Hej bästa forum!

Jag har nyligen köpt en ny lampa som visades sig ha en stickkontakt(se bild) men denna passar inte uttaget i taket.

Kan jag enkelt byta denna, utan att bryta mot några lagar och regler och utan risk för brand eller annat?

Vilken kontakt ska jag byta till?
 
  • Vit Europlugg med två stift och kabel på en brun bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
Vad är det för lampa? Stickproppen ser eftermonterad ut, så man kanske inte kan utgå från att det är rätt sort.
 
Ser ut som en tvåledad kabel (platt/oval) så bara byta på. Isf ska du byta till en ojordad kontakt. Sen vilken typ, gamla eller nyare DCL kan jag inte svara på.
 
Hur ser uttaget ut i taket?
 
Såhär!
 
  • En vit eluttag på en vägg, ser lite ut som ett ansikte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du om lampan är jordad alltså tre ledningar i sladden? På din första bild så är det en jordad propp men kanske som någon skrev ovan en ojordad kabel till lampan och bara det är ju jättemärkligt om du köpt en ny lampa...
 
Förutsatt att produktbeskrivningen ("Pendeln levereras med sladd och jordad stickpropp för vägg.") stämmer och lampan är CE-märkt, så kan du byta stickproppen mot en jordad lamppropp (äldre modell).

Till exempel https://www.clasohlson.com/se/Lamppropp/p/22-3437
 
Redigerat:
G Gramphos skrev:
Förutsatt att produktbeskrivningen ("Pendeln levereras med sladd och jordad stickpropp för vägg.") stämmer och lampan är CE-märkt, så kan du byta stickproppen mot en jordad lamppropp (äldre modell).

Till exempel [länk]
Den lampproppen är inte en jordad, det där är en kronkontakt.
 
  • Gilla
Gramphos
  • Laddar…
Va.... Den kontakten som följde med bör då vara värd minst 500 kr.
Var rädd om den☺️
 
D Dilato skrev:
Den lampproppen är inte en jordad, det där är en kronkontakt.
Ja, det ser jag. Jag är helt säker på att jag var inne och tittade på sidan för 22-3437 som är den jordade varianten. Jag kanske kom åt drop down-menyn för att välja variant när jag skulle kopiera länken.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.