10 406 läst · 116 svar
10k läst
116 svar
Hur kan man jämföra spånsugar?
Säkert sant, men har du något bra tips på annan rimligt enkel metod. Som sagt är jag inte ute efter något annat än jämförelser.V vectrex skrev:Utan att ha sett bild på din setup så tror jag resultatet blir ganska skevt på grund av att du stryper flödet när du sätter mätaren på en platta och håller den tätt mot slangen/röret. Mycket av skillnaderna före din mätare kommer "drunkna" av att du testar hur stort undertryck din spånsug kan bygga upp mer än vad tryckfallet är i respektive rör/slang.
Jag testade först att bara hålla propellern i flödet, utan att blockera runt om, men fick ganska varierande värden. Nu är värdena konsekventa, fast kanske kassa. Jag köpte den mätare som hade störst diameter av de jag tittade på, men det blir ju ändå en strypning från 100 till 75 mm.
Lägligt nog kom en ventilationssnubbe hit för att justera vår FTX i veckan. Jag kidnappade honom ut till garaget och berättade om vad jag pysslade med och hur jag mätt. Han höll med @vectrex om att inte strypa flödet för mycket. Resultatet av det snacket blev att plattan och icke snurrande delar i mätaren täcker runt 1/3 av ytan, vilket han tyckte var lagom då det ju inte är fritt flöde i maskinerna.
Nu gjorde jag om testerna och alla siffror är såklart lägre. Direkt vid växeln är det nu 33 m/s istället för 38.
Vid putsen 27 istället för 33.
Mjuk slang av samma längd som röret till putsen.
Rakast möjliga dragning 22 m/s.
Ett tajt varv runt ett bordsben 21,5 m/s, två varv 21 m/s och tre varv 21 m/s.
Jag mätte lite fler saker, men med liknande resultat.
Så med mer verklighetstroget motstånd vid mätpunkten visar det fortfarande att hårt rör är mycket bättre än slang, men om man ändå använder slang så kan man tydligen (nästan) helt strunta i hur den är dragen. Tyvärr har jag inte en massa olika radier av hårda böjar att testa med, vilket såklart vore väldigt intressant.
En sak kan jag i alla fall bestämma efter det här. Hyveln som både är rikt och plan måste ha slang sista biten och om den ska dras utan kraftiga böjar blir den klart längre och tvärtom, fast nu vet jag att jag ska prioritera så kort mjuk slang som möjligt, även om den korvar sig.
Nu gjorde jag om testerna och alla siffror är såklart lägre. Direkt vid växeln är det nu 33 m/s istället för 38.
Vid putsen 27 istället för 33.
Mjuk slang av samma längd som röret till putsen.
Rakast möjliga dragning 22 m/s.
Ett tajt varv runt ett bordsben 21,5 m/s, två varv 21 m/s och tre varv 21 m/s.
Jag mätte lite fler saker, men med liknande resultat.
Så med mer verklighetstroget motstånd vid mätpunkten visar det fortfarande att hårt rör är mycket bättre än slang, men om man ändå använder slang så kan man tydligen (nästan) helt strunta i hur den är dragen. Tyvärr har jag inte en massa olika radier av hårda böjar att testa med, vilket såklart vore väldigt intressant.
En sak kan jag i alla fall bestämma efter det här. Hyveln som både är rikt och plan måste ha slang sista biten och om den ska dras utan kraftiga böjar blir den klart längre och tvärtom, fast nu vet jag att jag ska prioritera så kort mjuk slang som möjligt, även om den korvar sig.
Jag tjatar väl på här så länge ingen säger åt mig att sluta. Nu äntligen kom vecka 2 och sugen levererades. Ja, Felder lever efter en helt egen kalender.
Kopplade in den med 160-slang till växeln, men lät allt annat vara orört. Planen är att byta till grövre och stelare där det behövs, men först efter att ha testat hur det blir med bara ny sug.
Mätte på samma sätt som tidigare vid växeln på 100mm-ingången. Förut med gamla sugen och nyrengjort filter mätte jag 33 m/s. Nu mätte jag 46 m/s. Klart bättre men det kändes ändå lite surt, då jag hoppats på mer. Efter en stunds muttrande fick jag en idé. Eftersom maskinen har inbyggd fasvändningsfunktion så testade jag den. 76 m/s och en mycket gladare gubbe.
Ute vid den maskin där jag tidigare mätte 27 m/s var det nu 54, så även nu utan att ha bytt slangar och rör är det dubbla farten på luften. Om det är så enkelt att det betyder dubbla mängden luft, vågar jag inte påstå. Men kul att det blev sådan skillnad och nu börjar den verkliga jakten på spån och damm.
Kopplade in den med 160-slang till växeln, men lät allt annat vara orört. Planen är att byta till grövre och stelare där det behövs, men först efter att ha testat hur det blir med bara ny sug.
Mätte på samma sätt som tidigare vid växeln på 100mm-ingången. Förut med gamla sugen och nyrengjort filter mätte jag 33 m/s. Nu mätte jag 46 m/s. Klart bättre men det kändes ändå lite surt, då jag hoppats på mer. Efter en stunds muttrande fick jag en idé. Eftersom maskinen har inbyggd fasvändningsfunktion så testade jag den. 76 m/s och en mycket gladare gubbe.
Ute vid den maskin där jag tidigare mätte 27 m/s var det nu 54, så även nu utan att ha bytt slangar och rör är det dubbla farten på luften. Om det är så enkelt att det betyder dubbla mängden luft, vågar jag inte påstå. Men kul att det blev sådan skillnad och nu börjar den verkliga jakten på spån och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 308 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 308 inlägg
Det är nu 1923 timmar sedan senaste uppdateringen
Utgår såklart ifrån att du fortfarande är nöjd med sugen, men detaljerna? Funkar växeln fortfarande bra, vad har du mer experimenterat med?
Har du testat mera med olika diametrar?
Utgår såklart ifrån att du fortfarande är nöjd med sugen, men detaljerna? Funkar växeln fortfarande bra, vad har du mer experimenterat med?
Har du testat mera med olika diametrar?
Sorry, jag borde ha återkopplat. Nu har jag inga siffror på mina mätningar tillgängliga, men jag kan dra lite av slutsatserna.
Sugen är väldigt trevlig och vi är fortfarande vänner.
Jag har bytt från 100 till 125 på ett par maskiner där jag tyckte det behövdes och det blev ordentligt mycket bättre. Maskinen orkar säkert grövre än så, men 125 är billigt på Biltema och nu är såg och hyvel rena nog. Visst kan sågen fortfarande sprida spån, men då är det när ämnet är utformat så att kåpan inte passar eller om snittet inte är genomgående.
Hårt är mycket bättre än mjukt.
Kurvor på mjuka slangar påverkar i praktiken inte ett dugg.
Skarpa kurvor på hårda rör påverkar väldigt lite. Skillnaden mellan smala och tjocka rör och mellan hårda och mjuka är väldigt stor, medan jag knappt kunde mäta någon skillnad när jag petade in en skarp 90-grdadare på ett 125-rör.
Stora spånsäckar väger väldigt mycket när de är fulla, så det straffar sig att inte byta i tid.
Sugen är väldigt trevlig och vi är fortfarande vänner.
Jag har bytt från 100 till 125 på ett par maskiner där jag tyckte det behövdes och det blev ordentligt mycket bättre. Maskinen orkar säkert grövre än så, men 125 är billigt på Biltema och nu är såg och hyvel rena nog. Visst kan sågen fortfarande sprida spån, men då är det när ämnet är utformat så att kåpan inte passar eller om snittet inte är genomgående.
Skarpa kurvor på hårda rör påverkar väldigt lite. Skillnaden mellan smala och tjocka rör och mellan hårda och mjuka är väldigt stor, medan jag knappt kunde mäta någon skillnad när jag petade in en skarp 90-grdadare på ett 125-rör.
Stora spånsäckar väger väldigt mycket när de är fulla, så det straffar sig att inte byta i tid.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 308 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 308 inlägg
Spännande att det trots så korta längder ändå märks sån skillnad på mjuk/hård och olika diametrar. Alla 'jutubers' gastar ju mycket om att mjukt är dåligt och hårt är bra, men förutom det är det inte lätt att hitta bra info.Hep skrev:Jag har bytt från 100 till 125 på ett par maskiner där jag tyckte det behövdes och det blev ordentligt mycket bättre. Maskinen orkar säkert grövre än så, men 125 är billigt på Biltema
Har börjat få några rutor i min layout någorlunda klara, men är nog inte redo för rör riktigt ännu även om jag såg att duab har något system med släta plåtrör.
Dessutom har inte någon av mina maskiner någon vettig anslutning till sug så jag har en hel del kvar att göra, men ett steg i sänder.
(ska komma ihåg det där med säckarna, kan tänka mig att det packas rätt bra om man väntar lite för länge med att tömma).
Säckarna blir speciellt tunga om man sågar mycket så att det blir finspån, eller om man har en spiralkutter, som @Hep har. Mina preliminära mätningar har visat att man får in dubbelt så mycket hyvelspån från en spiralkutter, än vad man får in från en traditionell kutter. Är det någon som har tänkt ut ett pålitligt system för att fjärravläsa fyllnadsgraden i säcken? Ställa den på en våg? Mäta på något annat sätt?
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 308 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 308 inlägg
Beror på hur långt bort 'fjärr' är , ska det bara synas i rummet så är färgad maskeringstejp oslagbart. Men är påsarna inte synliga så är det nog lastceller man ska kolla på. (dvs elektronisk våg).
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Jag vill ställa spånsug och kompressor i ett annat utrymme utanför själva snickeriet, och vill inte skapa spånKaoz för att jag har glömt att kolla om säcken är full. Jag hade tänkt bygga ett nytt snickeri på sikt, men har kommit på att det kanske finns ett sätt inom befintliga byggnader. Jag skulle kunna bygga ett litet rum för spånsug och kompressor på vinden ovanför snickeriet. Det får bli lastceller i så fall.T trycklös skrev:
Jag har ingen aning om hur känsliga de är för damm men kanske sätta motsvarande ett pling-plong larm* inuti säcken som sitter på en specifik höjd? Då skulle man kunna koppla det till en lampa som lyser när spånen täcker reflektorn.siggebo skrev:
* Tänk sånt som kiosker har vid ytterdörren för att veta om någon går in.
Produkter som diskuteras i tråden