Nån som har erfarenhet av sk "Mögelstoppers"?
Hur många har ni satt i era tak? Och hur har ni placerat dom?
Funkar dom?

Ni som har använt dom kan väl skriva vad ni tycker om dom?
Är dom bra/dåliga osv??
 
Jag har några, de sitter "uppe" i några fack & nere i några fack om vart annat.

Satte dit dem pga jag inte hade någon som helst ventilation överhuvudtaget. Sen om det var ett smart drag eller ej vet jag inte. Det var iallfall inga problem för de 2 gammlingarna som bodde där innan.
Ser inga problem nu heller med 2 vuxna & 2 små barn.

Men det är inte "möggel stoppers", det är bara namnet som säger att det är så.. Har man otur så kan man få mera möggel med dessa "stoppers"..
 
Per-Erik skrev:
Jag har några, de sitter "uppe" i några fack & nere i några fack om vart annat.

Satte dit dem pga jag inte hade någon som helst ventilation överhuvudtaget. Sen om det var ett smart drag eller ej vet jag inte. Det var iallfall inga problem för de 2 gammlingarna som bodde där innan.
Ser inga problem nu heller med 2 vuxna & 2 små barn.

Men det är inte "möggel stoppers", det är bara namnet som säger att det är så.. Har man otur så kan man få mera möggel med dessa "stoppers"..

Hur & var har du placerad dom?
Har du satt 2 st i samma takstolsfack? = 1 nästan uppe vid nock? Och 1 ända nere vid takfoten?
Behöver man täta med något runt själva ventilen?
 
Tja,

Jag har använt dessa! Jag satt 1 st uppe vid nock i varje takstolsfack (ca 2 cm nedanför nock). Jag har ryggåstak så jag har massonit ovan isolering och sen 3-4 cm mellanrum till råspånten och detta ger att jag har stort luftintag nere vid takfoten.

Känns som ett bra och enkelt sätt att få ut luften uppe vid nock. Jag tätade inget speciellt, men jag lade takpappen över möggelstoppen

/Bastuvagnen
 
Jag satte 1 i varje fack varannan uppe (kanske 30cm från NOC) och varannan nere (Kanske 30cm från takfoten). Jag satte också takpappen på ovansidan av möggelstoppet..
 
Då vi köpte vårt hus för fem år visade det sig vid besiktningen att ventilationen vid takfoten mellan facken var mycket bristfällig. Insidan på undertaket mot södersidan såg ok ut. Däremot fanns det antydningar till pigmentförändringar i undetaket på norrsidan på de ställen där takfotsventialtionen var sämst. Vår besiktningsman rekomenderade installation av sk "mögelstoppers" för att öka luftutbytet på vinden. Monteringen skedde enligt instruktionerna som medföljer vid köp.

Resultatet så här långt, ca 5 år, är att luftutbytet har ökat på vinden och att det i alla fall inte har blivit värre. Jag tror att det sett värre ut idag om jag inte gjort vid ventilationen på vinden.

Idag hade jag istället för sk "mögelstoppers" undersökt om det gått att skapa en mekanisk ventialtion av vinden som sker när utomhusluften är torr.
 
Hej,
En liten fundering... Har ett 1½ planshus med valmat tak. Nästan alla takfacken är stängda pga takkonstruktionen. Jag satte in mögelstoppers för några år sedan men bytte sedan från tegel till bandtäckt plåt... Iom det så försvann alla mögelstoppers eftersom plåtfirman sa att man inte satte några ventiler i den typen av tak...

Men... fenomenet som gör att man behöver mögelstoppers med tegeltak borde väl finnas kvar även med plåt på taket? Någon som har ett bra svar till mig i denna fråga? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.