Hej

Mellan tummen och pekfingret, hur mycket är flödet i en köldbärarslang? Hur många liter/m (l/h) flödar vätskan genom slangen?

Har en IVT (Bosch) om någon har exakt värde, men det är ok med en uppskattat värde också.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det beror på hur kraftig värmepump då har hur mycket energi den måste hämta från borrhålet. Sedan vilket temperaturdelta det är på köldbäraren, normalt har man 3 grader.
 
Ok, så flödet är inte konstant? Kan man få tag på min/max värde? Är det 10l/m eller 100l/m?
 
B
Ja hittar du modellen på värmepump, eller modellbeteckningen som står på cirkpumpen, kan man finna en pumpkurva som visar vilket flöde man borde ha.

Ska man veta mer exakt måste msn veta längd och diameter på kollektorslangen...
 
B
jackt jackt skrev:
Ok, så flödet är inte konstant? Kan man få tag på min/max värde? Är det 10l/m eller 100l/m?
Äldre pumpar körde på fast flöde ofta, moderna pumpar styr ofta flödet mot aktuellt värmebehov.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det är ju bara att räkna ut.
f(l/s) = P/3,6/DT
Där P är effekten i kW, 3,6 är den ungefärliga värmekapaciteten för köldbärarsprit och DT är skillnaden mellan in och ut.
 
Ok. Tack för alla svar!

Hittade detta i manualen, då är det jag får gå efter.
Teknisk datatabell med blå cirkel runt 8 LWM-kolumn inom värmepumpsspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt tabellen är det då ca 30l/min (inte meter)

Och enligt formeln blir det ca 40l/min (inte meter)
 
Redigerat:
Liter per meter är en något udda enhet för flöde.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.