Hej, har ett hus från 60 talet där man kopplat in fjärrvärme med radiatorer. På senare år har det renoverats i badrummet och golvvärme har kopplats in.

Problemet är att dom dagar det blir för varmt inomhus och fjärrvärmen "slår av" för att få ner innertempen så kommer det ingen värme till golvvärmen heller.

Golvvärmen är kopplad med en liten järntrådad termometer som går till en radiatorventil som man kan ställa in vilken temp man vill det ska hållas i badrummet. Hade tidigare problem med att få in en bra temp genom att reglera den då fjärrvärmecentralen också sitter i badrummet vilket gör att då det blir kallt ute och fjärrvärmen börjar arbeta så blir det ganska varmt i badrummet och då slår golvvärmen av. Detta trodde jag att jag skulle lösa genom att sätta maxtemp på termometern och sen dra ner max genomledningstempen på den lilla svarta tempskruven som är till vänster om radiatorventilen i bilden.

Funkar oftast bra men så fort det blir varmt inomhus så att fjärrvärmen sänker/slår av utskicket till radiatorerna så blir det ingen värme heller i golvvärmen även fast den borde skicka ut konstant värme då jag satt termometern på max vilket borde vara 30+ grader minst om man kollar instruktionsboken.

Så till frågan, är golvvärmen separat från radiatorfjärrvärmen eller styrs dom tillsammans? Och om dom inte styrs tillsammans vad kan då skapa detta problem?

Bifogar bild på hur golvvärmen är kopplad från fjärrvärmecentralen.

EDIT: Nu när jag tittar på det så inser jag ju att golvvärmen går på samma ledning som jag antar är värmen ut till radiatorerna(?) vilket såklart förklarar att om den inte skickar ut varmt vatten till radiatorerna så får ju inte golvvärmen nå varmt vatten att jobba med heller, men vad går då alla dom små rören som går ner i golvet under termostaten till?

EDIT2: Inser nu att det måste ju vara alla vattenuttag som finns i huset (kranar, toaletter osv). Tror jag svarade på min egna fråga genom att skriva detta inlägg, men ser gärna att någon konfirmerar min tes.

Kan även ställa en annan fråga om någon orkat läsa såhär långt, hur mycket kan ett slutet systemtryck öka och sänkas baserat på vilken temperatur det är i systemet? Märkte tidigare att mitt system hade sjunkit från 1.5 bar till 1.1 bar efter extremkylan som var så fyllde på igen till 1.5 bar efter det och har sjunkit ca 0.1 - 0.2 bar nu på ett dygn efter det, är lite paranoid att det ska vara en läcka någonstans men inser jag lär behöva vänta ett tag och se om det stannar/ökar eller om det minskar konstant.
 
  • VVS-installation under diskbänk med kopparledningar, ventiler och avloppsdelar, inklusive golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Inser att det kanske inte är vattentempen som är problemet då det är 55 grader ut till radiatorerna men ändå kallt på golvet 🤔
 
Man kan sätta in en mini-shunt med el-patron till golvvärmen i badrummet. Då går det att hålla golvet varmt även på sommarhalvåret när fjärrvärmen slår av.
 
Ja, för att golvvärmen ska få värme så måste radiatorslingan ha värme.

Var i landet finns huset?
55⁰ i framledning kan vara lite högt beroende på utetemperaturen.

Genom att injustera radiatorkretsen samt gv-shunten "rätt" så kan det nog bli jämnare temperatur.

Hur är reglercentralen på fjv-centralen inställd gällande kurvlutningen mm?
Vilka givare har reglercentralen? (framledning, utetemp, rumstemp?, returtemp?)

En fjv-central med plattvärmeväxlare ger minimalt med spillvärme till rummet den står i, däremot om fjv-ledningarna till/från fjv-centralen är oisolerade så blir det en del spillvärme där.

Trycket i värmesystemet kan variera över 1 bar från att ingen värme behövs till max värme behövs, men då är det ett/flera fel.
Felen kan vara:
Felaktigt förtryck i expansionskärlet i förhållande till värmesystemets ststiska tryck.
För litet expansionskärl i förhållande till värmesystemets vattenvolym.
För högt tryck i värmesystemet i förhållande till förtrycket.

Är expansionskärlet rätt dimensionerad samt med rätt förtryck och systemet har rätt statiskt tryck så bör inte trycket variera mer än typ ±0,1 bar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, för att golvvärmen ska få värme så måste radiatorslingan ha värme.

Var i landet finns huset?
55⁰ i framledning kan vara lite högt beroende på utetemperaturen.

Genom att injustera radiatorkretsen samt gv-shunten "rätt" så kan det nog bli jämnare temperatur.

Hur är reglercentralen på fjv-centralen inställd gällande kurvlutningen mm?
Vilka givare har reglercentralen? (framledning, utetemp, rumstemp?, returtemp?)

En fjv-central med plattvärmeväxlare ger minimalt med spillvärme till rummet den står i, däremot om fjv-ledningarna till/från fjv-centralen är oisolerade så blir det en del spillvärme där.

Trycket i värmesystemet kan variera över 1 bar från att ingen värme behövs till max värme behövs, men då är det ett/flera fel.
Felen kan vara:
Felaktigt förtryck i expansionskärlet i förhållande till värmesystemets ststiska tryck.
För litet expansionskärl i förhållande till värmesystemets vattenvolym.
För högt tryck i värmesystemet i förhållande till förtrycket.

Är expansionskärlet rätt dimensionerad samt med rätt förtryck och systemet har rätt statiskt tryck så bör inte trycket variera mer än typ ±0,1 bar.
Tack för detaljerat svar.

Huset är uppe i Norrbotten men kollade nu och hade sett fel, framledningstempen var 45 och inte 55 grader så kanske är mer normalt.

Reglercentralen är en Siemens RVA 35.531 och kurvlutningen är inställd på 12, har dock nyligen installerat en Ngenic Tune för att få jämnare innetemp.

Nuvarande framledning är ~45°, returtemp ~41°, utetemp -5.5° men min Ngenic Tune lurar den att det är runt -1° ute. Rumstempen ligger på 22.5°.

Precis, ägaren innan har tagit bort isoleringen runt rören fram till fjärrvärmen för att få lite gratis spillvärme antar jag, så är kanske 1 meter med exponerat rör vilket jag förstår skapar mestadels av värmen. Sen har jag även valt att ha den lilla skjutdörren till det lilla insticket där fjärrvärmen är öppet för att få lite värme men spelar som ingen roll för kan kännas som det är 35° där inne om det är kallt ute och man haft toadörren stängd och ändå så har det varit golvvärme på så är ju inte att termometern tycker det blir för varmt och stänger av den.

Nu är det ingen värme alls i golvvärmen och röret där vattnet ska gå ut till golvvärmen är kall och det är ändå 45° på framledning så borde ju få värme.
Är en LK Minishunt 60 som jag har till golvvärmen. Läste lite i manualen och det verkar ju finnas VF ventil som man kan använda om man har ett lågtryckssystem på drivsidan men tänker att fjärrvärme inte räknas som ett lågtryckssystem?
Utöver det vet jag inte riktigt vad felet kan vara då det inte är ett problem att golvvärmen inte funkar alls utan att det kommer och går efter vad som verkar vara hur mycket fjärrvärmen jobbar.

Trycket i systemet har stått stilla sen jag skrev igår vilket ju är positivt, är kanske bara jag som blev paranoid då jag tidigare aldrig hade sett systemet ändra tryck alls och absolut inte tappa 0.4 bar i tryck men kan mycket väl varit att jag hade för högt tryck i systemet (1.5 bar sen i somras) och då det vart -35° här uppe så ökade värmen och trycket så mycket att säkerhetsventilen öppnade och släppte ut trycket och sen då det vart varmare igen så vart trycket lägre än innan.

En liten paranoid fundering, om en golvvärme slang hade gått sönder, hade man märkt det på att trycket i fjärrvärmesystemet hade sjunkt på samma sätt som om ett rör till en radiator gått sönder eller hade det gått omärkt förbi?
 
Redigerat:
Kan nog ha hittat felet, verkar som någon (förmodligen dottern) har varit och skruvat på framlednings max tempen på shunten
och skruvat ner den till lägsta. Skruvade upp den nu och känner hur det kommer varmvatten i framledningsröret till golvvärmen.

Antar tidigare gånger detta hänt har varit under hösten då fjärrvärmen kanske lagt av under varmare perioder och antog att det var samma problem nu som då.

Får återkomma ifall det blir nå problem med golvvärmen eller om systemtrycket börjar falla igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.