Hej!

Jag har pratat med olika hantverkare inför vårt husbygge. Tyvärr har jag inte blivit så mycket klokare av det...
Vi ska bygga en en-plans villa på 173 kvm, golvvärme och 300 cellplast.

Vad är att föredra? Dra alla rör under cellplasten i makadamen (kallvatten, avlopp). Tilluft och varmvatten bör väl dras inne i isoleringen? Eller är det bättre att enbart dra kallvatten slangar där och dra avlopp i 2:an lagret isolering?

Hur gör man med govlvärmen? På distanser under armering eller naja fast ovanpå armering?

Kom gärna med synpunkter

Jimmy
 
Du kommer kanske inte bli mycket klokare här heller. Här är lika många åsikter som forumsmedlemmar...
Jag har ganska nydligen gjort min platta och jag har alla avloppsrör under isoleringen och även kallvattnet. Varmvattnet ligger mellan andra och tredje isolerskiktet.
Golvvärmen bör du sätta fast i rörhållarskenor som trycks fast i isoleringen, dvs under armeringsnätet. Att hantera golvvärmerör ovanpå armeringsnät är inget jag hade velat göra. Det är ganska klurigt att hantera 60 m rör som är styva och hårt hoprullade.
 
Hade du hantverkare som drog rören eller gjorde du det själv?
Tycker att det verkar svårt att få tillräckligt med fall om man lägger det i makadamlagret. Fast det känns mer gediget än att göra spår i isoleringslagret.

Hur mycket blir man hjälpt av att anlita en VVS-konsult? Gör de tillräckligt tydliga ritningar så att man kan dra rören utan hjälp av hantverkare (mått, dimensioner, materialval osv).

mvh
Jimmy
 
Har själv gjort ungefär som fn76! Jag drog avlopp under isoleringen. Kallvattnet drog jag rör i rör i makadamen, varmvattnet under armeringsmattan och golvvärmeslangen najade jag fast ovanpå armeringsnätet med buntband i plast. Att rulla ut golvvärmeslangen (egentligen heter det golvvämerör) upplevde jag dock som väldigt enkelt. Fick låna en sorts snurra/karusell som man placerade golvvärmerullen på. Sedan var det bara att dra ut precis så mycket man behövde, naja fast osv, osv.
Rörhållarskenor är ett alternativ men då måste man lägga tappvarmvattnet i cellplasten vilket innebär att man måste spåra. Lägger man den ovanpå isoleringen under nätet så är den lätt att naja fast med plastbuntband så att den inte far rundor vid gjutningen.
Första plattan jag gjöt lade jag tappvarmvattnet i cellplasten. Lade ut rör i rör tryckte cellplasten mot som gav ett avtryck, smälte upp en kanal med värmepistol och sedan var det klart. Mitt förstnämnda alternativ är både billigare eftersom man slipper kostnaden för rörhållarna samt enklare.
Jag använde ingen VVS-konsult utan planerade rördragningen själv. 20mm rör skall ligga med 30 cm mellanrum. Använde armeringsnät med 15 cm rutor och då var rördragningen en baggis. Tänk bara efter var du skall ha shuntgruppen, hur många slingor du skall ha och gör gärna en ritning så att du undviker en massa korsningar av olika slingor!
Vet du var du skall ha el så kan det vara lättare att dra viss eller all el i i plattan innan du gjuter!
 
Tror jag gjort bort mig. Jag har lagt ut armeringen nu och hade tänkt dra golvvärme slangen på armeringsnätet. Doch kan detta bli problematiskt känner jag. För det första är det jobbigt att trampa runt på ett rutnär med 20 cm melan rutona och för det andra finns det risk att slangen kommer för nära golvytan vid gjutningen.

Då är frågan. Ska jag plocka bort armeringen och sätta fast slangen på isoleringen och sen lägga tillbaka armeringen. Eller ska jag dra den uppe på armeringen ändå? Det är ju ändå 50 mm mellan ytan och centrum på armering. Slang 20 mm. det borde iså fall bli runt 30 mm betong över slangen.

Jag har najat ihop armeringsmattorna lite bristfälligt än så länge. Jag har klippt hål för brunnar osv. Golvet är 6X7 meter.

Största problemet är att jag inte vet om min lokala handlare har fästbygel för slangen. Har dom inte det blir hela helgen förstörd. Betongbilen kommer nästa fredag.
 
ingen golvvärme så högt är bra, om du inte har några skenor för att montera slang på så är det under armeringsmattan som gäller och naja upp i mattan men det är inte helt lätt, dubbla lager med nät är ett annat sätt, jag har gjort i verkstan så att jag lag ett lager med nät med minsta klossar och slang på. sen ett lager nät på till.
 
Varför skulle det vara ett problem att lägga rören direkt uppepå armeringen? Det är ju många som brukar dra fast dem där med buntband.

Varför kommer dina golvvärmerör så högt upp? (Markus K).
Eller brukar alla lägga rören så högt upp i betongen, men tycker att det känns okej?
Hur långt ut mot yttervägg lägger man golvvärmerören? Precis innanför eller en bit in?

Är det någon mer som har erfarenhet av att lägga avloppsrören i makadamlagret? Är intresserad av att veta hur ni har gått tillväga.
 
Bäste Marcus K! Jag har själv gjort precis så som du beskriver att du har gjort, och många med mig. Enda skillnaden är att jag har använt nät med 15 cm mellan rutorna och detta spelar ingen roll. Blir det knökigt att gå på så lägg ut skivor och ta bort efter hand som du gjuter.
Du får ju 4 cm betong från centrum slang och uppåt och detta är fullt tillräckligt för jämn och fin golvvärme. Tro mig för så har jag det själv och inga som helst problem. Vill du har mer betong kan du öka tjockleken med 1 cm vilket gör endast 420 liter betong extra. Lägg ut golvvärmeslangen på nätet innan du sätter distanserna så är det inte svårt.
Nackdelen med att ha slangen under nätet som jag ser det är om det någon gång skulle gå hål på den typ om du borrar eller något annat, då kan du lättare komma åt skadan och laga den.
Glöm bort att naja slangen under armeringsmattan! Det kommer aldrig att fungera! Slangen är alldeles för styv för det!

bergstrollet! Inga problem med att ha avloppsrör i makadamen! Se bara till så att du har korrekta fall så fungerar detta alldeles utmärkt!

Lycka till med gjutningen!
 
Jag har 35 cm sand under makadamen och där drog jag avloppsrören. Mycket enkelt i sand jämfört med makadam, men jag skulle aldrig lägga dem i isoleringen med allt bök som det innebär. Golvvärmerören satte jag ovanpå armeringsnätet med buntband. 30 cm mellan buntbanden och ingen tendens att flyta upp i betongen vid gjutningen. Rören placerade jag strax innanför väggen. Skulle jag göra det igen skulle jag nog dra in dem lite till (ca 15 cm). Fyllde inte med vatten innan gjutning. Provtryckte med luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.