret och kan skriva ut det här?
 
F fribygg skrev:
Du råkar inte ha numret på SKF lagret och kan skriva ut det här?
SKF-lagret var alltså till motorn. Vet ej vad detta special gummibussnings-glidlager heter, om det nu ens går att få från någon västerländsk tillverkare? Fast kanske finns japanskt? Då liknande även sitter i Panasonic.
Motorlagren var vanliga 608 lager. Billigt och bra ställe att köpa det på var faktiskt Clasohlson. Köpte först från något Online-ställe där de angav att de var från SKF. Men stod inget på lagren och de kändes inte helt 100 tyckte jag.
 
L Lilllen skrev:
SKF-lagret var alltså till motorn. Vet ej vad detta special gummibussnings-glidlager heter, om det nu ens går att få från någon västerländsk tillverkare? Fast kanske finns japanskt? Då liknande även sitter i Panasonic.
Motorlagren var vanliga 608 lager.
Tack
 
Nu vet jag att det finns många olika sorter, men när nån form av plast eller gummi är inblandat i en lagring, använder jag silikonfett.
Bla använde jag det på min Sanyo värmepump när fläkten började gnissla efter några år, den var sen tyst så länge vi bodde där.
Verkade inte smord alls från början, utan var väl av en plast som kallas självsmörjande, men med sillikonfett blev den tyst.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag brukar också använda rent silikonfett när plast eller gummi är inblandat. Till min Mitsubishi värmepump använde jag dock ett cykelfett med PTFE-inblandning och det har fungerat bra i 1,5 år på högsta fläktläget. Är också ett delat lager, fast i 2 delar. Minns dock inte varför jag valde detta framför rent silikonfett. Antagligen därför att jag kör fläkten på max hela tiden och lagret satt i hållaren så det gick att smörja utan att få något på gummit. Bedömde att det var bättre för högvarvigt, högbelastat glidlager. Det som satt original var däremot likt ditt, såg precis ut som silikonfett.

https://bikable.se/tillbehor/olja-fett-underhall/fett/fett-syntetiskt-kullager-mm-bla

Blå tub med text, "EXUSTAR Maintenance Products", smörjmedel för cykel och hem, 150 gram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nu vet jag att det finns många olika sorter, men när nån form av plast eller gummi är inblandat i en lagring, använder jag silikonfett.
Bla använde jag det på min Sanyo värmepump när fläkten började gnissla efter några år, den var sen tyst så länge vi bodde där.
Verkade inte smord alls från början, utan var väl av en plast som kallas självsmörjande, men med sillikonfett blev den tyst.
Jo, silikon är ju bra även enligt tabellen ovan. Endast om packningarna själva är av silikon det inte är bra. Hade jag haft det hemma så hade jag nog kört på det. En intressant sak jag hörde för många år sedan om silikon, är att det dock inte ska vara i närheten av elkontakter. Typ fetta in kontakter, eller täta dem med silkikon-gummi. Värme i gnistor gör tydligen att det bildas effektivt slipmedel. Slipmedlet kan förstöra kontakterna. Så ett exempel på ett riktigt dåligt ställe bör vara till lager i närheten av kol i en elmotor. Men till vänstra lagret i värmepumpen är förstås det ingen risk, då det inte finns någon el där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.