Jag funderar på att byta ut två slingor med gamla stålrör till element. Jag vill ha 15mm kopparrör istället draget i taket i källaren och hål rakt upp vid de befintliga stålrören.
Hur skulle ni gjort? Stålrören är dragna i bjälklaget med källare under. Det går inte att komma åt underifrån.
Kapa befintliga stålrör strax över golvet och sedan försöka borra med 16mm metallborr rakt ner i stålrören?
Hur skulle ni gjort? Stålrören är dragna i bjälklaget med källare under. Det går inte att komma åt underifrån.
Kapa befintliga stålrör strax över golvet och sedan försöka borra med 16mm metallborr rakt ner i stålrören?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 864 inlägg
Varför ska du byta?
Stålrören rostar inte.
Protte
Stålrören rostar inte.
Protte
Nej, men det är helt galna dragningar i källaren i både källarväggar och källargolv! Det finns ett element i källaren som ändå inte används, i övrigt är det bara två element som berörs som sagt. Vore bättre om jag kan fimpa dessa gamla slingor och dra nytt som går att följa hur det är draget tänkte jag.prototypen skrev:
Bästa svaret
Troligtvis går det inte att borra eller på annat sätt försöka med något. Källarmuren under är säkert ca 10 cm längre ut under bjälklaget än väggen du har där. Den är tjockare och ska man få dit rör från källaren så måste det borras snett upp underifrån. Väldigt svårt att träffa rätt till uppsidan. det enda som brukar gå, är att hugga upp ett hål i källarmuren. Källarmuren är säkert 25 cm tjock och väggen uppe står på ytterkant och är tunnare.
Tack, det var mycket värdefull information. Det låter rimligt det du säger.
Det här blir inte lätt!
En ytterligare orsak till att jag vill byta rören är att jag tänkte byta radiatorerna som är lite underdimensionerade. Den på bild är den nyaste av de två med en panel och en konvektionsplåt. Hade tänkt mig C22 eller C21. Den andra är av typen två paneler enbart. Vet inte riktigt hur jag skulle få dit nya element mot befintliga rören.
Det här blir inte lätt!
En ytterligare orsak till att jag vill byta rören är att jag tänkte byta radiatorerna som är lite underdimensionerade. Den på bild är den nyaste av de två med en panel och en konvektionsplåt. Hade tänkt mig C22 eller C21. Den andra är av typen två paneler enbart. Vet inte riktigt hur jag skulle få dit nya element mot befintliga rören.
Har inte använd dessa men ska gå att använda. Kapa rören ca 10 cm upp, putsa av med väldigt fin smärgelduk, som lägges runt och dras så att ev repor blir runt röret. Nu kan det vara lite problem med det vänstra röret, då det ser ut att börja böja sig nästan nere vid golvet och det bör nog vara en rakända som det sätts på- Och fortsätta med koppar till elementet. Kopparrör går att bocka och ev gå in mellan element och vägg. Här finns lite info om kopplingen, samt sök på klämringskoppling stål så ser mer vad som finns
https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-stal
https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-stal
Om du är inne på att behålla de gamla rören så kan du nog få till en bra lösning genom att använda Purmos Flexfördelare med Purmo Termopanel V4. Flexfördelaren drar upp anslutningarna från radiatorns undersida till radiatorns baksida ca 20 cm ovanför radiatorns nedre kant med anslutningarna pekande horisontellt mot radiatorns motstående kortsida.
Jag har använt Flexfördelare för att ansluta till gamla prisolrör som kommer upp ur golven närmare väggarna jämfört med vad moderna radiatorer är konstruerade för. Du kan förmodligen få till en övergång från de gamla rören till 12 eller 15 mm kopparrör som ansluter till flexfördelaren. Övergången blir dold bakom radiatorn förutom de delar som hamnar under radiatorn, dessa skyms dock ganska bra av radiatorns djup. Radiatorkonsolerna behöver kompletteras med distanser som flyttar ut radiatorn från väggen för att få plats med någon övergångskoppling på baksidan. Färdiga plastdistanser finns upp till 31 mm vilket totalt ger 61 mm luftspalt bakom radiatorn.
https://www.purmo.com/sv-SE/The-Indoors/Produktinfo/TP-Big-Five-Flex-fordelare
Jag har använt Flexfördelare för att ansluta till gamla prisolrör som kommer upp ur golven närmare väggarna jämfört med vad moderna radiatorer är konstruerade för. Du kan förmodligen få till en övergång från de gamla rören till 12 eller 15 mm kopparrör som ansluter till flexfördelaren. Övergången blir dold bakom radiatorn förutom de delar som hamnar under radiatorn, dessa skyms dock ganska bra av radiatorns djup. Radiatorkonsolerna behöver kompletteras med distanser som flyttar ut radiatorn från väggen för att få plats med någon övergångskoppling på baksidan. Färdiga plastdistanser finns upp till 31 mm vilket totalt ger 61 mm luftspalt bakom radiatorn.
https://www.purmo.com/sv-SE/The-Indoors/Produktinfo/TP-Big-Five-Flex-fordelare
Såhär gjorde jag igår och det blev bra.
Använd befintliga gängor på rören?
Vet inte riktigt om jag hänger med i hur du menar med att borra rätt ned i rören om de ändå inte går att komma åt underifrån? Antagligen sticker de iväg åt något håll i bjälklaget.
Såvida du inte vill ha koppar av rent estetiska skäl så hade jag skitit i det och kanske nöjt mig med att gänga ur och proppa det som inte används bara - stålrör håller extremt länge i vanlig inomhusmiljö under normala omständigheter.
Tror du får återkomma med fler bilder om vi ska kunna hjälpa dig mer.
Använd befintliga gängor på rören?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte riktigt om jag hänger med i hur du menar med att borra rätt ned i rören om de ändå inte går att komma åt underifrån? Antagligen sticker de iväg åt något håll i bjälklaget.
Såvida du inte vill ha koppar av rent estetiska skäl så hade jag skitit i det och kanske nöjt mig med att gänga ur och proppa det som inte används bara - stålrör håller extremt länge i vanlig inomhusmiljö under normala omständigheter.
Tror du får återkomma med fler bilder om vi ska kunna hjälpa dig mer.
Liknande trådar
-
Ventilationsrör från krypgrund upp till vind
Ventilation -
Elavtal från Solfolket AB var svårt att säga upp.
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Dränering från Luftpump / AC upp eller självfall?
Värmepumpar -
Lite input på uppdrag/faktura från badrumsfirma
Badrum -
Detaljplan: komplementsbyggnad får uppföras 2m från tomtgräns
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus