Jag söker en luft - luft värmepump som har stöd för home assistant lokalt i mitt hus, utan att behöva gå via en molntjänst.

Var börjar man för att se vilka pumpar som kan vara aktuella?
 
Ingen som använder home assistant?
 
Finns en del intressanta lösningar som bygger på esp8266 anslutet på samma plats där den proprietära modulen brukar sitta (Mitsubishi). Kikade lite på det när min pump var ny men deras moln funkar så stabilt att det inte varit lönt att krångla. Och HA's melcloud funkar fint.
 
Tackar! Ska kolla mer på esp med mitsubitchu. Har hört det om esp förut men hade hoppats det fanns någon mera färdig lösning.
 
Jap den ser ut att fungera.


Men då får jag dödräkna fram i vilket tillstånd pumpen befinner sig, och jag kan inte läsa ut status ur pumpen. Tänker att det får bli backuplösningen, men när jag ska välja ny pump borde det finnas något som integrerar bättre.
 
Mekstr Mekstr skrev:
Jap den ser ut att fungera.

[media]
Men då får jag dödräkna fram i vilket tillstånd pumpen befinner sig, och jag kan inte läsa ut status ur pumpen. Tänker att det får bli backuplösningen, men när jag ska välja ny pump borde det finnas något som integrerar bättre.
Förstår inte riktigt hur du menar med status? Jag använder en extern temperatursensor. Går det under en viss temp så startar värmepump och kör upp till ett visst värde. Funkat felfritt under ett par år nu.
 
Behöver man inte stega sig fram till tex vilken mode som ska användas (värme, avfuktning, kyla etc)? Jag tänkte att man kan komma fel om någon person är där och också trycker på knappar. I videon ovan höjer han volymen tre steg inte till 38% volym.
 
Mekstr Mekstr skrev:
Behöver man inte stega sig fram till tex vilken mode som ska användas (värme, avfuktning, kyla etc)? Jag tänkte att man kan komma fel om någon person är där och också trycker på knappar. I videon ovan höjer han volymen tre steg inte till 38% volym.
Hos mig har varje kommando en specifik IR-kod.
T.ex har jag under vinterhalvåret satt pumpen på 24 grader, "heat", och full fläkt. Sen programmerat Broadlinken med on/off kommand. Den kommer då ihåg vilka inställningar den ska ha när den startar.
Sen har jag gjort det motsatta för sommarhalvåret och sparat de koderna när jag vill köra kyla istället.
Kanske fungerar olika mellan pumpar. Jag har en Panasonic.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.