Jag bor i ett hus sedan ca 20 mån tillbaka som vid försäljningen uppgavs vara 98kvm stort.
Enligt säljarens uppgifter som också är nedskrivna i kontraktet står följande:
1 1/2 plan
4 rum
98 kvm boyta + 29 kvm biyta

Vi har nu mätt upp huset själva så än så länge har ingen professionell areamätning gjorts. Nu misstänker vi att säljaren uppgav fel area.
På nedre plan mäter vi upp 70kvm.
Det betyder att övriga 28 kvadratmeter ska finnas på den inredda vinden.

På vinden är det 1.88 meter i takhöjd under horisontellt tak vilket är på ca en meter, sedan börjar snedtaket. Nu citerar jag från boverkets hemsida:
”I småhus, det vill säga en- eller tvåbostadshus, får dock rumshöjden vara minst 2,30 meter i vinds- och souterrängvåningar samt i källare.”

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/rumshojd/

På skatteverket står det att takhöjd över 1.90 får räknas.

https://www.skatteverket.se/privat/...rforsmahus.4.5cbdbba811c9a768f0c80002011.html

Detta borde egentligen inte spela någon roll eftersom taket inte uppfyller mätkraven för någon av dessa källor.

Säljaren byggde huset själv och har hanterat hela bygglovsprocessen. Här kommer min fråga: För att ett bygglov med inredd vind ska gå igenom och därefter bli godkänd boarea måste väl kriterierna för horisontell takhöjd vara godkända enligt boverkets regler? Om detta är fallet så måste väl säljaren känt till att vinden blir oinredd och inte får räknas med som boarea eller ett rum? Huset blir väl inte heller 1 1/2 plan utan 1 plan?
 
När ni köpte ett hus som van utannonserat dom 1,5 plan, tänkte ni då att de nog inte menade det, utan att bara bottenvåningens kvadratmeter nog skulle räknas? Fanns det fyra rum på bottenvåningen?

Bara släpp det hör. Ni visste naturligtvis vad ni köpte och kommer inte kunna få ersättning för att annonsen tekniskt sett är felaktig.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 9 till
  • Laddar…
Hej och Välkommen till forumet @Ollwer!

Jag tror inte du har nått att komma med mot varken mäklare eller säljare, allt verkar fullt synligt och borde upptäckts av dig på visningen.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När ni köpte ett hus som van utannonserat dom 1,5 plan, tänkte ni då att de nog inte menade det, utan att bara bottenvåningens kvadratmeter nog skulle räknas? Fanns det fyra rum på bottenvåningen?

Bara släpp det hör. Ni visste naturligtvis vad ni köpte och kommer inte kunna få ersättning för att annonsen tekniskt sett är felaktig.
Kontraktet är i så fall felaktigt då boarean som uppgetts är felaktig. En sån sak är ganska svår att släppa. Nu när vi är medvetna om detta kan ju inte vi uppge samma area i en ev försäljning, vilket innebär att husets värde minskar rejält.
 
O Ollwer skrev:
Kontraktet är i så fall felaktigt då boarean som uppgetts är felaktig. En sån sak är ganska svår att släppa. Nu när vi är medvetna om detta kan ju inte vi uppge samma area i en ev försäljning, vilket innebär att husets värde minskar rejält.
Har ingen del av vinden takhöjd över 190cm? Värdet påverkas inte då du har insett vad du köpt från dag 1. vad är 29m2 biyta förresten ?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
T
O Ollwer skrev:
Kontraktet är i så fall felaktigt då boarean som uppgetts är felaktig. En sån sak är ganska svår att släppa. Nu när vi är medvetna om detta kan ju inte vi uppge samma area i en ev försäljning, vilket innebär att husets värde minskar rejält.
Forumet är fullt med såna här trådar, där en förstagångköpare en tid efter köpet börjar fundera efter lite och börjar ångra/ifrågasätta objektet.

Du är tyvärr för sent ute; hur stor ytan i verkligheten är så var ju uppenbar innan du skrev kontraktet.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
De flesta prospekt brukar innehålla en formulering som säger något i stil med att ytan är uppskattad och att köparen får mäta själv om denne vill ha säkra siffror.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Du hade ju möjlighet att mäta innan köpet? Släpp det där och njut av tillvaron i huset! Det kommer nya och större bekymmer! 😀
 
  • Gilla
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ingen del av vinden takhöjd över 190cm? Värdet påverkas inte då du har insett vad du köpt från dag 1. vad är 29m2 biyta förresten ?
Ingen del av vinden har takyta över 190cm.
29kvm biyta är golvytan under snedtaket
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag förstår att ni grämer er över den undermåliga undersökning ni gjorde av huset innan ni köpte det. Om det var mycket pengar inblandade blir det förstås ännu jobbigare att svälja stoltheten och acceptera att man gjort fel.

Huset är dock lika stort som när ni köpte det, och det är lika lågt i tak nu som då. Uppgifterna i annonsen är också så uppenbart lättkontrollerade att eventuell felaktig uppgift inte trumfar er undersökningsplikt.

Och ärligt talat, visst hade ni eller någon annan betalat mer om det varit en riktig övervåning?
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
O Ollwer skrev:
Ingen del av vinden har takyta över 190cm.
29kvm biyta är golvytan under snedtaket
Ok. Hur har ni mätt boytan, vilka instruktioner har ni följt?
 
Det är fortfarande ingen här som har svarat på mina frågor som jag faktiskt har ställt i inlägget utan alla har någon märklig förmåga att direkt hoppa på mig med diverse dumförklaringar.
Ni tycker jag är dum i huvudet. Noterat.

Om någon skulle vilja hjälpa mig med mina frågor får ni jättegärna svara.
 
O Ollwer skrev:
Det är fortfarande ingen här som har svarat på mina frågor som jag faktiskt har ställt i inlägget utan alla har någon märklig förmåga att direkt hoppa på mig med diverse dumförklaringar.
Ni tycker jag är dum i huvudet. Noterat.

Om någon skulle vilja hjälpa mig med mina frågor får ni jättegärna svara.
Vad säger detaljplanen, får ni ha 1 1//2 plan, får vind inredas? Har ni kollat bygglovshandlingarna?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
O Ollwer skrev:
Det är fortfarande ingen här som har svarat på mina frågor som jag faktiskt har ställt i inlägget utan alla har någon märklig förmåga att direkt hoppa på mig
Jag vill inte svara för andra, men för egen del försökte jag förstå vad du faktiskt var ute efter, och då såg jag de faktiska frågorna som ovidkommande detaljer. Jag var fullt redo på att ha fel, och att svaret skulle vara typ ”nej, vi är inte ute efter säljaren, utan vi ska bygga till, och då säger kommunen…”. Då hade jag backat.

Men nu verkar det ju trots allt handla om köpeskillingen, och då känns exempelvis bygglovsfrågorna ovidkommande.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
O Ollwer skrev:
För att ett bygglov med inredd vind ska gå igenom och därefter bli godkänd boarea måste väl kriterierna för horisontell takhöjd vara godkända enligt boverkets regler?
Om du inte kontrollerade husets mått och takhöjden på ovanvåningen mot bygglovet innan köpet kan du ju begära ut handlingarna och göra det nu.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.