K
Hej!

Jag och sambon köpte en kåk med en gammal spisinsats i murstocken.
Insatsen är absolut inte modern, och jag misstänker att verkningsgraden kunnat vara bättre.
Vi hade en förhoppning om att kunna komplettera insatsen med en fläkt, men utrymmet är mycket begränsat (ca 110mm [höjd] på ovansidan av insatsen).

Vi har letat, och letat, men inte funnit någon bra lösning.
Vi kan dock ha letat efter helt fel saker.

Tacksam för tips om hur vi kan komplettera insatsen med en fläkt för att bättre kunna sprida värmen.

Stort tack på förhand!

/D

Ps. Det sitter vanligen ett skyddsgaller även på ovansidan av insatsen.

Edit -> Den nedre delen av bilden avser den nedre delen av insatsens framsida. Kall luft "sugs in" på insatsens undersida, och varm luft "blåser ut" på ovansidan (ingen fläkt).
 
  • Brinnande eld i öppen spis, synlig genom glasdörr, varm och mysig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
K Kardan79 skrev:
Hej!

Jag och sambon köpte en kåk med en gammal spisinsats i murstocken.
Insatsen är absolut inte modern, och jag misstänker att verkningsgraden kunnat vara bättre.
Vi hade en förhoppning om att kunna komplettera insatsen med en fläkt, men utrymmet är mycket begränsat (ca 110mm [höjd] på ovansidan av insatsen).

Vi har letat, och letat, men inte funnit någon bra lösning.
Vi kan dock ha letat efter helt fel saker.

Tacksam för tips om hur vi kan komplettera insatsen med en fläkt för att bättre kunna sprida värmen.

Stort tack på förhand!

/D

Ps. Det sitter vanligen ett skyddsgaller även på ovansidan av insatsen.

Edit -> Den nedre delen av bilden avser den nedre delen av insatsens framsida. Kall luft "sugs in" på insatsens undersida, och varm luft
Någon som har erfarenhet av den här typen av kaminfläkt?
Framstår inte som den mest uppenbart optimala placeringen av en kaminfläkt, men kanske bättre än ingenting...
 
  • En svart vedspisfläkt med märket Tomersun, utformad för att distribuera värme från en kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
luften tas in under kamin och stiger . Bygg en plåthistoria som sticker in under kamin som du monterar en inte allt för stor fläkt på. Om du inte är händig själv så kolla med en plåtslagare. Lämplig fläkt används för att kyla apparatskåp. Kolla på insats Oskar så förstår du hur jag tänker .
 
K
B Belastar skrev:
luften tas in under kamin och stiger . Bygg en plåthistoria som sticker in under kamin som du monterar en inte allt för stor fläkt på. Om du inte är händig själv så kolla med en plåtslagare. Lämplig fläkt används för att kyla apparatskåp. Kolla på insats Oskar så förstår du hur jag tänker .
Tack!
Är det något liknande det här du har i åtanke?


Mvh
Daniel
 
  • En träeldad kamin med synlig eld genom glasruta, använt för värme och stämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp!! Nån sån fläkt. En för stor är ingen vits för luften hinner då inte bli varm. Sen kan man med en rökgastermostat starta fläkten när insatsen börjar bli varm så slipper man stänga av när de slocknat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.