Hallå!

Har inhandlat ett ventilerat golv från Jape som jag ska lägga i ett källarrum som används som kontor. Anledningen till detta är att jag vill ha ett trägolv + att jag vill förbättra luftkvaliten då emissioner från plattan ventileras ut via fläkt monterad på fasaden.

Initialt tänkte jag bara lägga det direkt på nuvarande platta men då jag märkte att mitten på golvet rest sig lite och att det förekom bomljud ville jag åtgärda detta innan. Sagt och gjort, påbörjade bilning och har fått bort allt flytspackel (eller vad det nu var som användes 1956) där bomljud förekom. Resterande 30% av golvet utan bomljud sitter som berget och jag kommer behöva kämpa rejält med kraftiga maskiner för att få bort detta.

Så, hur skulle den samlade expertisen gjort? Flytspacklat upp det som är uppbilat eller kavlat upp ärmarna och tagit bort allt? Rent estetiskt spelar det ju ingen roll men klurar på om jag är helt ute och cyklar om jag tar genvägen,

Tacksam för svar.

Omfattande renovering, avlägsnat golv, stökigt rum, byggverktyg, blå säck, grus och damm på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att lägga pengar på att flyta upp en ny yta när det ändå ska vara ett ventilerat golv över är ju bara onödigt. De flesta hus som har sådan konstruktion ala 70 tal med uppreglade golv har ofta rätt grovt gjutna plattor eftersom man inte behövde va noggrannare.
 
P Patzie skrev:
Att lägga pengar på att flyta upp en ny yta när det ändå ska vara ett ventilerat golv över är ju bara onödigt. De flesta hus som har sådan konstruktion ala 70 tal med uppreglade golv har ofta rätt grovt gjutna plattor eftersom man inte behövde va noggrannare.
Tack för svar och input! Då tror jag att jag går på att endast flyta upp det jag bilat bort, anledningen till att jag bilade bort det med bomljud var att det hade lyft sig lite och därför bidrog till en viss, om än liten nivåskillnad.
 
Fler frågor, tanken är som sagt att lägga trägolv över Jape-golvet, närmare bestämt holländsk parkett från 50-talet jag kommit över. Tanken är att jag först lägger 12mm golvspån men sedan är frågan om jag ska lägga parketten flytande eller limma den. Osugen på att spika givet golvet under och lite rädd för att det inte blir bra att lägga flytande då parkettbitarna är relativt små

Någon som kan komma med goda råd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.