Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
Har ett litet problem med en magnet.
Magneten är kopplad till en wellerman wst188 (timerrelä) för att göra en fördröjning innan dörren räknas som stängd.
Såhär ser timermodulen ut:
Problemet är att magneten fastnar random. Man måste whacka till den med en skruvmejsel för att den ska släppa efter man öppnat dörren.
Trodde först det var Back-EMF från reläet, men det finns ju en skyddsdiod D2 över reläet som käkar upp Back-EMFen.
Sedan finns det dioden D1 som äter upp ev bakström från C1.
Vad kan vara felet med magneten/kretsen?
Magneten är med andra ord kopplad såhär:
+12v --> magnet
magnet --> + på SK1
- på SK1 till -12v
Magneten är kopplad till en wellerman wst188 (timerrelä) för att göra en fördröjning innan dörren räknas som stängd.
Såhär ser timermodulen ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att magneten fastnar random. Man måste whacka till den med en skruvmejsel för att den ska släppa efter man öppnat dörren.
Trodde först det var Back-EMF från reläet, men det finns ju en skyddsdiod D2 över reläet som käkar upp Back-EMFen.
Sedan finns det dioden D1 som äter upp ev bakström från C1.
Vad kan vara felet med magneten/kretsen?
Magneten är med andra ord kopplad såhär:
+12v --> magnet
magnet --> + på SK1
- på SK1 till -12v
Magnetspolen på reläet är säkert skyddad med sin diod (kallad frihjulsdiod) men har du gjort något motsvarande med elektromagneten som håller upp dörren - dvs. en rättvänd diod över elektromagnetens spoles strömmatning ('pilen' som symboliserar dioden skall peka mot + matningen som driver spolen) ??.
När reläet släpper för att göra elektromagneten strömlös så blir det en induktionsknäpp som ger gnista i reläets brytare och som efter en tid kan ge en svetsning som gör att brytaren i reläet inte längre går isär och strömmen inte bryts längre - ofta räcker det med en mejselskaft-knack på själva reläet för att det skall brytas igen - men kan svetsa sig igen några slutningar och brytningar senare.
Skall man ha reläer som klarar den typen av last med blixtrande induktionsknäppar (och inte åtgärdas med frihjulsdiod nämnt tidigare) så måste man titta efter reläer/kontaktorer som har självrensande kontaktelement - dvs. att när det slår av och på så bryts och bänds kontaktpunkten med ankarens konstruktion, rörelse under tillslag och frånslag och fjädring i kontakten så att den släpper igen.
När reläet släpper för att göra elektromagneten strömlös så blir det en induktionsknäpp som ger gnista i reläets brytare och som efter en tid kan ge en svetsning som gör att brytaren i reläet inte längre går isär och strömmen inte bryts längre - ofta räcker det med en mejselskaft-knack på själva reläet för att det skall brytas igen - men kan svetsa sig igen några slutningar och brytningar senare.
Skall man ha reläer som klarar den typen av last med blixtrande induktionsknäppar (och inte åtgärdas med frihjulsdiod nämnt tidigare) så måste man titta efter reläer/kontaktorer som har självrensande kontaktelement - dvs. att när det slår av och på så bryts och bänds kontaktpunkten med ankarens konstruktion, rörelse under tillslag och frånslag och fjädring i kontakten så att den släpper igen.
Redigerat:
Eftersom "magneten" är kopplad på spänningsmatningen till tidrelät så bör det inte vara en dörrhållarmagnet, utan det lär vara en magnetkontakt.X xxargs skrev:Magnetspolen på reläet är säkert skyddad med sin diod (kallad frihjulsdiod) men har du gjort något motsvarande med elektromagneten som håller upp dörren - dvs. en rättvänd diod över elektromagnetens spoles strömmatning ('pilen' som symboliserar dioden skall peka mot + matningen som driver spolen) ??.
När reläet släpper för att göra elektromagneten strömlös så blir det en induktionsknäpp som ger gnista i reläets brytare och som efter en tid kan ge en svetsning som gör att brytaren i reläet inte längre går isär och strömmen inte bryts längre - ofta räcker det med en mejselskaft-knack på själva reläet för att det skall brytas igen - men kan svetsa sig igen några slutningar och brytningar senare.
Skall man ha reläer som klarar den typen av last med blixtrande induktionsknäppar (och inte åtgärdas med frihjulsdiod nämnt tidigare) så måste man titta efter reläer/kontaktorer som har självrensande kontaktelement - dvs. att när det slår av och på så bryts och bänds kontaktpunkten med ankarens konstruktion och fjädring i kontakten så att den släpper igen.
Även texten "... för att den ska släppa efter man öppnat dörren." tyder också på att det är en magnetkontakt.
Bästa svaret
aha det är en magnetsensor/kontakt som driver hela drivströmmen till wellmanenheten.
men... men, så kan du inte bygga - tungelementet i magnetkontakten tål inte strömstöten när den slår till då den svetsas av strömpulsen när kondingen C1 laddas upp vid tillslag - tungelement är bara för att signalera strömmar på 0.1 - 10 mA eller så - som sensor/logiknivåer. - men din koppling kan ge långt över 100 mA som inrusnings-ström under kort tid (det räcker under antal mikrosekunders tid för att börja svetsa) och det tål inte tungelement.
men... men, så kan du inte bygga - tungelementet i magnetkontakten tål inte strömstöten när den slår till då den svetsas av strömpulsen när kondingen C1 laddas upp vid tillslag - tungelement är bara för att signalera strömmar på 0.1 - 10 mA eller så - som sensor/logiknivåer. - men din koppling kan ge långt över 100 mA som inrusnings-ström under kort tid (det räcker under antal mikrosekunders tid för att börja svetsa) och det tål inte tungelement.
Redigerat:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
Nej det finns inget dörrlås eller dörrhållarmagnet inblandad här.X xxargs skrev:
SK1 är kopplad till strömförsörjningen till larmet med magnetkontakten i serie.
SK2 är kopplad till en ingång på sektionskortet, så att när fördröjningen är slut, så drar den en ingång i larmet.
Nope, SK9 och SK10 är jumprar för att konfigurera enheten, man väljer om reläet ska vara tillslagsfördröjt eller frånslagsfördröjt. Samma med SK3 till SK8 för att ställa om tiden ska mätas i sekunder, minuter eller timmar.X xxargs skrev:
Mätte med multimeter i mA strömmätning, och får ca 8mA när den är igång, och sedan 44mA när reläet är draget.
Men när du säger att det är strömrusningen till C1 som får magneten att svetsa... hmm ska prova ta bort C1 från tidreläet. Det är ju bara en glättningskonding för att glätta matningsspänningen för tidreläet, vilket redan är glättat från larmet.
Resistor i serie kan vara en lösning också, frågan är hur stor.
Men en lösning kan vara att kapa spåret i kretskortet vid Vdd och sedan koppla magneten där, så att magneten bryter matningsspänningen till ICn bara. Det ger ju samma effekt som bryta spänningen till hela kortet.
Testat med både Alarmtech MK440 samtDemmpa skrev:
Kjell o Co 50-501 ( https://www.kjell.com/se/produkter/...orer-ovriga-tillbehor/magnetkontakt-nc-p50501 )
Bara trä runt alltihop, den är monterad så som man brukar montera en magnetkontakt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
på telefonkort för impulsering mot telefonlinjer på sin tid och även 'off hook'-funktionen så var man tvungen att använda pulsformande nät för att kunna bryta och sluta strömmar över 50 mA (även om de sällan var det, utan snarare inom området 10-20 mA) för att tungreläer inte skulle svetsa sig efter en tid, kanske några tusen 'tick' bort - det var inget fel som syntes med en gång.
inrusningsströmmar mot urladdade kondingar i matningsnät med låg impedans är jätteproblematiska över mekaniska brytare där även rätt små kapacitanser kan orsaka stor skada på omkopplare och reläers kontaktytor
Det du kan leka med lite är att öka förimpedansen med en lämplig motstånd i serie med matningen i slingan då du beöver inte mer än typ 8 Volt in till wellerkortet och kan förlora 4 Volt när du drar maxströmmen och då begränsas inrusningsströmmen då även med mindre kondingar på ingångssidan så kommer det fortfarande vara en strömspik på skadlig nivå (men kortare tid) just när brytarna går ihop i tungelementet om det inte begränsas av något.
inrusningsströmmar mot urladdade kondingar i matningsnät med låg impedans är jätteproblematiska över mekaniska brytare där även rätt små kapacitanser kan orsaka stor skada på omkopplare och reläers kontaktytor
Det du kan leka med lite är att öka förimpedansen med en lämplig motstånd i serie med matningen i slingan då du beöver inte mer än typ 8 Volt in till wellerkortet och kan förlora 4 Volt när du drar maxströmmen och då begränsas inrusningsströmmen då även med mindre kondingar på ingångssidan så kommer det fortfarande vara en strömspik på skadlig nivå (men kortare tid) just när brytarna går ihop i tungelementet om det inte begränsas av något.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
Nej, jag vill ha en fördröjning innan dörren räknas som stängd bara. Detta på grund av en IR-detektor, som jag konfigurerat att om den drar ingången EFTER att dörren är stängd, så skall området anses vara bebott och förhindra pålarmning.Demmpa skrev:
Problemet är att om man går ut och sedan stänger dörren efter sig, så hinner man ibland stänga dörren innan IR-detektorn släppt, och då registreras området som bebott trots att det inte är det.
När dörren öppnas igen så resettas ingången.
Fördröjningen jag har lagt är på ca 2.5 - 3 sekunder, på så sätt hinner IR-detektorn släppa innan dörren registreras som stängd.
Redigerat:
för 4 Volts spänningsfall vid 44 mA ström så är motståndsvärdet 90 Ohm - förmodligen går det nära lika bra med 47 eller 68 Ohm i serie för att hålla inrusningsströmmen på mattan då det är just vid inkopplingen som det räknas - väl sluten kan en del modeller av tungreläer hålla för över 100 mA och också bryta det så länge det inte är induktiv last.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
Sådär tog bort C1 helt från timerkretsen. Verkar fungera bra, ska testa lite mera.
Så nu riskerar inte nån bli inlarmad på toa när automatisk larmtillkoppling aktiveras.
Tyckte dock 220uF inte var så särskilt stor konding och inte borde ge någon värst "inrush current" men kanske för mycket för en magnet ändå.
Så nu riskerar inte nån bli inlarmad på toa när automatisk larmtillkoppling aktiveras.
Tyckte dock 220uF inte var så särskilt stor konding och inte borde ge någon värst "inrush current" men kanske för mycket för en magnet ändå.
Redigerat:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
Räknade ut med värden från databladet och fick en ESR på ca 0,7 ohm.. och en inrush current på 16,6 amp lol.S sebastiannielsen skrev:
https://www.hitano.com.tw/wp-content/uploads/doc/ECR_20231005.pdf
Inte så konstigt att magneten fastnade då.
12 / (0,12 / (2 * pi * 120 * 0,000220)) = 16.587609211
Man trodde aldrig att den lilla lilla kondingen skulle kunna käka i sig 16 amp.
Prova att sätta ihop benen på en till 12 Volt laddad 220 uF konding - det kommer troligen att smacka/knäppa märkbart när du kör ihop benen på denna - med 2200 uF smäller det mer...S sebastiannielsen skrev:Sådär tog bort C1 helt från timerkretsen. Verkar fungera bra, ska testa lite mera.
Så nu riskerar inte nån bli inlarmad på toa när automatisk larmtillkoppling aktiveras.
Tyckte dock 220uF inte var så särskilt stor konding och inte borde ge någon värst "inrush current" men kanske för mycket för en magnet ändå.
det är det som händer med tungelemetets kontaktytor fast åt andra hållet vid slutning, lite mindre eftersom kabeln och det som matar också har resistans men ändå väldigt för mycket för att tungelementet skall kunna hantera detta i längden.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
Löste det.
Visade sig att reläet inte orkade dra utan C1. Troligtvis behövde reläet en extra "strömstöt" i början av någon anledning (riktigt maffigt relä för gjort för 230v 16A helt i onödan).
Gjorde så att jag bytte ut RY1 + T1 mot en LBA120. (och kopplade + mot där transistorns bas satt, och - där transistorns emitter satt).
Och tog bort C1.
Nu funkar det 100%igt perfekt hela tiden.
Kretsen drar nu bara 8mA i viloläge och 16mA i draget läge (dvs när tidsfördröjningen passerat).
Nu har jag testat det några gånger och det fungerar perfekt varenda gång. Även kollat databladerna så jag inte drar för mycket ström från IO-pinnen på PICen (16mA är helt OK för den PICen då den tål upp till 25mA) + att LBA120 tål upp till 50mA som styrström, men den tar numera runt 3-5 mA i styrström genom dioden.
Visade sig att reläet inte orkade dra utan C1. Troligtvis behövde reläet en extra "strömstöt" i början av någon anledning (riktigt maffigt relä för gjort för 230v 16A helt i onödan).
Gjorde så att jag bytte ut RY1 + T1 mot en LBA120. (och kopplade + mot där transistorns bas satt, och - där transistorns emitter satt).
Och tog bort C1.
Nu funkar det 100%igt perfekt hela tiden.
Kretsen drar nu bara 8mA i viloläge och 16mA i draget läge (dvs när tidsfördröjningen passerat).
Nu har jag testat det några gånger och det fungerar perfekt varenda gång. Även kollat databladerna så jag inte drar för mycket ström från IO-pinnen på PICen (16mA är helt OK för den PICen då den tål upp till 25mA) + att LBA120 tål upp till 50mA som styrström, men den tar numera runt 3-5 mA i styrström genom dioden.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Måste man vänta 24h efter montering av diskho?
Kök -
Renoveringsgips över tretex. Måste jag ta bort vävtapeten?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ersättningslampa till Philips Master PL-S Fluorescent Lamp 11W 2G7
Belysning -
Hur får jag en magnetventil att öppna vid given temperatur
Värme allmänt -
Hur mycket färg måste bort?
Fasad