Cheesen
F fribygg skrev:
Det finns kåkar med tryckimpregnerat panelvirke till fasad och det luktar inte, Jag skulle avstå impregnerade stolpar till fasad, en enkel stående brädslåning är bättre och lättare att underhålla vid behov.
Nu var det ju inte panel utan en timring som var på frågan. Timringen är ju själva stommen, det kan ju fort bli innervägg.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Nu var det ju inte panel utan en timring som var på frågan. Timringen är ju själva stommen, det kan ju fort bli innervägg.
H hakaninorr skrev:
Jag skulle ju ändå ha vindpapp och regelstomme med isolering innanför den ev osunda impregneringen.
Nu är det en fasad i impregnerad 95*95 det handlar om, jag skulle inte välja en sådan fasad utan välja vanliga sågade entumsbräder som jag skulle spika stående på konventionellt vis.

Vill man bygga timmerhus bör man göra det ordentligt på gammaldags vis.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Mitt hus består av två "väggar".
En timrad fristående yttervägg och innanför denna vanligt resvirkesvägg med isolering.
 
H Hybro skrev:
Mitt hus består av två "väggar".
En timrad fristående yttervägg och innanför denna vanligt resvirkesvägg med isolering.
Verkar den konstruktionen hållbar och energisnål tycker du?
 
Hållbar vete tusan...
Ser dock inga skador efter exakt 41 år. Målar om typ vart 13:e år med oljetäckasyr.
Nytt yttertak för 2 år sedan.

Eldar med ved i bodelen på 128 m2.
När det är 30 minus går det åt ca 35 kg torr grovklyven björkved, för att hålla typ 22 grader.
Eldar någon timme på morgon och kväll. Efter 8 timmar håller inomhustempen som lägst 18 år.
Gjort så i 20 år. Stängde då av direktelen. Min ugn en Tulikivi
KTLU 2050 är hela varm hela dygnet.

I dag - 2 grader stött. Typ 25 kg ved.

Vad det motsvarar i kWh vet jag inte. Finns nån formel på nätet. Rött trähus med snötäckt tak, garage, omgivet av vinterlandskap och snöklädda träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.