Vi har en fördelare från LK med ställdon från LK, lite då och då märker vi att vissa slingor är helt öppna.
LK fördelare med ställdon och märkta rör för WC, kök, allrum och stora rum i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som har hänt då är att själva ställdonet har lossnat från fördelaren. Vi sätter då tillbaks det, ibland släpper det igen på en gång och ibland sitter det kvar. Sedan kan det gå ett tag och samma sak händer igen.

Är det fler som har varit med om samma? Hur har ni löst det?
 
Tycker dessa brukar sitta rejält fast, har du verkligen tryck de i botten så de klickar fast? Tryck hårt!
 
Jag har stängt av dem nu och motionerat den som släppte senast. Nu efter en stund är det annan som hoppat av. De sitter inte jättehårt, klickar dit rätt lätt.
 
Jag har precis samma problem med mina ställdon A 4104 NO från LK. Mina är ungefär tio år gamla.

Har du hittat någon lösning på problemet?
 
S
Hur hoppar dom upp , lite snett uppåt ? eftersom låset sitter på en sida
Prova att vrida lite på dom , samt se hur det är med fjädern som ska trycka in låset , och det är en klack på låset , om den gett sig lite låser den inte som den ska
 
Problemet kvarstår, så här såg det ut för några veckor sedan.

Värmefördelare med etiketterade termostatventiler och tryckmätare för uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Har inte sett hur donen ser ut invändigt , men då dom är med snäppen så är det säkert några
klackar som gått sin väg , jämför med varandra , dom som sitter fast och dom som lossnar ,
titta inuti hålet på dom
 
Japp, ska kolla mer när jag är där nästa gång.
 
S
Det är bra tryck på donen kolla att piggarna går lätt , om inte kanske donen har kraft för att hoppa av , inte helt fel kanske så inget går sönder i donen , dom trycket ner när dom stänger
 
J JHL skrev:
Japp, ska kolla mer när jag är där nästa gång.
Har du löst det? Har nämligen samma problem.
 
Problemet är löst, ställdonen blev utbytta.
 
J JHL skrev:
Problemet är löst, ställdonen blev utbytta.
Jag har exakt samma problem. Oftas samma som hoppar loss och den är jättesvår att få fast igen. Vet du vad som var fel med dem? Bytte du alla?
Den runda "knappen" upptill, ska den sitta helt nere? Vissa av mina gör det och vissa har liksom åkt upp lite.
 
L Linsv188 skrev:
Den runda "knappen" upptill, ska den sitta helt nere? Vissa av mina gör det och vissa har liksom åkt upp lite.
Det är väl indikatorn som visar hur öppen/stängd ställdonet är.
Helt nere = stängd, helt uppe (eller ställdonet löst/avmonterat) = öppen.
Lite emellan =inte helt stängd eller öppen..
 
D Dilato skrev:
Det är väl indikatorn som visar hur öppen/stängd ställdonet är.
Helt nere = stängd, helt uppe (eller ställdonet löst/avmonterat) = öppen.
Lite emellan =inte helt stängd eller öppen..
Ah ok, tack! De är rätt varma allihop men det ska de kanske vara nu när det är så kallt?
 
Nu lyckades jag få fast den igen.
Kan någon förklara för mig vad rött, grönt eller släckt betyder?
 
  • Uppvärmingssystemskontrollpanel med termostater, ledningar, instruktionsdekal och manometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.