Hej!

Jag har en fråga angående Mus & Råttfritt 200-80 (Silverline). Finns info om den på denna länk: http://www.miljocenter.com/produkter/silverl_skade.php

Är det någon som har någon erfarenhet av denna?

Den känns lite skum: "Elektronisk avskräckare som med en effektiv kombination av högfrekvent ljud och elektromagnetiska pulser skrämmer möss och råttor ur huset. De elektromagnetiska pulserna, som följer de elektriska ledningarna i huset, täcker en total bostadsyta på ca 200 m2 ..."

Katt har vi haft och tänker skaffa igen, men jag vill gärna veta mer om denna produkt.
 
Elektromagnetiska pulser, och så klagar folk över strålningen från mobiltelefoner.
Elektromagnetiska pulser används ju som vapen och jag skulle inte frivilligt stoppa in prylen i mitt eluttag. Läs http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_113003.svd Vem tar ansvar för att råttskrämman inte slår ut din tv?

Vad gäller det högfrekventa ljudet så slängde mina föräldrar ut en liknande pryl som också skulle vara ohörbar för mänskliga örat. Både morsan och jag var överens om att den pep så det hördes.

Sen har jag sett något experiment på tv där ljust ljudskrämma testade. Mössen kom ganska fort fram till att ljudet inte var farligt och skrämdes sedan inte det minsta.

Om jag var otydlig så menar jag att det finns roligare saker att kasta bort sina pengar på :)
 
Har en sån, och kan tillägga att den inte funkar. Har möss i huset ändå, plus att man visst hör den. Kom fram till att det funkar bäst med lite gift, har både vaxblock i plåtlåda runt grunden och diverse smålådor med löst gift i på div. strategiska platser. Funkar betydligt mycke bättre.
 
Hemmakatten
Don82, din tanke på att skaffa ny katt är nog det bästa. Vi har haft katt de senaste 13 åren och vi har bara en endast gång haft en mus inne i huset. Våra katter är inte så jättebra musfångare, men bara lukten från katten gör att mössen inte går in i huset.
 
Efter att ha hört möss den första natten efter inflyttning köptes en mrf 200-80 till hallen och 2 mrf 50 till vinden. Tyckte nog att det blev lugnare i huset till en början. Nu , ett år senare, så fångade Missan en mus i tv-rummet. "Musse" levererades pipandes till sovrummet kl 04:00 och helt plötsligt var vi tre stycken som var på jakt... Nu skall det erkännas att jag har slarvat med att ställa om frekvenserna - något som skall göras med jämna mellanrum. Vidare så hade vi en åsk-smäll i somras som kostade router, digitalbox och antennförstärkare så det är möjligt att även "råttskrämmorna" har tagit stryk?

Ps. Mus och råttfritt 50 låter endel, men då mina sitter på vinden så hör man dem inte.
 
Min erfarenhet är att glömmer man ställa om frekvensen är det kört -så fort jag gjorde det försvann alla spår av musbesök i vårt kök.Jag hör ialla fall inget av dosan(50),och inte vår dotters hund heller, som brukar ligga alldeles bredvid den. På vinden har jag en 200-80 och har inte sett någon musspillning där sedan dess ( 4-5 mån ) Samtidigt har antalet insekter som krupit in mellan stockarna på vinden och sedan dött blivit nästan noll....(Förra hösten var det tusentals...)
Men - visst känns det lite knepigt med pulserande vågor osv.. - skulle kanske inte ha den i sovrummet ..... Men oss har den hjälpt! (Kan tyvärr inte ha katt - allergiska barn...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.