Precis hjälpt en bekant som bor i allmännytta och hittills haft ett minimalt utbud (Tv1-9 ungefär) via tre hål i väggen. Släcks snart ner. De har erbjudits bredbands-tv och kommer inte att betala något. Varesig box eller abbonemang. Kolla https://www.telia.se/kollektiva-tjanster om de täcker din adress
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Tovan skrev:
Precis hjälpt en bekant som bor i allmännytta och hittills haft ett minimalt utbud (Tv1-9 ungefär) via tre hål i väggen. Släcks snart ner. De har erbjudits bredbands-tv och kommer inte att betala något. Varesig box eller abbonemang. Kolla [länk] om de täcker din adress
Bra tips! Kollade just min adress, och den var med! :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N
A AndersS skrev:
Kanske flera kanaler och enkelt att byta kanal, även ställa in autobyte av kanal. Behoven är olika och man väljer det som passar.
Man behöver inte "förstå" bara att acceptera. Vi använder IPTV, App-streamat, etc, både via TV-apparat, plattor, mobil, etc.
Exakt så!
Vi har alla olika önskemål och behov. Själv skulle jag bli tokig om jag bara hade SVT och TV4 som jag f.ö. aldrig tittar på.
Jag är en stor konsument av TV och ser det mesta av det jag tittar på via satellit (främst brittisk men även tysk och italiensk TV - allt helt gratis och lagligt).
Kräver givetvis språkkunskaper och utrustning i form av parabol(er) och mottagare.
Finns många bra musikkanaler, nyhetskanaler och givetvis de inhemska kanalerna (BBC, ITV o.s.v.).
Därutöver har jag några streamingtjänster (SkyShowtime, HBO Max och Prime video) till en total kostnad av 135:-/månad vilket jag tycker det är värt.
Men som sagt - alla har olika önskemål och behov.
 
  • Gilla
Kjellelizabeth och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Och använder man Kodi med Retrospect add on, så slipper man reklamen även på "gratis" TV4 Play.
Är det en programvara man kör via datorn?
 
K Kvackatore skrev:
Är det en programvara man kör via datorn?
Precis Kodi.tv, en helt gratis mediaspelare som du kör på valfri hårdvara.
Och har du, som jag, en Raspberry Pi till övers, så kör man enklast Libreelec, en variant
av Kodi.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Skaffa Apple TV eller Google Chrome Cast för SVT Play och TV4 Play. Vi slutade med linjär TV för 6 år sedan både hemma i stan och på landet. Mycket billigare och smidigare att se sina program, nyheter etc. när man vill istället.
Sedan kan du lägga till Netflix HBO mm om du vill utöka.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och allt fler kör 4k upplösning, så full HD är snart ute också. Så marknätet är definitivt ifrånsprunget.
Vilka sänder i 4k? Och vilken leverantör, själv har jag Allente och där finns bara 2 kanaler i UHD, sport...
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
E esortho skrev:
Det är ju ett alternativ såklart om möjligheten finns. Tror dock du behöver ett DVB-T2-kort med till TV:n om den stödjer detta alt en digital-box.
Har
E esortho skrev:
Å fasen! Jag trodde analoga marknätet var släckt och man behövde en modul men se där! :)
Hej, ja det analoga marknätet är släckt men det digitala ersatte det. Bor i lägenhet, har en Smart TV med vanlig antenn. Funkar hur bra som helst.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Svenna72 skrev:
Vilka sänder i 4k? Och vilken leverantör, själv har jag Allente och där finns bara 2 kanaler i UHD, sport...
I mitt Allentepaket ingår Viaplay och där sänds många saker i 4k.
Netflix tillhandahåller mycket material i 4k.
Amazon Prime samma sak.
 
T tergo skrev:
marknätet är ju digitalt så det borde inte bli sämre
Bra eller dåligt är väldigt subjektivt. Jag som är van vid satellitsänd TV tycker att TV via fiber är sämre.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
W
E esortho skrev:
Å fasen! Jag trodde analoga marknätet var släckt och man behövde en modul men se där! :)
Ja, det analoga är borttaget.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan
Jag kör till 99% Google TV (4K). Kostar väl runt 650 idag, jag gav under 500 på Netonnet när den kom ut. Ser HBO Max, SVT, Skyshowtime, Softwhiteunderbelly och annat via den. Jag behöver inget annat. Kommer aldrig betala för dagens sportpriser, har blivit galna. HBO och Skyshowtime kostar tillsammans 90 kr om man tecknade sig vid rätt tillfälle. Det är ok.
Edit: Glömde Netflix som jag haft längst. Slipper dock betala för den då det är någon annan som absolut vill ha den och därmed får stå för fiolerna.

Softwhiteunderbelly kostar lika mycket ensamt, men den (i mitt tycke) fantastiska människa som driver det ger jag gärna extra pengar som jag vet går bl a går till en del av de utsatta han intervjuar och som han fortsätter hålla kontakten med i många år.

Vanlig Chromecast går också bra. Kan hittas för ett par hundra max. Uppe i generation 3 nu tror jag, undvik ettan som inte längre får uppdateringar och saknar 5 GHz. CC Ultra som tidigt klarade 4K är också bra, men svårare att hitta.
 
Redigerat:
Intressant. Själv har jag OpenUniverse som fiberleverantör och tydligen så är det Telenor som står bakom för det gick att få must carry via dem. Alltså. Har en dekoder för teve via fiber och betalar inte en krona för SVT, TV4 och TV6 som tablåstyrt. Viss play funktion via digitalboxen finns.

Kan vara en lucka då jag för några år sen köpte tevepaket via dem, men sa upp det och det konverterades till must carry.
Används dock sällan.
 
När marknätet blev digitalt för ett par år sedan kunde jag i min teve bara se ett meddelande om att det gamla sättet att sända hade upphört. Jag beställde en box men innan den kommit experimenterade jag lite med teven och då fick jag in de fria kanalerna igen. Min teve är från ungefär 2010 så de flesta har nog nyare apparater än jag. Ändå hade min maskin tillsammans med antennen vad som krävs. Testa att mixtra runt lite i menyerna eller gör som folk gjorde förr: Läs bruksanvisningen😋
 
  • Gilla
L.I
  • Laddar…
N
MultiMan MultiMan skrev:
Jag kör till 99% Google TV (4K). Kostar väl runt 650 idag, jag gav under 500 på Netonnet när den kom ut. Ser HBO Max, SVT, Skyshowtime, Softwhiteunderbelly och annat via den. Jag behöver inget annat. Kommer aldrig betala för dagens sportpriser, har blivit galna. HBO och Skyshowtime kostar tillsammans 90 kr om man tecknade sig vid rätt tillfälle. Det är ok.
Edit: Glömde Netflix som jag haft längst. Slipper dock betala för den då det är någon annan som absolut vill ha den och därmed får stå för fiolerna.

Softwhiteunderbelly kostar lika mycket ensamt, men den (i mitt tycke) fantastiska människa som driver det ger jag gärna extra pengar som jag vet går bl a går till en del av de utsatta han intervjuar och som han fortsätter hålla kontakten med i många år.

Vanlig Chromecast går också bra. Kan hittas för ett par hundra max. Uppe i generation 3 nu tror jag, undvik ettan som inte längre får uppdateringar och saknar 5 GHz. CC Ultra som tidigt klarade 4K är också bra, men svårare att hitta.
Den senaste versionen av Chromecast (efterföljare till version 3) är Chromecast med Google TV. Finns i två versioner: HD och 4K.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.