Jag har en elkassett med effektvakt till pannan och eftersom jag inte kan nöja mig med att "det verkar funka", så försöker jag komma på hur det funkar också...

Fråga 1.
Elpatronen (värmebaronen VB9001 B1) är på 9 kW, (4,5 + 4,5 kW). Vad kan man egentligen belasta 16A säkringar med i ett trefassystem, är det 400V x 16A = 6400 Watt? Denna patron kör jag bara i nödfall, normalt går pannan på pellets, men i garaget har jag en liknande som går hela vintern. Huvudsäkrinarna är på 16 A.

Fråga 2.
Jag har mätt på elementen i patronen, men det verkar som det bara är ett steg (4,5 kW) som går. Kan det vara tidsfördröjning mellan stegen så att steg ett måste gå oavbrutet en tid innan steg 2 kopplas in?
Patronen är också kopplad över en effektvakt, värmebaronen VVB12. På effektvakten går det ut 4 trådar mot elpatronen, 2 och 2 märkta relä 1 och relä 2. I elparonen finns också anslutningar för 4 styrkablar, men bara 3 är kopplade, 2 av de som kommer från belastningvakten är hopkopplade på samma skruv. Kan det vara så att ett effektsteg är bortkopplat genom denna koppling?

Fråga 3:
I en elpatron med detta uttag för extern styrning (termostat, belastningsvakt etc), ska polerna för styrningen vara slutna för att patronen ska gå, eller ska det ligga spänning på dem eller...? Hur brukar det vara kopplat mot styrande relä?
 
Effekten är spänning x ström x roten ur 3 x verkningsgraden som vid elvärme kan räknas som 1, gäller vid trefas laster.
 
Tack för svaret! Men, jag har en följdfråga, vad gäller då vid 2-fasbelastning, är det samma uträkning (elpatronen som jag beskrev i första inlägger går på 3 faser, men många direktelelement går på 2??)
 
Om du bara använder 2 faser så är det rakt av 400V x strömmen.
 
En följdfråga till kanske, när ställs det krav på effektvakt? Är det effekt beroende eller hur funkar det?
 
Effektvakten är bara ett sätt att minska husets maximala effektuttag. På så vis kan man klara sig med mindre huvudsäkringar, vilket ger lägre avgift till eldistributören.

Tanken är ju att om man kör väldigt många saker så prioriterar man ned uppvärmningen av hus eller varmvatten. Oftast är ju höga effektuttag ganska tillfälliga, då är det synd om man kanske måste ha högre säkringsavgift bara för att klara ett extremuttag som inträffar 2 timmar per år.

Jaqg vet inte, men det är tänkbart att visa elleverantörer kräver att man har effektvakt, dvs att de vägrar ge dig så stora säkringar som du behöver utan vakt.
 
Aha, ok. El leverantören här kräver nått som dom kallar för effektvakt som egentligen är en inkopplings fördröjning. Dvs om det har varit strömavbrott så ska inte alla el element i trakten dra igång samtidigt utan inkopplingen sprids över en tid för att minska ner start strömmen på nätet. Jag har fått frågan om när man måste ha en dylik vakt men tvingas erkänna att jag inte vet. Har man direkt el värme måste man ha men jag vet inte om det gäller även för bastu spisar och dylikt...
 
NEJ
Effektvakt och fördröjd inkoppling är inte samma sak.

Effektvakten kopplar bort vanligtvis värmen när mor kör spisen och tvättmaskinen och tumlaren för fullt under julstöket bara för att rädda huvudsäkringen.

Tillslagsfördröjningen förhindrar att alla elpatronerna kopplas in efter ett elavbrott för att förhindra totalhaveri i eldistributionen. Tänk om ALLA elpannor i en hel stadsdel samtidigt går på full effekt.

Protte
 
hempularen skrev:
Om du bara använder 2 faser så är det rakt av 400V x strömmen.
Jag tror att det blir 230 x strömmen x 2 faser.
 
Det beror ju på vad man menar med tvåfas men vanligtvis menar man fas till fas då (tex element) och då blir det ju 400V (spänningen mellan två faser) X strömmen.

Kör man två faser mot nollan så blir det 2X230 X strömmen men jag kommer inte på någon sådan förbrukare rakt av
 
Gp, jag tror att hempularen förutsatte att man kopplade en slinga med 400 v och då stämmer hans resonemang. Istället för L<->N + L<->N (ditt förslag) är det L1<->L2.

// J

Ledsen för dubbelsvar, för lång betänktid ang formulering
 
prototypen skrev:
NEJ
Effektvakt och fördröjd inkoppling är inte samma sak.

Effektvakten kopplar bort vanligtvis värmen när mor kör spisen och tvättmaskinen och tumlaren för fullt under julstöket bara för att rädda huvudsäkringen.

Tillslagsfördröjningen förhindrar att alla elpatronerna kopplas in efter ett elavbrott för att förhindra totalhaveri i eldistributionen. Tänk om ALLA elpannor i en hel stadsdel samtidigt går på full effekt.

Protte
Ok, begreppsförvirring altså. En bekant bygger sommarstuga och han blev rekommenderad effektvakt av elektrikern för att myndigheterna kräver det.....

Har inkopplings fördröjnings enheten nått speciellt namn? Tillslagsfördröjning kanske heltenkelt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.