Har ett litet problem med en magnet.
Magneten är kopplad till en wellerman wst188 (timerrelä) för att göra en fördröjning innan dörren räknas som stängd.

Såhär ser timermodulen ut:
Elektriskt kretsschema, komponenter, mikrokontroller, relä, dioder, kondensatorer, motstånd, anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är att magneten fastnar random. Man måste whacka till den med en skruvmejsel för att den ska släppa efter man öppnat dörren.

Trodde först det var Back-EMF från reläet, men det finns ju en skyddsdiod D2 över reläet som käkar upp Back-EMFen.
Sedan finns det dioden D1 som äter upp ev bakström från C1.

Vad kan vara felet med magneten/kretsen?

Magneten är med andra ord kopplad såhär:
+12v --> magnet
magnet --> + på SK1
- på SK1 till -12v
 
Vad är det för magnetkontakt (antar att du menar magnerkontakt när du skriver magnet)?
Tillverkare och modell?

Hur är magnetkontakten monterad?
Vilka material finns det runt magnetkontakten?
 
Magnetspolen på reläet är säkert skyddad med sin diod (kallad frihjulsdiod) men har du gjort något motsvarande med elektromagneten som håller upp dörren - dvs. en rättvänd diod över elektromagnetens spoles strömmatning ('pilen' som symboliserar dioden skall peka mot + matningen som driver spolen) ??.

När reläet släpper för att göra elektromagneten strömlös så blir det en induktionsknäpp som ger gnista i reläets brytare och som efter en tid kan ge en svetsning som gör att brytaren i reläet inte längre går isär och strömmen inte bryts längre - ofta räcker det med en mejselskaft-knack på själva reläet för att det skall brytas igen - men kan svetsa sig igen några slutningar och brytningar senare.


Skall man ha reläer som klarar den typen av last med blixtrande induktionsknäppar (och inte åtgärdas med frihjulsdiod nämnt tidigare) så måste man titta efter reläer/kontaktorer som har självrensande kontaktelement - dvs. att när det slår av och på så bryts och bänds kontaktpunkten med ankarens konstruktion, rörelse under tillslag och frånslag och fjädring i kontakten så att den släpper igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Magnetspolen på reläet är säkert skyddad med sin diod (kallad frihjulsdiod) men har du gjort något motsvarande med elektromagneten som håller upp dörren - dvs. en rättvänd diod över elektromagnetens spoles strömmatning ('pilen' som symboliserar dioden skall peka mot + matningen som driver spolen) ??.

När reläet släpper för att göra elektromagneten strömlös så blir det en induktionsknäpp som ger gnista i reläets brytare och som efter en tid kan ge en svetsning som gör att brytaren i reläet inte längre går isär och strömmen inte bryts längre - ofta räcker det med en mejselskaft-knack på själva reläet för att det skall brytas igen - men kan svetsa sig igen några slutningar och brytningar senare.


Skall man ha reläer som klarar den typen av last med blixtrande induktionsknäppar (och inte åtgärdas med frihjulsdiod nämnt tidigare) så måste man titta efter reläer/kontaktorer som har självrensande kontaktelement - dvs. att när det slår av och på så bryts och bänds kontaktpunkten med ankarens konstruktion och fjädring i kontakten så att den släpper igen.
Eftersom "magneten" är kopplad på spänningsmatningen till tidrelät så bör det inte vara en dörrhållarmagnet, utan det lär vara en magnetkontakt.
Även texten "... för att den ska släppa efter man öppnat dörren." tyder också på att det är en magnetkontakt.
 

Bästa svaret

aha det är en magnetsensor/kontakt som driver hela drivströmmen till wellmanenheten.

men... men, så kan du inte bygga - tungelementet i magnetkontakten tål inte strömstöten när den slår till då den svetsas av strömpulsen när kondingen C1 laddas upp vid tillslag - tungelement är bara för att signalera strömmar på 0.1 - 10 mA eller så - som sensor/logiknivåer. - men din koppling kan ge långt över 100 mA som inrusnings-ström under kort tid (det räcker under antal mikrosekunders tid för att börja svetsa) och det tål inte tungelement.
 
Redigerat:
  • Gilla
sebastiannielsen och 1 till
  • Laddar…
Det finns vad jag förstår tungelement som tål högre strömmar men det ska vara snälla strömmar. Absolut inte ladda kondensatorer och sånt som i den här kretsen.
 
X xxargs skrev:
elektromagneten som håller upp dörren
Nej det finns inget dörrlås eller dörrhållarmagnet inblandad här.
SK1 är kopplad till strömförsörjningen till larmet med magnetkontakten i serie.

SK2 är kopplad till en ingång på sektionskortet, så att när fördröjningen är slut, så drar den en ingång i larmet.

X xxargs skrev:
jag gissar att det är SK9 eller SK10 som skall användas för att trigga tillslaget
Nope, SK9 och SK10 är jumprar för att konfigurera enheten, man väljer om reläet ska vara tillslagsfördröjt eller frånslagsfördröjt. Samma med SK3 till SK8 för att ställa om tiden ska mätas i sekunder, minuter eller timmar.

Mätte med multimeter i mA strömmätning, och får ca 8mA när den är igång, och sedan 44mA när reläet är draget.

Men när du säger att det är strömrusningen till C1 som får magneten att svetsa... hmm ska prova ta bort C1 från tidreläet. Det är ju bara en glättningskonding för att glätta matningsspänningen för tidreläet, vilket redan är glättat från larmet.

Resistor i serie kan vara en lösning också, frågan är hur stor.


Men en lösning kan vara att kapa spåret i kretskortet vid Vdd och sedan koppla magneten där, så att magneten bryter matningsspänningen till ICn bara. Det ger ju samma effekt som bryta spänningen till hela kortet.

Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för magnetkontakt (antar att du menar magnerkontakt när du skriver magnet)?
Tillverkare och modell?

Hur är magnetkontakten monterad?
Vilka material finns det runt magnetkontakten?
Testat med både Alarmtech MK440 samt
Kjell o Co 50-501 ( https://www.kjell.com/se/produkter/...orer-ovriga-tillbehor/magnetkontakt-nc-p50501 )

Bara trä runt alltihop, den är monterad så som man brukar montera en magnetkontakt.
 
Redigerat:
Vad är det för larm?

Du vill alltså latmpa på varje gång som dörren stängs?

Alla vettiga larmsystem har möjlighet till att sätta utpasseringstimer.
 
på telefonkort för impulsering mot telefonlinjer på sin tid och även 'off hook'-funktionen så var man tvungen att använda pulsformande nät för att kunna bryta och sluta strömmar över 50 mA (även om de sällan var det, utan snarare inom området 10-20 mA) för att tungreläer inte skulle svetsa sig efter en tid, kanske några tusen 'tick' bort - det var inget fel som syntes med en gång.

inrusningsströmmar mot urladdade kondingar i matningsnät med låg impedans är jätteproblematiska över mekaniska brytare där även rätt små kapacitanser kan orsaka stor skada på omkopplare och reläers kontaktytor

Det du kan leka med lite är att öka förimpedansen med en lämplig motstånd i serie med matningen i slingan då du beöver inte mer än typ 8 Volt in till wellerkortet och kan förlora 4 Volt när du drar maxströmmen och då begränsas inrusningsströmmen då även med mindre kondingar på ingångssidan så kommer det fortfarande vara en strömspik på skadlig nivå (men kortare tid) just när brytarna går ihop i tungelementet om det inte begränsas av något.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du vill alltså latmpa på varje gång som dörren stängs?
Alla vettiga larmsystem har möjlighet till att sätta utpasseringstimer.
Nej, jag vill ha en fördröjning innan dörren räknas som stängd bara. Detta på grund av en IR-detektor, som jag konfigurerat att om den drar ingången EFTER att dörren är stängd, så skall området anses vara bebott och förhindra pålarmning.

Problemet är att om man går ut och sedan stänger dörren efter sig, så hinner man ibland stänga dörren innan IR-detektorn släppt, och då registreras området som bebott trots att det inte är det.

När dörren öppnas igen så resettas ingången.

Fördröjningen jag har lagt är på ca 2.5 - 3 sekunder, på så sätt hinner IR-detektorn släppa innan dörren registreras som stängd.
 
Redigerat:
för 4 Volts spänningsfall vid 44 mA ström så är motståndsvärdet 90 Ohm - förmodligen går det nära lika bra med 47 eller 68 Ohm i serie för att hålla inrusningsströmmen på mattan då det är just vid inkopplingen som det räknas - väl sluten kan en del modeller av tungreläer hålla för över 100 mA och också bryta det så länge det inte är induktiv last.
 
Sådär tog bort C1 helt från timerkretsen. Verkar fungera bra, ska testa lite mera.
Så nu riskerar inte nån bli inlarmad på toa när automatisk larmtillkoppling aktiveras.

Tyckte dock 220uF inte var så särskilt stor konding och inte borde ge någon värst "inrush current" men kanske för mycket för en magnet ändå.
 
Redigerat:
S sebastiannielsen skrev:
220uF inte var så särskilt stor konding
Räknade ut med värden från databladet och fick en ESR på ca 0,7 ohm.. och en inrush current på 16,6 amp lol.
https://www.hitano.com.tw/wp-content/uploads/doc/ECR_20231005.pdf

Inte så konstigt att magneten fastnade då.

12 / (0,12 / (2 * pi * 120 * 0,000220)) = 16.587609211

Man trodde aldrig att den lilla lilla kondingen skulle kunna käka i sig 16 amp.
 
S sebastiannielsen skrev:
Sådär tog bort C1 helt från timerkretsen. Verkar fungera bra, ska testa lite mera.
Så nu riskerar inte nån bli inlarmad på toa när automatisk larmtillkoppling aktiveras.

Tyckte dock 220uF inte var så särskilt stor konding och inte borde ge någon värst "inrush current" men kanske för mycket för en magnet ändå.
Prova att sätta ihop benen på en till 12 Volt laddad 220 uF konding - det kommer troligen att smacka/knäppa märkbart när du kör ihop benen på denna - med 2200 uF smäller det mer...

det är det som händer med tungelemetets kontaktytor fast åt andra hållet vid slutning, lite mindre eftersom kabeln och det som matar också har resistans men ändå väldigt för mycket för att tungelementet skall kunna hantera detta i längden.
 
Löste det.
Visade sig att reläet inte orkade dra utan C1. Troligtvis behövde reläet en extra "strömstöt" i början av någon anledning (riktigt maffigt relä för gjort för 230v 16A helt i onödan).

Gjorde så att jag bytte ut RY1 + T1 mot en LBA120. (och kopplade + mot där transistorns bas satt, och - där transistorns emitter satt).
Och tog bort C1.

Nu funkar det 100%igt perfekt hela tiden.
Kretsen drar nu bara 8mA i viloläge och 16mA i draget läge (dvs när tidsfördröjningen passerat).

Nu har jag testat det några gånger och det fungerar perfekt varenda gång. Även kollat databladerna så jag inte drar för mycket ström från IO-pinnen på PICen (16mA är helt OK för den PICen då den tål upp till 25mA) + att LBA120 tål upp till 50mA som styrström, men den tar numera runt 3-5 mA i styrström genom dioden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.