Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad säger detaljplanen, får ni ha 1 1//2 plan, får vind inredas? Har ni kollat bygglovshandlingarna?
Detaljplanen säger ingenting om att vind inte får inredas. Och flera hus i området har inredd vind.
Min fråga var: för att en vind ska godkännas som inredd i ett bygglov, måste taket vara 2,30m där taket är horisontellt?
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vill inte svara för andra, men för egen del försökte jag förstå vad du faktiskt var ute efter, och då såg jag de faktiska frågorna som ovidkommande detaljer. Jag var fullt redo på att ha fel, och att svaret skulle vara typ ”nej, vi är inte ute efter säljaren, utan vi ska bygga till, och då säger kommunen…”. Då hade jag backat.

Men nu verkar det ju trots allt handla om köpeskillingen, och då känns exempelvis bygglovsfrågorna ovidkommande.
Om det skulle vara så att vi juridiskt sett har fel i frågan om fel i köpet är bygglovsfrågorna ändå relevanta eftersom det skulle innebära en STOR ekonomisk förlust för oss att försöka sälja en 70 kvm villa istället för 98kvm. Vi skulle därför behöva höja taket och få godkänt bygglov av inredd vind för att få en värdeökning som minimerar förlustgapet.

Har varit i kontakt med jurist som säger att det inte är ett självklart fall då det i vissa fall dömts till säljarens fördel och i andra fall köparens. Enligt lag ska uppgifterna om fastigheten som säljaren uppger vara korrekta. Därför faller undersökningsplikten från sådana uppgifter delvis bort.
 
O Ollwer skrev:
Detaljplanen säger ingenting om att vind inte får inredas. Och flera hus i området har inredd vind.
Min fråga var: för att en vind ska godkännas som inredd i ett bygglov, måste taket vara 2,30m där taket är horisontellt?

Om det skulle vara så att vi juridiskt sett har fel i frågan om fel i köpet är bygglovsfrågorna ändå relevanta eftersom det skulle innebära en STOR ekonomisk förlust för oss att försöka sälja en 70 kvm villa istället för 98kvm. Vi skulle därför behöva höja taket och få godkänt bygglov av inredd vind för att få en värdeökning som minimerar förlustgapet.

Har varit i kontakt med jurist som säger att det inte är ett självklart fall då det i vissa fall dömts till säljarens fördel och i andra fall köparens. Enligt lag ska uppgifterna om fastigheten som säljaren uppger vara korrekta. Därför faller undersökningsplikten från sådana uppgifter delvis bort.
Om bygglovet är korrekt och säljarna fick slutbesked har ni inget att oroa er för gällande första frågan.

Se upp för en jurist , de säger alltid så, de vädrar en ny kund. Men jag håller med, inget är självklart men klar uppförsbacke :(
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 2 till
  • Laddar…
O Ollwer skrev:
Detaljplanen säger ingenting om att vind inte får inredas. Och flera hus i området har inredd vind.
Min fråga var: för att en vind ska godkännas som inredd i ett bygglov, måste taket vara 2,30m där taket är horisontellt?

Om det skulle vara så att vi juridiskt sett har fel i frågan om fel i köpet är bygglovsfrågorna ändå relevanta eftersom det skulle innebära en STOR ekonomisk förlust för oss att försöka sälja en 70 kvm villa istället för 98kvm. Vi skulle därför behöva höja taket och få godkänt bygglov av inredd vind för att få en värdeökning som minimerar förlustgapet.

Har varit i kontakt med jurist som säger att det inte är ett självklart fall då det i vissa fall dömts till säljarens fördel och i andra fall köparens. Enligt lag ska uppgifterna om fastigheten som säljaren uppger vara korrekta. Därför faller undersökningsplikten från sådana uppgifter delvis bort.
Men, de har ju uppgivit biyta för vinden, eller ?
 
Lite googlande senare. Hämtat från https://www.hussmart.se/guide/inreda-vind
Riktigheten i det hela kan jag inte säga något om. Så frågan om bygglov behövs mm är inte en fråga med ett rakt svar. Det blir lite ” Det beror på …”

I en vindsvåning måste takhöjden vara minst 2,30 meter, men rumshöjden får underskridas i begränsade delar av rummet eller rummen. Där det krävs ska ståhöjden vara minst 1,90 meter under snedtak. Den delen av rummet som inte kräver ståhöjd och av den anledningen kan ha en lägre rumshöjd behöver inte delas av med en vägg eller liknande från den delen av rummet som har högre takhöjd. För rum som är avsedda att vistas tillfälligt i, till exempel badrum och förråd, för takhöjden inte understiga 2,10 meter. Planerar du att höja taket, sätta in nya fönster som förändrar huset fasad eller andra åtgärder som innebär ingrepp i husets bärande konstruktion, måste du ansöka om bygglov från kommunen. Om du är osäker på om ditt projekt är bygglovspliktigt eller ej, kontakta en bygglovshandläggare i den kommun som du bor i, så hjälper personen dig vidare.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vad kommer säljaren uppgifter ifrån? Är dom uppmätta precis innan försäljning eller är dom från 30-talet?
Hur man räknar bo och biyta har ändrats under årens gång nämligen, vilket skulle kunna påverka siffran.

Sen de visningar jag gått på brukar dom friskriva sig från arean och bara hänvisa att det är gamla uppgifter.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vad står det i taxeringsuppgifterna hos Skatteverket? Står det 98 kvm boarea där, kan ni vid försäljning använda uppgiften med brasklappen "information tagen från fastighetsregistret", så har ni inte ljugit. Det är mycket vanligt att man hänvisar till boarea enligt fastighetstaxeringen, utan att själv mäta upp huset.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad står det i taxeringsuppgifterna hos Skatteverket? Står det 98 kvm boarea där, kan ni vid försäljning använda uppgiften med brasklappen "information tagen från fastighetsregistret", så har ni inte ljugit. Det är mycket vanligt att man hänvisar till boarea enligt fastighetstaxeringen, utan att själv mäta upp huset.
Precis, för att bedöma det juridiska läget måste vi vet vad som står i köpehandlingarna, vilka bilagor som finns med och hänvisas till i köpekontraktet.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
O Ollwer skrev:
Ingen del av vinden har takyta över 190cm.
29kvm biyta är golvytan under snedtaket
Ok. Så vi talar om en diff på 20 miłlimeter takhöjd.
Så annars hade det varit korrekt på övervåningen?
Jag tänker att du kanske river ner eventuell extra gips i taket så stämmer allt?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När ni köpte ett hus som van utannonserat dom 1,5 plan, tänkte ni då att de nog inte menade det, utan att bara bottenvåningens kvadratmeter nog skulle räknas? Fanns det fyra rum på bottenvåningen?

Bara släpp det hör. Ni visste naturligtvis vad ni köpte och kommer inte kunna få ersättning för att annonsen tekniskt sett är felaktig.
Håller med
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad står det i taxeringsuppgifterna hos Skatteverket? Står det 98 kvm boarea där, kan ni vid försäljning använda uppgiften med brasklappen "information tagen från fastighetsregistret", så har ni inte ljugit. Det är mycket vanligt att man hänvisar till boarea enligt fastighetstaxeringen, utan att själv mäta upp huset.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, för att bedöma det juridiska läget måste vi vet vad som står i köpehandlingarna, vilka bilagor som finns med och hänvisas till i köpekontraktet.
I köpekontraktet står det att kontraktet även innefattar objektbeskrivningen, där boarea och biararea är specificerade. I objektbeskrivningen står det också att informationen i objektbeskrivningen härrör huvudsakligen från säljaren. säljaren bekräftar genom sin underskrift att uppgifterna i beskrivningen är korrekta
 
O Ollwer skrev:
I köpekontraktet står det att kontraktet även innefattar objektbeskrivningen, där boarea och biararea är specificerade. I objektbeskrivningen står det också att informationen i objektbeskrivningen härrör huvudsakligen från säljaren. säljaren bekräftar genom sin underskrift att uppgifterna i beskrivningen är korrekta
Ditt ”problem” är att du ska bevisa att huset är/var värt mindre än du betalade vid tillfället pga denna utfästelse från säljaren. Står det någonstans taxerade uppgifter i objektsbeskrivningen?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Ok. Så vi talar om en diff på 20 miłlimeter takhöjd.
Så annars hade det varit korrekt på övervåningen?
Jag tänker att du kanske river ner eventuell extra gips i taket så stämmer allt?
Nej. Om rumshöjden ska vara godkänd måste det vara 2.30 i takhöjd vid horisontellt tak. 2.10 i begränsade delar av tak. 1.90 är vad jag förstår enbart där det är snedtak, men det är en knepig tolkningsfråga. Sen ska man väl inte behöva riva ner tak och golv ner till takstolarnaför att en boarea ska stämma. Hus säljs i befintligt skick.
 
Claes Sörmland
O Ollwer skrev:
Kontraktet är i så fall felaktigt då boarean som uppgetts är felaktig. En sån sak är ganska svår att släppa.
Varför upprättade du ett felaktigt kontrakt? Du är ju en av två avtalspartner och har ett ansvar för att kontraktet är korrekt. Du kan ju inte skriva avtal i ond tro och sen försöka hålla den delen för gällande.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 5 till
  • Laddar…
O Ollwer skrev:
Ingen del av vinden har takyta över 190cm.
29kvm biyta är golvytan under snedtaket
O Ollwer skrev:
Nej. Om rumshöjden ska vara godkänd måste det vara 2.30 i takhöjd vid horisontellt tak. 2.10 i begränsade delar av tak. 1.90 är vad jag förstår enbart där det är snedtak, men det är en knepig tolkningsfråga. Sen ska man väl inte behöva riva ner tak och golv ner till takstolarnaför att en boarea ska stämma. Hus säljs i befintligt skick.
Har du kollat bygglovet? Visar bygglovshandlingarna att full takhöjd på ovanvåningen?
 
O Ollwer skrev:
Nej. Om rumshöjden ska vara godkänd måste det vara 2.30 i takhöjd vid horisontellt tak. 2.10 i begränsade delar av tak. 1.90 är vad jag förstår enbart där det är snedtak, men det är en knepig tolkningsfråga. Sen ska man väl inte behöva riva ner tak och golv ner till takstolarnaför att en boarea ska stämma. Hus säljs i befintligt skick.
Jag menar att den möjliga kompensation du kan få ut här främst torde röra sig om vad de kostar att åtgärda eller en möjlig lägre köpeskilling om felet varit känt. Felet här tex möjligtvis att någon satt upp en gipsskiva i taket.
Den normala tolkningen för övervåningen är 1.90 för att räkna det som boyta, det innebär att kostnaden för att åtgärda det är att ta bort 20 millimeter av taket.

Jag köpte ett hus som annonserades tvärtom, 58m2, i själva verket var det ca 90m2 eftersom de enbart gick på taxeringen och ej räknat in hela övervåningen. Antar att jag har haft tur som inte fått säljaren efter mig på krav efter mer pengar då kontraktet var missvisande. Eller så tänker han att man har ett visst ansvar både som köpare och säljare i en affär.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.