Varför skulle det kunna vara en dålig idé att bygga en timmerstuga av vanliga 95x95mm impregnerade stolpar som finns på alla byggvaruhus:
https://www.byggmax.se/stolpe-impregnerad-95x95-p08795095

Låt säga att man bygger 3x5 m2 med 2,4 m höjd, då blir det (3+5+3+5) x 25 varv = 400 löpmeter á 62 kr/m = 24800kr för en stomme (minus hål för dörr och fönster)
Rätt så billigt.
Enda nackdelen är väl att timret knappt får kallas timmer när det bara är 95mm tjockt?
 
Dels för att impregnerat är allmänt ohälsosamt att arbeta med i stora mängder och ha som väggar.
Dels för att det blir onödigt dyrt.
Dels för att det inte blir något drag som skyddar drevet mot vatten och ger väggen stabilitet. Hela timran blir vinglig och otät.

I gamla fiskarbastur (små stugor i yttersta skärgården som fiskarna bodde i under fiskesäsongen) och i mindre bodar och skjul är det ganska vanligt med 4 eller 4 1/2 tums timmer.
I skärgårdsbyarna där skogen är skataklen och sönderblåst kan man ibland träffa på boningshus av 4 1/2 tums timmer. I brist på bättre.
Det är alltså inte tjockleken som är problemet det är andra orsaker.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
De impregnerade 95x95-stolparna är billigare än de icke-impregnerade 95x95-reglarna, och mitt prisexempel gav väl ett ganska lågt pris jämfört med andra timmerstommar?
Jag skulle ju ändå ha vindpapp och regelstomme med isolering innanför den ev osunda impregneringen.
 
H hakaninorr skrev:
De impregnerade 95x95-stolparna är billigare än de icke-impregnerade 95x95-reglarna, och mitt prisexempel gav väl ett ganska lågt pris jämfört med andra timmerstommar?
Jag skulle ju ändå ha vindpapp och regelstomme med isolering innanför den ev osunda impregneringen.
Är det inte billigare att bygga som en vanlig regelvägg, med stående 120, eller 145mm tex?
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Mitt timmerhus är byggt av s k halvtimmer, typ 95 mm breda prefabricerade stockar, alla jämna och lika höga.
Stockarna är fasade på kanterna och s a s urgröpta på undersidan, så att det blir avrinning av vatten på varje stock.

På insidan finns det vindpapp.
Därefter har man byggt upp i princip en stuga med vanligt regelverk, fast utan brädfodring. Stockarna är krampade mot stolparna i regelverket. Takstolar mm vilar på regelverkets hanbjälkar o s v.
Timmerväggarna står mer eller mindre fria. Inga navare har använts, däremot långa vertikaka gängstänger genom alla stockar.
Förre ägaren fick dra efter gängstängerna någon gång de första åren.

Har inga som helst problem med kondens, regnvatten (slagvatten mot väggar eller fukt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det inte billigare att bygga som en vanlig regelvägg, med stående 120, eller 145mm tex?
Lite billigare, även om panel är förvånansvärt dyrt, och det blir ju ingen timmerstuga!
 
H hakaninorr skrev:
Lite billigare, även om panel är förvånansvärt dyrt, och det blir ju ingen timmerstuga!
Timmerpanel?
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
OT.

Minns när jag i ungdomen fick för mig att beställa en färdigtimmrad
stomme, från en snubbe i Dalarna.

Dåvarande svärfar hade stora tallskogar och timmerbil.

Han frågade om det gick att köra dit tre gånger så mycket stockar som det skulle gå åt, som betalning.

Njaaaa, sa dalmasen. "Dä blir nog svårtögga dä".

Redia pengar skulle det vara.

- Så nån månad senare köpte jag nuvarande timmerstuga.


BT
 
Redigerat:
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
B
Brukar inte de dör 95x95 stolparna på brädgården vara lite sisådär raka? Jag tror det kan bli en hel del jobb med att få det snyggt och tighta skarvar.

Jag tror det är enklare med en traditionell stomme med panel, borde även vara lättare att få en sådan välisolerad....
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Om man fasar alla hörnen på stockarna blir det bättre.
Måste också till ett spår för isolering.
Därefter blir det väl att borra hål och slå i navare, annars kommer stockarna att böja sig och det blir inte fint.

På min veranda har man använt navare. I övrigt grova gängstänger.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Timmerpanel?
Tack för tipset, har faktiskt inte sett sådan huggen timmerpanel tidigare, men det skulle ju bli lättare och snyggare på alla sätt.
http://www.virkedirekt.se/produkt/28x195/
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Så här ser mina halvtimmerstockar ut.
 
  • Vertikalt rosa trästycke med sågade mönster, monterat på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hybro skrev:
Därefter blir det väl att borra hål och slå i navare, annars kommer stockarna att böja sig och det blir inte fint.

På min veranda har man använt navare. I övrigt grova gängstänger.
Navare (på mitt språk 'lungsoteborr') är borren, i hålet man borrat slår man sedan ner en dymling för att låsa samman stockarna.

Numera använder man gärna en lågvarvig elektrisk borrmaskin och ett grovt spiralborr.
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Cheesen
H hakaninorr skrev:
De impregnerade 95x95-stolparna är billigare än de icke-impregnerade 95x95-reglarna, och mitt prisexempel gav väl ett ganska lågt pris jämfört med andra timmerstommar?
Jag skulle ju ändå ha vindpapp och regelstomme med isolering innanför den ev osunda impregneringen.
Det kommer att lukta impregnering i all framtid.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det kommer att lukta impregnering i all framtid.
Det finns kåkar med tryckimpregnerat panelvirke till fasad och det luktar inte, Jag skulle avstå impregnerade stolpar till fasad, en enkel stående brädslåning är bättre och lättare att underhålla vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.