Hej
Har en gammal parstuga, med jordkällare som är byggd på 40-talet. Då jag köpte torpet saknade jordkällaren dörrar, de hade ruttnat bort. Så jag gjorde nya, för att kunna använda källaren. Men, jag har sedan dess problem med vitt luddigt mögel i källaren, på väggar och tak.

Generellt sett så är det väldigt fuktigt i källaren, hela tiden. Har därför bytt ut alla "organiska" material och ersatt de gamla trähyllorna med lackade plåthyllor. Dessa hyllor är helt blöta av kondens till och från. På flaskor etc bildas t o m mögel på etiketterna. Skulle gärna vilja ha tips på åtgärder för att få bort det permanent, om det går...?

Lite info om källaren:
- Gjuten valvkonstruktion, betong. Även helgjutet golv (tyvärr!).
- Litet svalutrymme och större "huvudutrymme".
- Ytterdörr + isolerad innerdörr (mellan förkammare/sval + huvudutrymme).
- Ventiler i botten på båda dörrarna, ca 12x12 cm. Även ett slags ventilhål (ca 10 cm) i väggen mellan utrymmena, ovanför innerdörren. Ska den vara öppen eller täppas till?
- Ventilhål i huvudutrymmets tak. Med liten "skorsten" uppe på jordkällaren.

Åtgärdet jag provat:
- Tilltäppt resp öppen ventil mellan utrymmena (ingen märkbar skillnad)
- Nitor mögeltvätt på väggar + tak samt "Fuktslukare" (möglet återkom till slut)
- Ställt in kvistar av enbuske (dra tydligen åt sig fukt), men möglet kvarstod...

Vad jag funderat på att göra härnäst är att öka storleken på ventilerna i dörrarna för att få ökad ventilation.
Andra förslag på åtgärder mottages tacksamt. Gärna väl beprövade knep.
 
Med en "torrboll" behandlar man ju symptomen istället för att ta itu med problemet. Klart att det funkar men det är sannolikt ventilationen som är otillräcklig. Jag skulle ta tag i den änden istället.

Lycka till!
Ronnie
 
Har provat torrbollen ("fukslukaren" jag skrev ovan), men det gav som sagt ingen större effekt.
Utöver större ventiler, några tankar på hur man kan öka luftgenomströmingen utan att det påverkar jordkällarens funktion för mycket så att säga?
 
Vilken area har takventilen "skorstenen" , kontra inloppsventilerna i dörren ?

Du har ju tydligen allför låg genomströmmningshastighet på luften.

Om du kan öka ventilationen så ser du nog en stor förändring.........

Kanske också att "skorstenen måste höjas, så att det blir ett vettigt "sug" i den
 
Re: Wagon... Röret i taket är inte särskilt stort, ca 10 cm i diameter. Utanför sticker det upp ca 40 cm, total skorstenshöjd skulle jag gissa är 100 cm. Du är nog inne på rätt spår tror jag...
 
Du måste också ha till luft. Annars får du "typ" vakum. Och då suger det välldigt dåligt. Fast din nya dörr kanske är tillräckligt otät?
 
Nu är det ju en jordkällare vi pratar om eller?

Dessa ska ju enligt min erfarenhet vara relativt fuktiga och lite mögel utanpå en glasburk tror jag ingen dött av.
 
ArneTW skrev:
Nu är det ju en jordkällare vi pratar om eller?

Dessa ska ju enligt min erfarenhet vara relativt fuktiga och lite mögel utanpå en glasburk tror jag ingen dött av.
Nä, men i en frisk jordkällare kan du också vinterförvara potatis, lök, morötter, äpplen och annat som vi inte stoppar i glasburkar... ;)

/Pysslarn
 
Jag hävdar ändå att jordkällare är relativt fuktiga miljöer, den jordkällare jag växt upp med och som vi förvarat potatis i med bra resultat. Den har en högre fuktighet än andra källarutrymmen.

Trälådor tar stryk, metaller rostar osv men potatisen mår bra.
 
Har själv en gammal valvad jordkällare med två rum.
I den var det mycket kondens av o till o dålig ventilation.
Gick inte alls att ha potatis i den, de började nästan genast att mögla av fukten. Likaså potatislådorna.
Det jag gjorde var att öka höjden på "skorstenen" (som är ca. 10 cm i diameter) med ca en meter. Det blev genast bättre drag.
Jag dränerade även runt jordkällaren då vi har ganska vattensjuk mark
där den står. Idag är det hur torrt o fint som helst o inte ett spår av påväxt = )
Vet även de som lagt in en frost vakt, den torkar ju upp lite den också. Då har de visserligen ganska kallt där inne. Finns säkert de som har åsikter om detta, men det funkade för mig ; )
 
Kanske får sätta en sån snurrande ventil på skorstenen som suger luft när det blåser ute, kan bli lite kallt i jordkällaren tillslut kanske ?

.Henrik
 
Kanske är det vad du vill använda utrymmet till som avgör åtgärden: Om vi bortser från att omfattande mögel i 40-talskällaren möjligen på sikt skulle kunna sprida din parstugas bottenbjälklag etc, så är det kanske funktionen som avgör: vill du ha grönsaker där blir det problem, vill du ha vin där är det kan det spela mindre roll, vill du förvara ved, maskiner mm, kanske det inte gör så mkt?
men om det är ett problem, som har sagts tidigare, en avfuktare av ngt slag, kanske elektrisk. som enligt vissa är ekonomisk, tar ju bort syptomen men faktum är ju att många jordkällare utan sådan saknar mögel, så det är ngt i grundförutsättningarna som är i obalans; brist på tilluft, frånluftsdrag, eller för fuktig jord, mot källarväggarna.
Jag skulle dra dit någon specialist på grunder och dränering som fick titta på det och som kan säga ungefär vilken åtgärd—grävningsdränering/ventilationsflöde/avfuktare—som skulle kosta vad...


p.s.traditionella jordkällare ligger ju gärna ovan jord men med jord som isolering uppskottad som en kulle, medan 1900-talskällare, ofta med pannrumsfunktion ligger under marknivån, kanske är det omöjligt med den senare typen att inte få fuktproblem, när den oljedoftande pannan har tystnat och inte längre torkar luften...
 
Redigerat:
Ventilationen ska hindra att luften blir dålig, men i en traditionell jordkällare ska du inte vara beroende av den som reglering av en vettig fuktbalans. Du får helt klart in för mycket fukt och behöver göra något åt den saken. Lita på att ventilerna är dimensionerade utifrån erfarenhet och har fungerat i bruk under lång tid. Med för mycket ventilation så kommer du tappa den temperaturreglerande effekten som är själva poängen i en jordkällare.

Hur ser jordkällarens placering ut i terrängen och hur rör sig ytvatten resp. markfukt där? Kan du ta upp nytt eller bättra gamla diken som ökar avrinningen. Kanske måste du få ner ett dräneringsrör om problemen är stora.

Sen kommer det alltid finns mikrobiellt liv, det är inget fel så länge det är i balans och av rimlig omfattning. Det avgörande är om sakerna du förvarar klarar sig eller ej, och det beror lite på vad du förvarar. Med den fukthalt som en naturlig jordkällare så har trä alltid begränsad livslängd, men om en hylla ruttnar till obrukbarhet på ett eller två år är det mer än brukligt. Meningen är att det ska vara fuktigt också för att potatis och rotfrukter ska klara sig hela vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.