Ska bygga ett nytt tätt hus med FTX och förstås ha en kraftig spisfläkt Thermex lyon med takfläkt.

Funderar på om man borde ha extra tilluft för att spisfläkten ska kunna nyttja sitt flöde och inte bara skapa ett rejält undertryck i huset?

  • Krävs extra tilluft för att få en bra effekt?
Hur ska man i så fall skapa den?
  • Rör i plattan likt kaminens tilluft som går upp bakom hällen?
  • Något genom vägg?
  • Ska man i så fall ha någon form av spjäll, kanske styrt så det öppnar när fläkten startar.
  • Andra idéer?
Vad säger ni? onödigt eller fantastiskt? och i så fall HUR?
 
  • Ritning av kökslayout med markerad Thermex spisfläkt och diskussion om tilluftslösningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade liknande problem när vi byggde.

Jag valde ett FTX-aggregat med ”köksingång”/reläingång och en köksfläkt med reläutgång. När köksfläkten startar så ökar tilluftsfläkten i FTX-aggregatet hastigheten och frånluftsfläkten i FTX-aggregatet stänger av. Det fungerade bra fram tills det var -10C i vintras då FTX-aggregatet larmade för låg tilluftstemperatur (eftersom den inte kunde värmeväxla något) och stängde av.

Efter det av-aktiverade jag köksingången i FTX-aggregatet och har kört utan den funktionen sedan dess.

Vi har ett gammalt hederligt skafferi i köket med friskluftsventil (mot norr) och när köksfläkten är igång när det är kallt ute så märks det numera att det sugs in mycket friskluft genom ventilen i skafferiet då det blir lite kallare i skafferiet. Det är inget vi ser som problem.

För att göra en lång historia kort - jag föreslår ni ordnar ett frisklufttillopp i närheten av spishällen. Hoppa över andra tekniska lösningar som vi försökte oss på.

Jag har ingen erfarenhet av ett nybyggt tätt hus med FTX utan extra friskluftsventil men det kommer bli undertryck i huset och spisfläktens effektivitet kommer bli sämre.
 
  • Gilla
Niclasfrojel
  • Laddar…
Hej, Köket skall ha en vanlig frånluftventilation på minst 10l/s en bit från spis. Man kan komplettera denna med ett backspjäll så at man ej drar ut frånluft i köket när takfläkt går. Takfläkt skall alltid ha ett kallrasskydd (backspjäll) annars flödar kylan ned vintertid och insekter sommartid.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Din fråga är het i ventilationsbranschen, faktum är att man precis haft en tävling där branschen fått komma med olika lösningar. Om du vill förkovra dig har du tävlingsbidragen här: https://www.bebostad.se/projekt/teknikutvecklingsprojekt/tt-vent/tavlingsbidrag
I första hand pratar man om flerbostadshus, men principen är ju densamma.
Några av bidragen bygger på lösningarna du funderar kring.

Att ställa ett fönster på glänt i ett närliggande rum tror jag är den smidigaste lösningen ännu och speciellt den billigaste.
 
  • Gilla
Niclasfrojel
  • Laddar…
Åh så gött att branschen börjar prata om det efter man byggt klart.. Hade exakt samma funderingar för ett drygt halvår sen när vårt bygge började närma sig slutet, blev att vi körde utan lösning och har funkat bra än så länge.

Finns små givare man sätter på spisens eller fläktens strömförsörjning man kan koppla till Värmepannan. Funkade inte med vårt system dock.

Blev förbannad på hustillverkaren som inte ens ville erkänna mitt tänkta problem, han sa att det kanske blir lite svårare att öppna ytterdörren, men jag menar att det som du ju säger även påverkar fläktens effektivitet i ett tätt hus med FTX. Vi har en variant på FTX med vanlig frånluftsvärmepump (ivt 860, som har funktion för just forcera flöde) och vi tilluftsmodul för att få FTX-funktion, men denna kan ej kommunicera med min ivt 860... Hål i huvudet.

Har som sagt funkat bra hittils dock. Blir det problem nån gång ska jag sätta in en ventil med motor som styrs med sån liten strömsensor man kunde sätta mellan fläkt och ftx-system. Accepterar INTE att behöva öppna ett fönster för att fläkten ska funka ordentligt i ett helt nytt hus!
 
John Larson John Larson skrev:
Åh så gött att branschen börjar prata om det efter man byggt klart.. Hade exakt samma funderingar för ett drygt halvår sen när vårt bygge började närma sig slutet, blev att vi körde utan lösning och har funkat bra än så länge.

Finns små givare man sätter på spisens eller fläktens strömförsörjning man kan koppla till Värmepannan. Funkade inte med vårt system dock.

Blev förbannad på hustillverkaren som inte ens ville erkänna mitt tänkta problem, han sa att det kanske blir lite svårare att öppna ytterdörren, men jag menar att det som du ju säger även påverkar fläktens effektivitet i ett tätt hus med FTX. Vi har en variant på FTX med vanlig frånluftsvärmepump (ivt 860, som har funktion för just forcera flöde) och vi tilluftsmodul för att få FTX-funktion, men denna kan ej kommunicera med min ivt 860... Hål i huvudet.

Har som sagt funkat bra hittils dock. Blir det problem nån gång ska jag sätta in en ventil med motor som styrs med sån liten strömsensor man kunde sätta mellan fläkt och ftx-system. Accepterar INTE att behöva öppna ett fönster för att fläkten ska funka ordentligt i ett helt nytt hus!
En fundering…
Jag har braskaminsläge på mitt FTX som jag ändrar till vid matlagning. Alltså inte forcerat läge där FTXen bara ökar både till och frånluft. I braskaminsläget kör tilluften på 90% och frånluften på 30% (ställbart i menyer), vilket blir bra vid matlagning, och hjälper till vid tändning av braskaminen, speciellt vid fuktig väderlek och lite sämre ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.