Hej och godkväll
Har en 3 kammarbrunn som det har börjar sippra i ytvatten mellan ringarna. Och tänkte om det finns nåt smidigt att täta med.? Har inge problem att krypa ner och slipa och göra det jobbet som behövs. Det bästa vore att lufta ringarna det förstå jag med men den är djupt nere och grävde upp baksidan förra sommaren så hade gärna sluppit detta. Så är det nån som har tips hur man bästa gör detta inifrån så bara kom med idéer?:)
Trevlig helg
 
Att krypa ner i en aktiv trekammarbrunn är inget att rekommendera. Direkt livsfarligt.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Att krypa ner i en aktiv trekammarbrunn är inget att rekommendera. Direkt livsfarligt.
Ja jo det vet jag pumpar givetvis ur den. Samt sele och mask
 
T Tjureda skrev:
Ja jo det vet jag pumpar givetvis ur den. Samt sele och mask
Jag såg för mitt inre en doer som inte bangar för lite skit under naglarna utan en tanka på riskerna 🤪 Gott att höra att du har en plan för nedstigningen 😊
 
Centano Centano skrev:
Jag såg för mitt inre en doer som inte bangar för lite skit under naglarna utan en tanka på riskerna 🤪 Gott att höra att du har en plan för nedstigningen 😊
Jajamän sele dast i grävare så bara hiss upp vid problem;) Men inget tips på vad som kan täta?
 
Läcker det generellt längs hela skarven eller är det vid ett begränsat område? Finns det synlig skador i ringen där det läcker? Går det att trycka in fogmassa för betongtätning?
 
Centano Centano skrev:
Läcker det generellt längs hela skarven eller är det vid ett begränsat område? Finns det synlig skador i ringen där det läcker? Går det att trycka in fogmassa för betongtätning?
Har hittat 3-4 ställen det läcker in på . Tänkte man kunde använda vinkelslip där det läcker och sen nån form av nåt som tål vatten och härda hyfsat fort.
 
Det finns ju tätningsprodukter som används vid betonggjutning mot en befintlig betongdetalj, går kanske att använda en sådan. Slipar du upp en grop i ringen kring läckaget går det kanske trycka in massa och sedan gjuta ringen slät igen med mothåll.

Detta är dock inget jag testat själv så detta är kanske en för komplicerad lösning, finns säkert enklare sätt att få det tätt på. Tar kanske även för lång tid också med härdningstiden för betongen.
En schematisk bild som visar ljusspridning genom en dubbelspalt-experimentsekvens med vågmönsterindikationer.
 
Har inte en aning om i fall det fungerar. Beror på hur mycket plats det är mellan ringarna. Nåta med lin som rullats som en korv och knackas in. liner sväller och tätar. Kanske det går att utanpå liksom putsa upp med bruk. Prata med en betongfirma vad som finns
 
Tack för era tips ska kolla upp detta:) trevlig helg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.