För att minimera bilar som rostar i garage så har jag läst mig till att det behövs bra ventilation. Man kan också höja värmen i garaget. Jag kan läsa mig till att ett värmeelement är billigare lösningen än luftavfuktare. Några rekommenderar luftvärmepump. Någon säger att tempen inte är det primära utan luftfuktigheten som orsakar rosten. Fler sajten skriver att man ska hålla sig under 50% fuktighet för att "slippa" rost. Vissa säger att bilen trivs bättre ute på vintern, om det är minusgrader, då angriper inte snön plåten som om den skulle stå varmare.

I mitt hyrgarage så klarar inte elementet av att värma. Termostaten står på +10 men blir det kallare än +8 ute som orkar inte elementet värma upp garaget. Vanligtvis är tempen i garaget +3 till +6 under vintern i Stockholm. Vi kan öppna ett spjäll på väggen, o två skjutluckor på nedre delen av garagedörrarna, för att skapa självdrag, men med så få plusgrader i garaget så är det svårt få ventilationen att fungera, samt att de få plusgraderna sjunger ännu mer.

För 3 dagar sen satt jag in en fuktmätare, då 48%. Dagen efter när jag hade kört in bilen med snöklädda däck 62%. Även morgonen efter 61%. Den vattenbildning som blir på det kalla betonggolvet torkar typ inte alls, eller mycket långsamt. Typ 3-4-5 dagar torkar golvet förutsatt att du inte kört med bilen.

Idag var det -2 ute, och en luftfuktighet på 86%(ute) Ingen nederbörd.

- Med så hög luftfuktighet ute, så är det väl bättre ha bilen i mitt garage än ute?
- Ska jag försöka skapa självdrag i garaget eller prioritera den låga värmen genom att stänga ventileringen? ....värme driver väl ut fukt också? (vi har små glipor kring dörrarna)
- Jag har lyft frågan för ägaren(BRF) av garaget om vi kan sätta in större element.
- Jag betalar även för ett eluttag - så kan lösningen vara att koppla på ett portabelt 2000w element? ..om det kommer göra någon skillnad(?)
 
Nissens
Dracula Dracula skrev:
För att minimera bilar som rostar i garage så har jag läst mig till att det behövs bra ventilation. Man kan också höja värmen i garaget. Jag kan läsa mig till att ett värmeelement är billigare lösningen än luftavfuktare. Några rekommenderar luftvärmepump. Någon säger att tempen inte är det primära utan luftfuktigheten som orsakar rosten. Fler sajten skriver att man ska hålla sig under 50% fuktighet för att "slippa" rost. Vissa säger att bilen trivs bättre ute på vintern, om det är minusgrader, då angriper inte snön plåten som om den skulle stå varmare.

I mitt hyrgarage så klarar inte elementet av att värma. Termostaten står på +10 men blir det kallare än +8 ute som orkar inte elementet värma upp garaget. Vanligtvis är tempen i garaget +3 till +6 under vintern i Stockholm. Vi kan öppna ett spjäll på väggen, o två skjutluckor på nedre delen av garagedörrarna, för att skapa självdrag, men med så få plusgrader i garaget så är det svårt få ventilationen att fungera, samt att de få plusgraderna sjunger ännu mer.

För 3 dagar sen satt jag in en fuktmätare, då 48%. Dagen efter när jag hade kört in bilen med snöklädda däck 62%. Även morgonen efter 61%. Den vattenbildning som blir på det kalla betonggolvet torkar typ inte alls, eller mycket långsamt. Typ 3-4-5 dagar torkar golvet förutsatt att du inte kört med bilen.

Idag var det -2 ute, och en luftfuktighet på 86%(ute) Ingen nederbörd.

- Med så hög luftfuktighet ute, så är det väl bättre ha bilen i mitt garage än ute?
- Ska jag försöka skapa självdrag i garaget eller prioritera den låga värmen genom att stänga ventileringen? ....värme driver väl ut fukt också? (vi har små glipor kring dörrarna)
- Jag har lyft frågan för ägaren(BRF) av garaget om vi kan sätta in större element.
- Jag betalar även för ett eluttag - så kan lösningen vara att koppla på ett portabelt 2000w element? ..om det kommer göra någon skillnad(?)
Komplext detta, men en kall bil blir fuktig varje gång den körs in i ett varmt garage också. Det blir kondens.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
bumpar tråden
 
Förmodligen är fritt vatten/kondens en drivande faktor. Ett problem blir då vintertid om man använder bilen ofta att den är mer våt jämfört med om den stått ute. Har man bra värme och ventilation i ett garage så torkar ju bilen rätt fort, men då behövs mer än 8-10 C och självdrag. Jag skulle gissa att det inte finns en kritisk temperatur och att ju högre dess bättre, alternativt lämna bilen ute om det är minusgrader,

Vägsalt driver på korrosion rejält (Stockholm) liksom närhet till kusten (Göteborg). Bilar men minst rostskador hittar man i Norrland.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
En gammal tumregel är att man ska hålla temperaturen över 15C och luftfuktigheten under 50% för att undvika korrosion.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.