Hej! Hoppas på att få lite tips när det gäller fräsning av spår i golvspån.
Har lagt spårade uponorskivor och ska fräsa ett returspår tvärs över spåren i skivorna. Tänker att golvet kommer bli väldigt svagt just där. Någon som har gjort något liknande? Borde satt kotlingar närmast väggen men det tänkte jag inte på. Finns det någon bättre lösning?

Tacksam för svar!

Mvh Karl

#golvspån #golvvärme #
 
  • En ritad symbol i form av ett "F" med linjer och texten "Returspår".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett oinrett rum med träpaneler på väggar och golv, arbetsljus, dammsugare och verktyg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fräst ett gäng svängar men då mestadels innan placerat en extra regel/kottling ungefär 30cm från vägg. Med antagande att du skruvlimmat allt är det ju i princip inget annat att göra nu än att fräsa några böjar och se hur svagt det blir. Verkar det inte hålla så får du överväga något sätt att stärka upp det underifrån eller lägga ytterligare en 12mm spån eller liknande över dina slingor/plåtar
 
M myrstack skrev:
Har fräst ett gäng svängar men då mestadels innan placerat en extra regel/kottling ungefär 30cm från vägg. Med antagande att du skruvlimmat allt är det ju i princip inget annat att göra nu än att fräsa några böjar och se hur svagt det blir. Verkar det inte hålla så får du överväga något sätt att stärka upp det underifrån eller lägga ytterligare en 12mm spån eller liknande över dina slingor/plåtar
Tack för svaret. Ja precis! Vore tråkigt att behöva bryta upp delar av golvet för att förstärka under. Hittade ev en annan lösning, kan det funka? Där returen går en kortare sträcka på vänstersidan finns nämligen en extra regel en bit ut från väggen.
 
  • Handritad skiss av en T-formad figur med horisontella linjer, liknar ett stiliserat element eller mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa hade varit om den returen var framdragen innan du börja lägga spånskivorna men om jag varit du nu skulle jag ha borrat några doshål på vägen där du tänkte fräsa ”returspåret” och trä fram slangen i bjälklaget :)
 
R Rishlish skrev:
Bästa hade varit om den returen var framdragen innan du börja lägga spånskivorna men om jag varit du nu skulle jag ha borrat några doshål på vägen där du tänkte fräsa ”returspåret” och trä fram slangen i bjälklaget :)
Jo det är en del som jag missat helt klart men det måste gå att lösa. Genom golvbjälklaget går tyvärr inte, ligger en stock i vägen. Har tänkt samma sak men det går inte som det ser ut just nu.
 
Du kan inte göra ett doshål rakt över stocken om du vet var den är och jacka lite i den?
 
B Bäcktorpet skrev:
Tack för svaret. Ja precis! Vore tråkigt att behöva bryta upp delar av golvet för att förstärka under. Hittade ev en annan lösning, kan det funka? Där returen går en kortare sträcka på vänstersidan finns nämligen en extra regel en bit ut från väggen.
Men du har väl fortfarande dina ”ytterkurvor” att ta hänsyn till som saknar stöd?

Antar att du tänker dig att lägga till vändningarna i mitten nu för att hamna rätt och dessa då över någon regel?

Hur har du det med bygghöjden? En 12mm spån ger ju förvisso lika mycket ytterligare höjd och en gnutta trögare golv men då skulle i all fall jag vara mindre orolig för frästa vändningar utan regel undan. Tyngre akvarier går väl bort likväl dock
 
R Rishlish skrev:
Du kan inte göra ett doshål rakt över stocken om du vet var den är och jacka lite i den?
Då måste jag riva upp en del av golvet vilket inte känns så värt. Men alla tips är jag tacksam för.
 
B Bäcktorpet skrev:
Då måste jag riva upp en del av golvet vilket inte känns så värt. Men alla tips är jag tacksam för.
Hur ser det ut till vänster i rummet kan inte se runt hörnet. I början på fotot till vänster, så syns att det är iskarvat en bit, som ligger på regel. Det håller bra där, ingen som går så nära en vägg. där går det att fräsa ur. är det lika runt hörnet utmed ytterväggen
 
J jonaserik skrev:
Hur ser det ut till vänster i rummet kan inte se runt hörnet. I början på fotot till vänster, så syns att det är iskarvat en bit, som ligger på regel. Det håller bra där, ingen som går så nära en vägg. där går det att fräsa ur. är det lika runt hörnet utmed ytterväggen
Ja längs den korta väggen ligger en regel som man ser på skruvraden. Då borde det funka att göra som skiss nr 2. Runt hörnet är det cc 60 som resten av rummet
 
J-A windows inte sams med paint där, men kanske du kan lägga så här.
 
  • Handritad skiss av strukturerad text och diagram, med röd markering och ordet "Retur" skrivet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
J-A windows inte sams med paint där, men kanske du kan lägga så här.
Det skulle kunna funka, tack för tipset 😊
 
M myrstack skrev:
Men du har väl fortfarande dina ”ytterkurvor” att ta hänsyn till som saknar stöd?

Antar att du tänker dig att lägga till vändningarna i mitten nu för att hamna rätt och dessa då över någon regel?

Hur har du det med bygghöjden? En 12mm spån ger ju förvisso lika mycket ytterligare höjd och en gnutta trögare golv men då skulle i all fall jag vara mindre orolig för frästa vändningar utan regel undan. Tyngre akvarier går väl bort likväl dock
Jo så kan det bli på vissa ställen men vändspåren är ju lite starkare än ett rakt spår tvärs över golvspåren. Ett extra lager golvspån är också ett alternativ såklart. Inga tunga akvarier i köket hahaha
 
Och ingen kommer att gå på golvet 20 cm från en vägg. Med ett golv ovanpå så blir det ytterligare förstärkning där det frästs. Klart ingen fristående bokhylla mellan golv och tak.
 
Ett annat alternativ är ju att såga upp golvet längs högersidan ca 20 cm för att kunna förstärka med ytterligare en regel och kotla mot väggen. Då blir det stadigt för både returspår och vändspår. Blir en del jobb men det blir stadigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.