Någon som har erfarenhet av att anlita Kvalitetsansvarig genom husleverantören??
Skall bygga ett LB-hus,och säljaren kan "tipsa" om en "utomstående" KA....På ett sätt känns det bra att ta en KA genom säljaren/husleverantören,dem vet hur det fungerar och ska gå till,är helt enkelt vana vid den produktionstypen...
Men de känns lite som att dem kanske är en "lagmaskin",att KA:n kanske tittar mellen fingrarna på vissa saker/blir extra "lat" pga. att han kan LB-hus.?
Nu vet jag ju inte riktigt vad en KA har för "riktiga" skyldigheter och ansvar vid ev. fel i konstruktion/produktion..Har ju hört/läst att vissa KA kan jobba enbart från kontoret och enbart "gå på" entrepenörernas "egenkontroller",helt enkelt inte behöva visa sig ute..
Sen är det inte säkert att bara för att jag anlitar en "helt utomstående" KA,att han skulle göra ett bättre jobb/visa sig på byggplatsen..?Jag är helt enkelt klyven..

Hjälp mig...Måste snart göra mitt val!

Någon som har några synpunkter,erfarenheter eller tips..?

MVH/Baritz
 
Vi blev också "erbjudna" en KA från vår hus leverantör men vi valde en egen som vi kände till. Vet inte om det kommer göra någon egentlig skillnad i slutänden men det känns iaf bra att vi har valt själva. Resonerade ungefär som de flesta andra här på forumet att det är viktigt att ha en egenvald KA eftersom den ska tillvarata dina intressen! En KA som är från husfabrikören vill nog inte vara för "obekväm" (även om de inte får vara partiska) mot husfabrikören , denne riskerar ju sina framtida uppdrag...

Kort o gott välj en egen KA!
 
Om husleverantören bara "tipsar" om en så tycker jag att man bör dra öronen åt sig och försöka leta upp en egen, eller åtminstonde kolla upp den som föreslås ordentligt. Kontakta gärna tidigare byggherrar och hör hur KA har skött sig. Även kommunerna kan ge en hint om det är en bra eller dålig KA.

Många av de mer seriösa husföretagen låter antingen kunden själv söka reda på en KA eller så erbjuder de flera förslag på aktiva KA i regionen, inte bara en.
Naturligtvis skall ni kolla upp er KA innan ni anlitar honom, oavsett var ni snubblat på namnet.
 
Har hittat en intressant KA på "egen hand",som dessutom är villig att ta sig "an oss"...

Detta mail skickade jag till honom efter att han visat intresse:

Kul att du kan ta oss som kund.. Vi tycker att ditt pris var i högsta laget..LB-hus som vi skall bygga med "erbjuder" billigare KA,men vi skulle nog helst vilja ha någon mer "utomstående"..Men du kan väl skicka någon form av beskrivning om vad som ingår i dessa 17500:-,och gärna någon form av referens från något/några andra "KA-jobb" som du utfört..?

Detta svar fick jag:

Jag kan gå ner till 15000:-
Som Ka skall jag medverka vid samrådsmötet och besiktningar.
Jag skall upprätta Kontrollplan och följa bygget från start till slutbesiktning.
Jag brukar besöka bygget ca: 10 ggr.
MVH/Lars

Frågan är nu,ska jag på nåt vis "luska" reda på nåt annat bygge han haft hand om,eller ska vi bestämma möte och "ta honom" om allt låter bra??Någon med erfarenhet som vill ge mig lite råd/tips om hur jag ska göra?? Han bor förövrigt 5 min. bilväg från vårt planerade bygge..Priset var väl okej tror jag??

MVH/Baritz
 
Förresten volvo...Du verkar duktig/påläst/utbildad? på detta ämne...Du kanske känner till honom och hans företag?? Eller vet hur/var jag kan kolla upp honom/företaget??
Han heter Lars G Aberlind och företaget heter Byggkonsulten i Vendelsö
MVH/Baritz
 
Hej Baritz!

Klart att man inte skall använda en KA via husleverantören oavsett hur billigt det blir, kan betala sig dyrt i slutändan
Vi var nöjd med den som vi valde.
Kostnad för vår var 22500kr.

Det är nog inte till någon nackdel att KA har nära till det bygget som han eller hon skall följa.
Finns några bra sidor där du kan söka på vad som krävs av en KA samt att de har rätt behörighet/certifikat/försäkring m.m.


http://www.swedcert.se/20079

http://www.boverket.se/Default.aspx?epslanguage=SV

http://www.kvalitetsansvariga.se/

Lycka till!

Hälsn

/Mikael//
 
Ta INTE den som säljaren rekommenderar. Vi gjorde det och det ångrar vi starkt!!!! KA var dessutom ansvarig för totalentreprenaden och detta gör ju att han hamnar i en annan sits än om det varit en utomstående som granskat. Han var dessutom inte med vid slutbesiktningen - och detta är ju grymt dåligt om nått. Det pinsamma är att besiktningsmannen skrev upp både säljaren samt KA att de var närvarande (fast de inte var det) och man undrar varför. Slutbesiktningen varade 15-20 minuter och behöver jag säga mer hur dålig den var. Besiktningsmannen upptäckte inte bland annat TVÅ vattenskador som var synliga för oss "amatörer" och uppenbarligen hade väl KA även "glömt" att kolla dessa....Gar-bo kontaktades angående detta och de tar inte ansvar för de som arbetar ute på fältet för dom då de är egenföretagare, men de skulle ha det i åtanke vid framtida besiktningar angående detta.
Återigen - ta inte den KA som säljaren föreslår hur enkelt och billigt detta verkar. Jag har hört flera som varit i samma situation och jag hade hellre kastat pengarna i sjön än gynnat en lat och arrogant KA.
 
Nu har jag fått svar av ännu en KA i "mitt område"....Han tar 15000:- +moms,då är han flitigt på bygget enligt honom redan från schaktbotten till klart hus....Sen har han ett annat alt. 8000:- +moms,då blir det endast 3-4 besök på bygget...
Hur göra??

MVH/Baritz
 
Hej!

Enligt mitt tidigare inlägg, snåla inte.
Kan bli dyrt i slutändan vad avser fel konstruktioner som inte påträffas i tid m.m.

Lycka till

Hälsn

/Mikael//
 
Den andra för taxan 15 kkr låter ju mer seriös tycker jag ?
Fråga efter referenser och ser dom bra ut ta honom. Kan du mycket själv och kommer följa bygget nära så kanske den lägre taxan räcker - annars låter det väl inte så farligt med 15 000 för en seriöst utförd KA-tjänst för ett helt villabygge ?

Den första verkar du ju ha fått en dålig magkänsla ifrån redan från början - och en KA skall man ju kunna lita på...

/K
 
Förvånande att LB-hus överhuvudtaget "tipsar" om KA. Vi har f.n. ett par offertförfrågningar ute men ingen säljare jag talat med har tagit på sig att "fixa" en KA. Säljaren för Vittjärvshus sa t.o.m att han inte vågade nämna någon ens om han visste efter det att Älvsbyhus i höstas blev ålagd ett vite på 500.000 kronor efter att ha inkluderat en KA i huspriset.

Kolla här t.ex http://forum.byggahus.se/referenser...p-foere-kontrakt-skrivs-snabba-svar-tack.html

KA ska vara oberoende och aktiva, anser jag. Därför kommer vi inte att pruta på det arvodet, men självklart kolla referenser först. Man får vad man betalar för....
 
Leif Aberlind på Byggkonsulten i Vendelsö anlitade vi för att kolla upp om vårt hus i Vendelsö var värt att renovera. Han ville köra raka puckar och sa direkt att det inte finns någon standardiserad besiktning för det vi var ute efter. Dock gick vi runt i huset och pratade om hur man skulle kunna göra i 2-3 timmar utan att han ens ville ha betalt, och det på en direkt fråga! Nu slutade det med att vi kommer riva det huset och bygga ett nytt. Kontentan är att vi fått ett mycket bra intryck av Leif och kommer anlita honom som kvalitetsansvarig för det nya huset (Karlsonhuset Stora Lusthuset).
 
Tack för alla era svar...Jag har anlitat en KA för ett tag sedan...Hoppas det går bra...Han har iaf. vart nere på "bygget" ett par ggr redan,fast vi bara håller på med schaktbotten och va-servis..

MVH/Baritz
 
Aberlind....sikket "ABER"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.