Hejsan, håller på att renovera ett hus och har givetvis ingen aning om vad jag sysslar med!
Jag vill plocka bort ett element för att gipsa och tapetsera/måla.

Elementet i fråga "har aldrig fungerat" enligt tidigare ägare, man känner dock värme på röret för inflödet men att det svalnar av upp mot termostaten.
Så min killgissning är att det aldrig luftats eller att det är tvärstopp av någon anledning fram till termostaten?

Men min egentliga fråga här är, kan jag skruva av det här elementet utan att tömma systemet?
Har läst på flera ställen att man ska stänga av cirkulationspumpen osv, men varför räcker det inte bara med att strypa inflödet med termostaten? Och sen räkna med lite spill från vattnet i elementet..

I övrigt så bytte vi nyligen ut oljepannan mot bergvärme och elementet sitter på övervåningen.
 
  • Vit radiator, termostatventil, träräcke, rörledningar, skuggor, inomhusuppvärmning, monterad mot trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Saknas avstängning på returen. Då behöver man tappa ner systemet eller att en rörmokare fryser rören och pluggar dem.
 
J Josth skrev:
Saknas avstängning på returen. Då behöver man tappa ner systemet eller att en rörmokare fryser rören och pluggar dem.
Det är just det jag inte förstår, det flödar väl bara åt ett håll så på sin höjd borde det bara rinna ut lite?
Kan jag då inte bara skruva på ett lock på returröret och låta termostaten låsa det andra?
 
Nej, hela värmesystemet är fullt med vatten som står under tryck. Men sitter radiatorn på övervåningen behöver man ju bara tappa ner tills man kommer till nivån för mellanbjälklaget.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Eftersom det är övertryck i systemet så kommer det att tryckas ut vatten bakvägen via returen även om termostatventilen är stängd.

Om det även är ett öppet expansionskärl så kommer vattnet att rinna ända tills vattennivån är under returanslutningen.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det är bara att tappa ur vatten ur systemet. Du behöver dock inte tömma allt eftersom som det är på övervåningen. Men det är svårt att veta hur mycket som behövs tappas ur... Det beror på om det finns flera element på samma våning eller högre om det finns flera våningar.

Tips. Passa på och byt returkopplingen till en med avstängning. Då behöver du inte tömma systemet när elementet ska återmonters.
Annars proppar du befintliga kopplingar under tiden element är borta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Du behöver inte inte tömma systemet. Du stänger av värmen och cirkulationen. Sätter en frysmaskin runt rören. När de fryst så tappar du ur elementet och pluggar rören.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.