Hej, vet att det finns maskiner man kan hyra och skära med i kakelplattor. Frågan är om man istället kan ta med sig kakelplattorna någonstans och få dem skurna efter mått? Plattorna ifråga är små 2,5cm*2,5cm med en tjocklek på ca 0,5cm. Det kanske är lätt att göra själv iocförsig men jag har ingen koll på det tyvärr.

Mvh Magnus
 
Skulle nog kika på möjligheten att använda tång istället, antingen kakeltång eller papegojtång. Kapa dem låter svårt, de är så rackarns små. Möjligen, möjligen kan du köpa ett kakelsågblad till sticksåg och försöka? (om du har en sticksåg)
 
Många resor till kakelfirman blir'e...
Jag är väldigt tveksam till att dom skulle ta sig an att skära alla dina plattor. Möjligtvis så kan dom låna ut en skärare om du har köpt plattorna hos dom, men den tjänsten blir all ovanligare pga stölder.

Min första, och dyraste, rekommendation är att skaffa en Montolit-skärare med tillhörande mosaikmatta. Den funkar helt suveränt, inte ens glasmosaik är något problem att skära. Kostar någonstans runt 2500-3000:-.
Om du säljer den när du är klar så blir det iaf billigare än att anlita någon som gör skärningarna.

I andra hand skulle jag föreslå en mosaiktång från samma företag. Den är den hittills bästa modellen av alla kakeltänger som jag har provat. Kostar ca 2-300:-.
 
  • A03MP50.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A06TD50.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kapade utomhus mina Höganäs glasmosaik av modell mindre med min Blå Bosch 125mm vinkelslip med slät diamantskiva, vilket fungerade mkt bra. Det gäller att ha arbetshandskar på sig + att vara mkt kontrollerad under kapningen. Marginalerna är små och med en klinga som roterar ca11000 varv/min gäller det verkligen att förstå riskerna i handhavandet!!!
 
ClasseClas skrev:
...glasmosaik av modell mindre...vinkelslip...arbetshandskar...ca11000 varv/min
Det gäller att vara flink i fingrarna när trissan suger tag i handskens fingrar...
 
T
ACME skrev:
Det gäller att vara flink i fingrarna när trissan suger tag i handskens fingrar...

Bättre och säkrare att köra utan handskar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.